تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

اثر کافئین در قهوه

چگونه اثر کافئین در قهوه را خنثی کنیم؟

کافئین در واقع یک ماده محرک است، به همین دلیل بسیاری افراد با خوردن قهوه به راحتی عصبی می شوند. مصرف 400 میلی گرم کافئین در طول روز، بسیار خطرناک و زیاد است. برای خنثی کردن اثر کافئین در قهوه از جمله کار هایی که می توانید انجام دهید این است که مقدار زیادی آب بنوشید، پیاده روی کنید، تنفس عمیق را تمرین کنید و منتظر دفع قهوه از سیستم خود شوید.

اثر کافئین در قهوه

اثرات کافئین بر بدن

در این شرایط اگر علائم قابل توجه و خطرناکی را تجربه کردید، بهتر است به اورژانس مراجعه کنید. بسیاری افراد به مصرف قهوه روی می آورند تا بتوانند بیدار بمانند و با انرژی بیشتر به کارهای خود رسیدگی کنند. اما ممکن است خوردن بیش از حد قهوه تاثیر عکس بدهد و تاثیرات نا مطلوبی بر روی بدن بگذارد. این تاثیرات نامطلوب عبارت اند از، پرش پلک، تپش قلب، نا آرامی بدنی و …. .

واقعیت این است که خنثی کردن اثر کافئین در قهوه برای هر کسی متفاوت است هر یک از افراد به دلیل ژنتیک، سن، وزن و کبد، کافئین را به طور متفاوتی متابولیزه می کنند. یک الکتروفیزیولوژیست قلب و متخصص اختلالات ریتم قلب در موسسه قلب آمریکا معتقد است: « در حالی که پاسخ به کافئین متفاوت است، 400 میلی گرم یا بالاتر معمولا مقداری است که برای بزرگسالان بیش از حد نظر گرفته می شود.»

مسئله قابل توجه این است که حداکثر دوز قابل تحمل کافئین بین بزرگسالان و کودکان متفاوت است. وزن کودکان کمتر است و بیشتر در معرض عوارض کافئین قرار می گیرند. بنابراین سازمان بهداشت جهانی نسبت به مصرف بیش از حد قهوه توسط کودکان هشدار های جدی می دهد.

نحوه استاندارد کردن اندازه کافئین در قهوه

استاندارد کردن اندازه کافئین در قهوه دشوار است، زیرا به منشا دانه، طعم، برشته کردن و آسیاب کردن بستگی دارد. بدون توجه به دمای آب و زمان دم کردن یک فنجان قهوه معمولی دارای سطحی از 65 تا 120 میلی گرم کافئین است. در حالی که یک شات اسپرسو بین 30 تا 50 میلی گرم کافئین در خود دارد.

اثر کافئین در قهوه

 

این فقط قهوه نیست که می تواند شما را برای تنظیم کافئین شخصی تان تحت فشار قرار دهد. تنقلات، نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا یا دارو های بدون نسخه نیز می توانند شما را تحت تاثیر قرار دهند، زیرا همگی می توانند حاوی کافئین باشند. کافئین یک ماده محرک است. به همین دلیل است که به شما کمک می کند تا صبح ها از خواب بیدار شوید. در واقع یکی از دلایلی که کافئین در بین افراد بسیار محبوب است محرک بودن آن است. نشانه های کافئین بیش از حد در بدن عبارت اند از:

  • بی قراری در دست ها و پاها
  • تعرق بالا
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • اضطراب

خبر خوب در مورد این علائم و نشانه های کافئین بیش از حد، هر چند ناخوشایند هستند، باعث به خطر افتادن زندگی نمی شوند. اما از طرف دیگر باید به علائم قلبی عروقی تا حد زیادی هوشیار باشید. کافئین ضربان قلب را تحریک می کند و فشار خون را به طور موقت افزایش می دهد، اما این علائم برای اکثریت افراد مشکلی ایجاد نمی کند. اما اگر در کسی از قبل یک بیماری قلبی وجود داشته باشد، کافئین بیش از حد می تواند باعث ریتم های سریع و نا منظم قلب و حتی ایست ناگهانی قلب شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید نوشته ی قهوه بدون کافئین را مطالعه کنید.

اثر کافئین بر قلب و اضطراب

لزوم خنثی کردن اثر کافئین در قهوه زمانی احساس می شود که با دوز بالای کافئین، افراد دچار تپش قلب شدید می شوند. یکی از متخصصین قلب در این زمینه می گوید: اگر با خوردن قهوه ضربان قلب شما نامنظم می شود، دچار تپش قلب شدید شده اید یا اگر سرگیجه دارید و غش می کنید، باید هر چه سریع تر به اورژانس مراجعه کنید. در واقع در این موقعیت سرگیجه نشان دهنده این است که بدن شما خون کافی به مغز پمپاژ نمی کند.

در شرایطی که علائم شما زیاد نیست و شامل سرگیجه نیز نمی شود، اما همچنان برای شما نگران کننده است، می توانید یک قرار ملاقات با پزشک ترتیب بدهید. اما در صورتی که از قبل مشکلاتی همچون آریتمی یا اختلال تشنجی دارید، مصرف کافئین خود را با پزشک در میان بگذارید، زیرا کافئین می تواند این شرایط را تحریک کند.

اثر کافئین در قهوه

این اثر کافئین بر سیستم عصبی شما است که باعث ایجاد لرزش می شود. اما اگر مستعد اضطراب هستید، تحریک سیستم عصبی می تواند سطح اضطراب شما را افزایش دهد. اما هر گونه علائم قلبی مانند تپش قلب شدید که افراد تجربه می کنند، می تواند به این اضطراب بیفزاید.

بنابراین اگر شما مستعد اضطراب بالا یا سابقه حملات پانیک را داشته اید، کافئین ممکن است این احساسات را تشدید کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید نوشته ی اعتیاد به قهوه را مطالعه کنید.

در بعضی موارد تشخیص تفاوت بین حمله قلبی و اضطراب در مورد اثر کافئین در قهوه دشوار است. اما در این شرایط برای خنثی کردن اثر کافئین در قهوه کار هایی است که می توانید برای بهتر شدن حالتان انجام دهید.

خنثی شدن اثر کافئین در قهوه مانند دوران نقاهت می ماند که ممکن است بین 4 تا 6 ساعت طول بکشد. اگر جز معدود افراد بدشانسی باشید که به کافئین حساسیت دارند، باید مدت زمان بیشتری را منتظر بمانید.

راه های خنثی کردن اثر کافئین در قهوه

  1. دیگر خبری از کافئین نیست. برای خنثی کردن اثر کافئین در قهوه امروز دیگر کافئین مصرف نکنید.
  2. نوشیدن مقدار زیادی آب را فراموش نکنید. کافئین یک ماده ادرار آور است. به این معنی که باید برای جبران آنچه که ادرار می کنید، آب بیشتری بنوشید.
  3. الکترولیت ها را جایگزین کنید. اگر اسهال جز نشانه های کافئین بسیار زیاد در بدن شما است، نه تنها آب، بلکه الکترولیت ها را نیز از دست می دهید.
  4. قدم زدن برای تخلیه انرژی. در صورتی که در طول قدم زدن متوجه اتفاق غیر عادی در ضربان قلب خود شدید، قدم زدن را متوقف کنید.

تنفس عمیق را تمرین کنید. اگر اضطراب بالایی دارید، این احتمال وجود دارد که تنفس شما سریع و کم عمق باشد. در این شرایط باید نفس های آهسته، عمیق و عمدی بکشید تا تنفس خود را به حالت عادی بازگردانید و اضطراب را کاهش دهید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام