تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه اکسلسا

همه چیز درباره قهوه اکسلسا کمیاب

مطمئنا دانه های قهوه را از نزدیک دیده اید، دانه قهوه داخل میوه گیاه قهوه است و در واقع دانه­ ای است که در داخل میوه گیاه قهوه وجود دارد تبدیل به قهوه ای می شود که آن را می نوشیم و البته میوه قهوه از این نظر کمی غیر معمولیست که ما قسمت بیرونی و میوه­ای آن را نمی­ خوریم اما در عوض هسته آن را بیرون می­ آوریم و تفت می دهیم و برای مصرف آماده می کنیم.

اگر طرفدار قهوه هستید و روزی چند فنجان قهوه می نوشید حتما می دانید که چند نوع گوناگون قهوه وجود دارد. در ای مقاله قصد داریم به معرفی نام قهوه ها و توضیح درباره یکی از قهوه های کمیاب به نام قهوه اکسلسا صحبت کنیم، پارس کافه تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران را همراهی کنید.

انواع دانه قهوه کدامند؟

چهار نوع مختلف دانه قهوه وجود دارد: دانه قهوه عربیکا، دانه قهوه روبوستا، دانه قهوه لیبریکا و دانه قهوه اکسلسا؛ حتما نام قهوه های عربیکا و روبوستا را زیاد شنیده اید چون رایج ­ترین و محبوب ­ترین انواع دانه قهوه می باشند اما ممکن است از بخت خوبتان به دو مورد دیگر هم برخورد کنید و از آنها بنوشید. محتوای جالب قهوه طعم دار با افزودنی های طبیعی را در مجله کافی پارس مطالعه کنید و در تهیه قهوه های خود بکار ببرید.

دانه های قهوه بیشتر در کجای دنیا می رویند؟

گیاه قهوه در بین مدارهای رأس الجدی و رأس السرطان یعنی محدوده هایی که به استوا نزدیک تر می باشند، بیشتر رشد می کنند، این گیاه در بعضی کشورهای قاره آسیا، آفریقا، آمریکا و حوزه کارائیب کشت و پرورش داده می شوند اما در حال حاضر در حدود ۴۵ % قهوه دنیا در آمریکای جنوبی و بخصوص در برزیل تولید و عرضه می شود.

قهوه اکسلسا چیست

قهوه اکسلسا چیست؟

چهارمین نوع پر­طرفدار در بین قهوه ها، قهوه اکسلسا نام دارد، هرچند برخی این قهوه را نوعی قهوه لیبریکا در نظر می گیرند اما بیشتر متخصصین قهوه آن را یک گونه منحصر به فرد از قهوه می­دانند، قهوه اکسلسا گونه ‌ای از قهوه ای منحصر بفرد، مقاوم و خاص می‌باشد که کشف آن در قرن بیستم در آفریقا صورت گرفت و شکل آنها تا حدی شبیه دانه ­های قهوه لیبریکا می باشد. مقاله همه چیز درباره قهوه اسپرسو جاوا را از دست ندهید.

قهوه اکسلسا در کجا می روید؟

کشت و مصرف قهوه اکسلسا بیشتر در آسیای جنوب شرقی و آفریقا انجام می پذیرد اما این بدین معنی نیست که حتما قهوه اکسلسا در آسیا و آفریقا کشت و رشد داده شوند و به همین خاطر گاهی اوقات دانه‌ های قهوه بخوبی کاشت، فراوری و تهیه نمی‌گردند و در نهایت قهوه‌ای با کیفیت پایین و بدون داشتن ویژگی های خاص عطری و طعمی بوجود می آیند.

منشأ قهوه اکسلسا کجاست؟

لوبیای قهوه اکسلسا در سال 1903 در آفریقای مرکزی معروف به Coffee dewevrei یا dewevreié کشف شد اما این قهوه کمیاب امروزه در جنوب شرق آسیا یعنی ویتنام و فیلیپین کشت می‌شود؛ قبل از این این تفکر بود که قهوه اکسلسا گونه‌ای از قهوه‌ های تیره می‌باشد اما در سال 2006 طبق طبقه‌ بندی ‌های جدید برای قهوه ها، آن را بعنوان گونه‌ای از قهوه لیبریکا معرفی کردند.

این آشفتگی در دسته‌بندی قهوه اکسلسا از آن‌جاست که هنگام عرضه  و پخش قهوه لیبریکا برچسب قهوه اکسلسا را بر روی بسته‌بندی می خورد که در نتیجه‌ اطلاعات، توضیحات دقیق و قابل اطمینان در مورد تولید قهوه قابل دسترسی نیست که همین امر باعث می گردد کشاورزان هم اهمیت و نظارت کمتری بر کنترل کیفیت قهوه‌ های تولید شده داشته باشند. محتوای مفید و آموزنده طبع و مزاج قهوه اسپرسو را در سایت کافی پارس سرچ و بخوانید.

طعم قهوه اکسلسا

طعم قهوه اکسلسا چطور است؟

طعم دانه­ های قهوه اکسلسا بسیار منحصر به فرد و خاص می باشد، ترکیبی از طعم تلخ و ترش را با هم دارد و بیشتر رست تیره را به یادمان می اندازد؛ قهوه اکسلسا از نظر عطر و کافئین سبک­ تر از سایر انواع قهوه هاست اما طعم و مزه غیر معمول خود را حفظ کرده است، همچنین گاهی اوقات می ­توان این دانه­ های قهوه غیر معمول را با سایر دانه های قهوه­ ترکیب کنید تا طعم پیچیده و بی نظیری را بوجود آورید.

گیاه قهوه اکسلسا چه ویژگی هایی دارد؟

گیاه قهوه اکسلسا دارای ویژگی هاییست که در ذیل توضیح می دهیم:

1-گیاه قهوه اکسلسا برخلاف قهوه عربیکا و روبوستا بصورت درختچه نیست و درختی است که در ارتفاعات 1000 تا 1300 مترمکعب رشد می‌کند، گرچه گیاه قهوه اکسلسا مقاوم و منعطف می‌باشد اما نیازمند مراقبت و توجه خاص بوده و نظارت بر پرورش آن دشوار می‌باشد؛ درخت اکسلسا برخلاف سایر درختان و درختچه ‌های قهوه در برابر آفات، زنگ‌زدگی و آسیب پروانه ‌های معدنچی مقاوم می باشند اما مستعد ابتلا به بیماری قارچی تریکومیکوز هستند.

2-برگ های اکسلسا از گیاهان بزرگ برگ نیز بزرگ‌ تر می باشد و طول هر برگ آن  26 سانتی ‌متر و عرض هر برگ 13 سانتی ‌متر است.

3-لوبیای گیاه اکسلسا شکلی نامتقارن دارد به‌طوری که طول لوبیا 9 میلیمتر و عرض آن 6 میلیمتر است.

4-کافئین قهوه اکسلسا از کافئین قهوه عربیکا کمتر است ‌طوری‌که میزان کافئین در لوبیای قهوه اکسلسا از 86/0 تا 13/1 گرم در هر 100 گرم در مقایسه با 2/1 تا 5/1 گرم برای عربیکا می‌باشد. برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی از کافه پارس به سایت مراجعه نمایید.

قهوه اکسلسا، تنوع یا گونه ای از قهوه؟

به نقل از صادرکنندگان و تولیدکنندگان انواع قهوه و متخصصین با وجود اینکه قهوه اکسلسا جزوی از زیر مجموعه قهوه لیبریکا قرار گرفته است اما تفاوت‌های آشکاری با هم دارند که شامل تفاوت در شکل لوبیا های آن هاست مثلا لوبیای قهوه لیبریکا شبیه بادام است اما لوبیای قهوه اکسلسا از نظر ابعادی کوچکتر است و فرمی گرد دارد.

با وجود تفاوت‌هایی که میان این دو نوع قهوه وجود دارد اما تولیدکنندگان آنها را در یک گروه قرار داده اند و در طبقه ‌بندی قهوه ها به یک نام می‌خوانند، طبق تحقیقات جدید، دو قهوه لیبریکا و اکسلسا تفاوت‌های ژنتیکی زیادی دارند و براساس اختلافاتی که در کروموزوم‌ های آنها وجود دارد این دو نوع دانه قهوه باید در نوع و گونه‌ های متفاوت از هم در نظر گرفته شوند.

مشکلات پرورش قهوه اکسلسا

مشکلات پرورش قهوه اکسلسا:

1-درخت اکسلسا تا 9 متر ارتفاع و قطر آن به 6 تا 7 متر می‌رسد، همچنین رشد و بهره ‌وری زیاد این درخت ها، تولیدکنندگان را مجبور می کند که در زمان های نزدیک به هم، به هرس درختان بپردازند و این کار نیازمند نیروی کار زیاد و صرف وقت و هزینه زیاد می‌باشد.

2-زمان بلوغ لوبیاهای قهوه اکسلسا یک سال طول می کشد که باعث افزایش هزینه تولید می شود.

3-تمامی این عوامل باعث می شود تا کشاورزان تمایل زیادی به تولید این نوع قهوه نداشته باشند.

4-بدلیل کمبود اطلاعات و نبود آگاهی در مورد این نوع قهوه و عدم دسترسی به اطلاعات لازم و کافی نسبت به سایر گونه های قهوه، بازار تولید و فروش قهوه اکسلسا بسیار پایین می‌باشد و به همین خاطر تولیدکنندگان این نوع قهوه، آن ‌را برای مصارف شخصی خود نگهداری می‌کنند. درباره قهوه ترش در مجله پارس کافی بیشتر بخوانید و بدانید.

نوع و میزان رست قهوه اکسلسا:

1-گرچه کشت و پرورش قهوه اکسلسا بسیار دشوار است اما بعد از پرورش این قهوه اگر رست دادن آن بخوبی و بدرستی انجام شود، می‌توان قهوه‌ ای جذاب و با پروفایل (چگونگی برشته‌کاری قهوه برای رسیدن به درجه‌ای مشخص از برشتگی) مناسب تولید کرد.

2-لوبیای اکسلسا دارای موسیلاژ (به قسمتی از گیلاس قهوه گفته می شود که به پوسته پارشمنت چسبیده وکاملا آنرا پوشانده است، موسیلاژ قهوه لیز و شیرین است و نقش مهمی در صنعت قهوه دارد، نحوه خشک سازی موسیلاژ طی فراوری های متفاوت گیلاس های قهوه باعث ایجاد عطر و طعم متفاوت می شود) غلیظ‌‌تری نسبت به دانه عربیکاست و مواد جامد محلول بسیار کمتری دارد و این بدین معنی است که پروفایل ‌های موجود برشته برای اکسلسا نباید از هیچ لوبیای دیگری گرفته شود و باید از منحنی‌ها و بهترین روش‌ها استفاده شود.

3-میزان حلالیت پایین اکسلسا بدین معنی است که برای رسیدن به پروفایل‌هایی با عطر و طعم مطلوب، ممکن است نیاز به این باشد که دانه‌ های اکسلسا در دماهای بالاتر یا برای مدت زمان بیشتری رست داده شوند.

4-رست مدیوم لوبیای اکسلسا ​​می‌تواند نت‌های توت مانند، میوه‌ای و همچنین طعم‌ هایی چوبی و مثل ذرت بو داده بوجود آورند.

5-رست دارک دانه  قهوه اکسلسا، نت‌هایی بیشتر از شکلات و خامه در آن بوجود می آورد. محتوای آشنایی با انواع رست قهوه اسپرسو شما را با رست قهوه کامل آشنا و استاد خواهد نمود.

میزان رست قهوه اکسلسا

در انتها باید گفت با تمام توضیحات داده شده درباره قهوه اکسلسا به دلیل نبود بازار فروش و کم بودن قیمت این نوع قهوه، تولید انبوه قهوه اکسلسا کاری معقول نیست اما با تغییر روند کاشت در ارتفاعات پایین‌تر، استفاده از درخت اکسلسا بعنوان پیوند پایه با روبوستا و عربیکا به دلیل مقاومتش در برابر آفات، همچنین با گذشت زمان، تحقیقات و اطلاعات بیشتر و تولید انبوه می توان بستر تولید و فروش مناسبی برای این دانه قهوه غیرمعمول به ‌وجود آورد، هرچند با وجود بهبود شرایط پرورش این گیاه، باز هم نمی‌ شود به تولید گسترده اش دل بست.

شما دوست داران قهوه می توانید متنوع ترین انواع قهوه را با مدرن ترین تجهیزات کافه در شعب کافی پارس انتخاب و تست کنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام