تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

درباره قهوه ارمنی و طرز تهیه آن

مطمئنا درباره قهوه ارمنی شنیده اید و اینکه مثل قهوه ترک می باشد اما قضیه در واقع برعکس است و قهوه ترک مثل قهوه ارمنی می باشد! اما چرا؟ در این محتوا می خواهیم درباره پیدایش قهوه ارمنی و طرز تهیه آن با شما صحبت کنیم، برای آشنایی با سرفصل های کلاس آموزش باریستایی کافی پارس به سایت مراجعه نمایید.

درباره قهوه ارمنی و طرز تهیه آن

تاریخچه پیدایش قهوه ارمنی:

همانطور که می دانید منشأ پیدایش قهوه را آفریقا می دانند و از کشور اتیوپی بوده که قهوه به سراسر جهان معرفی شده است، اما حقیقتی دیگر نیز وجود دارد که قهوه توسط امپراطوری عثمانی وارد کشورهای اروپایی شد و مردمی که در این حکومت وجود داشتند کُرد، آذری، ارمنی و یونانی بودند و هر کدام روش های گوناگونی برای تهیه کردن قهوه بکار گرفتند.

یکی از این روش ها که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و مشهور شد، روش تهیه قهوه ارمنی بود که بعدها این روش تهیه قهوه و نامش بخاطر حمله حمله پان ترکیست ها به قهوه ترک تغییر پیدا کرد؛ روش تهیه قهوه ارمنی یک روش آسان برای طرفداران قهوه شد نام اصیل آن نیز قهوه ارمنی می باشد نه قهوه ترک.

طرز تهیه قهوه ارمنی:

درباره تهیه قهوه ارمنی باید این را بدانید که شاید به گفتن بسیار ساده بنظر بیاید اما نیاز به دقت و بدست آوردن قلق آن دارد که باید بارها و بارها آن را درست کنید تا به بهترین قهوه ارمنی برسید که باید باشد.

مواد لازم  برای تهیه قهوه ارمنی:

1-دانه قهوه مرغوب و تازه (روی طعم و آرومای قهوه تأثیر زیادی دارد)

2-آب تصفیه شده سرد یا آب جوش خنک شده (آب لوله کشی بخاطر مواد معدنی زیادی که در آن می باشد طعم قهوه را عوض می کند)

3-جذوه یا قهوه جوش مسی (متناسب با تعداد فنجان های قهوه)

4-شکر (دلخواه)

5-حرارت ملایم و مستقیم

 

درباره قهوه ارمنی و طرز تهیه آن

به ازای هر فنجان قهوه ارمنی که می خواهید داشته باشید یک فنجان آب سرد لازم دارید، این تعداد فنجان آب را داخل جذوه بریزید و شروع کنید به آسیاب کردن قهوه (معمولا از دانه قهوه عربیکا استفاده می گردد) دانه های قهوه باید خیلی ریز (شبیه آرد) نرم و آسیاب شوند، بعد به ازای هر فنجان آبی که در جذوه ریخته اید یک قاشق مربا خوری سر پر از قهوه آسیاب شده را به آب سر اضافه کنید و کاملا هم بزنید و جذوه را روی حرارت ملایم قرار دهید، شکر را نیز به قهوه اضافه کرده و 4 الی 5 دقیقه زمان بدهید تا حرارت ببیند و یک لایه کف روی قهوه ایجاد شود، این زمانی است که باید جذوه را از روی حرارت بردارید تا سر نرود؛ خوب قهوه آماده سرو است.

چگونگی سرو قهوه ارمنی:

نکاتی درباره سرو و نوشیدن قهوه ارمنی وجود دارد که بصورت آدابی در آمده که باید آنها را رعایت کنید و شامل موارد زیر است:

-قبلا از نوشیدن قهوه ارمنی یک لیوان آب خنک بنوشید و قوه چشایی شما را پاک کنید تا مزه و عطر و طعم واقعی قهوه ارمنی را بهتر و بیشتر درک نمایید.

-بعد از آماده شدن قهوه درون جذوه باید کمی صبر کنید تا لرد یا تفاله قهوه ته نشین شود آنوقت اول کف را در فنجان ها تقسیم کنید و سپس قهوه را درون فنجان ها بریزید و موقع نوشیدن قهوه لرد آن را نخورید.

-از خصوصیات مهم قهوه ارمنی عطر و آرومای آن می باشد که پیشنهاد م گردد برای درک بهتر این نوع از قهوه همراه با نوشیدن آن، قهوه را با تمام وجود ببویید و از همه لحاظ از قهوه خود لذت ببرید.

-ارمنی ها چیزی به نام قهوه خوانی یا همان طالع بینی با فال قهوه دارند که در جمع ها و محافل دوستانه خود این کار را انجام می دهند چه برای تفنن و چه باور کردن آینده ای دور یا نزدیک!

نکاتی مهم در تهیه قهوه ارمنی:

-اگر می خواهید قهوه ارمنی که تهیه می کنید تلخ باشد تلخ هستید کمتر از نصف قاشق چایخوری به ازای هر فنجان قهوه اضافه نمایید در غیر این صورت اگر قهوه ای شیرین تر می خواهید 2 قاشق چایخوری شکر اضافه کنید. (به کالری دریافتی خود دقت فرمایید)

-کف ایجاد شده روی جذوه باید در بین همه فنجان ها تقسیم شده و سپس قهوه داخل فنجان ریخته شود.

-هنگام تهیه قهوه ارمنی باید صبور باشید و آن را روی شعله کم درست کنید، اگر حرارت را بالا ببرید قهوه آبکی می شود و غلظت مناسب را نخواهد داشت.

-اگر می خواهید قهوه غلیط تر از حد معمول باشد پس ازینکه تهیه شد و آن را از روی گاز برداشتید، بعد از پایین رفتن کف دوباره و دوباره آن ر روی حرارت بگذارید و بردارید تا آی بیشتری از دست دهد و غلیظ تر شود.

-می توان به قهوه ارمنی شیر هم اضافه کرد که توصیه نمی شود چون از طعم و اصالت قهوه اصلی دور می شوید اما مانعی برای درست کردن قهوه ارمنی با شیر وجود ندارد.

 

 

 

درباره قهوه ارمنی و طرز تهیه آن

 

نماد قهوه ارمنی:

از جذوه( jazva)  یا قهوه جوش مسی بعنوان نماد قهوه ارمنی یاد می کنند که نوع اصیل آن بسیار زیبا و کاربردی می باشد.

درباره قهوه ارمنی و طرز تهیه آن

 

 

فنجان های سرو قهوه ارمنی:

قهوه ارمنی و تهیه و نوشیدن آن در ارمنستان حکم چای را در ایران دارد و برای سرو آن از فنجان های سفالی استفاده می شود که روی فنجان می توانید طرح هایی تاریخی و نمادین از پرچم ارمنستان، کوه انجیل مقدس آرارات، انار، دختران ارمنی رقصنده، نوعی پرنده، الگوهای سنتی و زیور آلات ارمنی را ببینید که می تواند یکی از سوغاتی های آن کشور برای توریست ها و هدیه دادن باشد.

درباره قهوه ارمنی و طرز تهیه آن

 

 

حال که با قهوه ارمنی و طرز تهیه آن آشنا شدید، پیشنهاد می گردد اگر از طرفداران قهوه می باشید این نوع قهوه را نیز حتما امتحان کنید و حتی در مهمانی های خود با آن از مهمانان خود پذیرایی نمایید؛ درست است که قهوه ارمنی را با شکر تهیه می کنند اما اگر آن را تلخ درست کردید می توانید در کنارش از شیرینی های کوچک استفاده نمایید مثل باقلوا، راحت الحلقوم و …

کافی پارس بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه در ایران می باشد که انواع قهوه خشک و فله ای را می توانید از سایت کافی پارس تهیه فرمایید و همچنین اگر علاقه به یادگیری انواع قهوه هستید نیز می توانید در دوره آموزش باریستایی آن شرکت نمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام