تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

سابه قهوه و انواع آن

یکی از اولین چیزهایی که در دم کردن قهوه باید بدانید و بسیار مهم می باشد اندازه دانه های قهوه و سایز آنها هنگام آسیاب شدن برای روش های گوناگون دم کردن قهوه می باشد چون حتی بهترین دانه‌های قهوه هم در صورت آسیاب شدن با اندازه نامناسب هدر می‌روند.

اندازه ایده‌آل آسیاب دانه قهوه که در اصطلاح به آن سابه قهوه می گویند به مواردی از جمله روش دم کردن وابسته است، مثلا قهوه ترک مثل آرد ریز می باشد اما قهوه اسپرسو از آن کمی درشت تر است و چیزی بین نمک و آرد می باشد و …، در این محتوا می خواهیم به معرفی انواع سابه قهوه بپردازیم و یاد بگیریم چه اندازه سابه ای برای چه نوع روش دم کردنی مناسب می باشد.

سابه قهوه

انواع سابه قهوه و ظاهرشان:

سابه قهوه از نظر ظاهری و اندازه انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن می پردازیم:

سابه قهوه بسیار ریز:

این مدل از سابه قهوه شبیه پودر قند می باشد، سابه‌ای تا این حد ریز خیلی کم استفاده می شود اما اگر قهوه ترک یا قهوه ارمنی دوست دارید باید ازین اندازه آسیاب کردن استفاده کنید، دستگاه ‌های گرایندر قهوه ساده معمولا توانایی تا این حد ریز آسیاب کردن قهوه را ندارند.

سابه قهوه ریز:

این اندازه از سابه قهوه معمولا فقط یک درجه از سابه بسیار ریز درشت ‌تر است اما خیلی کاربردی تر می باشد، همچنین این درجه از آسیاب قهوه در بسته‌ های قهوه پودر شده آماده معمول می باشد، ظاهری تقریبا شبیه نمک دارد و برای درست کردن قهوه‌هایی مانند اسپرسو و موکاپات استفاده می شود.

سابه قهوه ریز متمایل به متوسط:

کسانی که به قهوه‌ های تهیه شده به روش قطره ای مثل قهوه فرانسه، وی۶۰ و کالیتا ویو علاقه دارند از این اندازه سابه قهوه استفاده می ‌کنند که اندازه اش چیزی بین نمک خوراکی و شن ساحل می باشد و اغلب دستگاه‌های آسیای آج‌ دار (Burr Grinders)  که بسیار خوش ساخت و با کیفیتند می‌توانند سابه‌ای به این اندازه و یکنواخت درست کنند.

سابه قهوه متوسط:

این سابه قهوه ظاهر و اندازه ای شبیه به ماسه دارد و مناسب کسانی است که قهوه های تهیه شده با دستگاه های قطره ای یا چکه ای را دوست دارند، این اندازه سابه برای اکثر دم آور های قطره ای مناسب می باشد.

سابه قهوه

سابه قهوه متوسط مایل به درشت:

یک پیمانه قهوه با این سابه از نظر یکدستی اندازه ای شبیه به ذرات ماسه دارد و برای دم ‌افزار های چکه‌ای مانند کمکس و کِلِور مناسب می باشد.

سابه قهوه درشت:

سابه درشت از نظر یکدستی اندازه ذرات چیزی شبیه نمک دریایی و کمی ریزتر از سابه خیلی درشت می باشد، برای قهوه سرد دم یا کلد برو این اندازه سابه را می توان به کار برد.

سابه قهوه خیلی درشت:

سابه خیلی درشت از نظر اندازه شبیه به دانه‌های فلفل آسیا شده است و بزرگ‌ترین اندازه برای آسیا کردن دانه‌های قهوه می باشد.

اندازه سابه قهوه و انواع قهوه ها:

اندازه سابه بسیار ریز—روش دم آوری قهوه ترک—شبیه آرد یا پودر قند

اندازه سابه ریز—روش دم آوری اسپرسو، موکاپات، اروپرس، پرکولاتور—شبیه نمک خوراکی

اندازه سابه ریز مایل به متوسط—روش دم آوری اسپرسو، چکه‌ای، سایفون، فرنچ‌پرس، اروپرس، پرکولاتور—شبیه شن و نمک خوراکی

اندازه سابه متوسط—روش دم آوری چکه‌ای، سایفون، فرنچ‌پرس، اروپرس، سرد دم—شبیه ماسه معمولی

اندازه سابه متوسط مایل به درشت—روش دم آوری چکه‌ای، سایفون، فرنچ‌پرس، سرد دم—شبیه ماسه درشت یا سنگی

اندازه سابه درشت—روش دم آوری سرد دم—شبیه نمک دریا

اندازه سابه خیلی درشت—روش دم آوری فرنچ پرس—شبیه فلفل آسیاب شده

اندازه سابه قهوه مناسب برای روش‌های مختلف دم‌آوری قهوه:

قهوه ترک:

یکی از نکات مهم در تهیه قهوه ترک درجه آسیاب ریز آن می باشد که باید در حد پودر قند یا آرد باشد دلیلش هم این است که تفاله‌های قهوه ترک بخشی جدایی ‌ناپذیر از این مدل قهوه هستند که باید در فنجان وجود داشته باشند؛ آب فقط برای مدت کوتاهی هنگام دم آمدن با قهوه تماس دارد بنابراین ریز بودن سابه قهوه برای ایجاد سطح تماس کافی با قهوه و عصاره‌گیری بهتر عطر و طعم آن لازم می باشد.

همچنین ریز بودن ذرات به ایجاد کف روی سطح قهوه هم کمک می‌کند که از ویژگی های مهم قهوه ترک است. اگر مایل به استفاده از قهوه از پیش آسیاب شده نیستید می توانید دستگاه آسیابی که سابه‌ای به این ریزی بهتان می دهد تهیه کنید تا همیشه قهوه تازه و خوش عطر و با کیفیت داشته باشید.

سابه قهوه

قهوه اسپرسو:

استفاده از سابه قهوه با اندازه مناسب، موقع درست کردن یک شات اسپرسو بی شک مهم ‌ترین قسمت در عصاره گیری آن  می باشد، دلیل اصلی آن هم زمان کوتاهیست که در آن قهوه اسپرسو تهیه می شود، پس سابه قهوه باید آنقدری ریز باشد که دم آوری در این مدت کم به میزان کافی انجام شود.

همچنین چون اسپرسو از طریق رد شدن آب با فشار بالا از روی سابه قهوه دم می‌شود اگر سابه قهوه به اندازه کافی ریز باشد و خوب تمپ شود، به هم فشرده شده و باعث می گردد آب به اندازه کافی در بستر قهوه باقی بماند و یک شات قهوه اسپرسوی خوب داشته باشیم.

با این حال اگر سابه خیلی ریز باشد، آب به مدت خیلی طولانی داخل بستر قهوه می‌ماند و زمان دم‌آوری قهوه را بیش از حد افزایش می‌دهد و موجب بیش‌عصاره‌گیری یا اور شدن قهوه و تلخی زیاد اسپرسو می گردد به همین دلیل شاید بهتر باشد اسپرسو را با چند درجه آسیاب مختلف دم کنید تا طعم مناسبتان را بیابید، اما مدت زمان استاندارد برای تهیه قهوه اسپرسو بین 20 تا 25 ثانیه می باشد.

سابه قهوه

قهوه ساز موکاپات:

در دم کردن قهوه با موکاپات نیز آب فقط برای مدت کوتاهی با قهوه در تماس می باشد بنابر این سابه ریز برای دم کردن یک قهوه اسپرسو با آن مناسب می باشد، اما اندازه سابه قهوه برای موکاپات از آنچه برای دستگاه اسپرسوساز استفاده می‌کنید، کمی باید درشت‌تر باشد مثلا در حدود اندازه دانه‌های شکر.

سابه قهوه

قهوه چکه‌ای:

در تهیه قهوه با دم ‌افزارهای چکه‌ای یا قطره ای معمولا سابه قهوه با اندازه متوسط ایده‌آل می باشد، بعنوان یک قاعده کلی اگر طعم قهوه برای شما خیلی قوی است اندازه سابه زیادی ریز بوده و اگر طعم قهوه خیلی ضعیف است اندازه آن زیادی درشت می باشد.

سابه قهوه

هوه با فرنچ‌پرس:

از گذشته تاکنون از اندازه سابه قهوه درشت یا خیلی درشت برای درست کردن قهوه با فرنچ پرس استفاده می شده است اما تحقیقات نشان داده است با توجه به نوع دم آوری و توجه به علم شیمی، عصاره‌گیری قهوه سابه با اندازه متوسط در فرنچ ‌پرس نتیجه بهتری هم از لحاظ عطر و طعم و هم از نظر میزان عصاره‌گیری به دست می‌دهد، قهوه تهیه شده با فرنچ‌پرس با سابه درشت معمولا قهوه‌ای آبکی و ضعیف به شما می دهد که خوشایند نیست.

سابه قهوه

حالا که با اندازه های سابه قهوه آشنا شدید، بهتر است برای هر نوع دستگاه یا دم افزار قهوه، پودر قهوه با سابه مناسب آن را انتخاب نمایید تا قهوه ای که تهیه می شود مطلوب و ایده آل باشد، همچنینمی توانید برای خرید انواع قهوه خشک به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://coffeepars.com/buy-coffee/

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

رست قهوه
مقالات

رست قهوه و انواع آن

رست قهوه یک فرآیند حرارتی است که دانه‌های قهوه به دمای بالا (معمولاً بین ۱۹۰-۲۰۰ درجه سانتی‌گراد) تحت تأثیر حرارت قرار می‌گیرند تا طعم، عطر

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 تا 15 تیر ماه )

هدیه:دوره مدیریت رایگان

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام