تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

مضرات کافئین برای کودکان

مضرات کافئین برای کودکان را بدانید

تحقیقات کافی برای تعیین مقدار بی خطر کافئین برای کودکان در دسترس نیست. اما اگر این سوال را از یک متخصص اطفال بپرسید آن ها پاسخ خواهند داد: هیچ اندازه ای از کافئین مناسب نیست. این به این معنی است که مصرف نوشابه، قهوه، چای سبز و سیاه، نوشیدنی های انرژی زا، شکلات، قهوه و هر چیز دیگری که حاوی پر مصرف ترین محرک روانی در جهان است برای کودکان خوب نیست.

شکر بخش بزرگی از دلایل خطرات قهوه برای سلامتی است، اما نباید مضرات کافئین برای کودکان را نادیده گرفت. دکتر دیوید بوخ هولز، متخصص اطفال کلمبیا، می گوید: «غذا ها و نوشیدنی های حاوی کافئین می تواند تاثیراتی بر بدن و ذهن داشته باشد که با هر جنبه ای از آنچه کودکان برای رشد نیاز دارند، تداخل ایجاد کند».

شایع ترین مضرات کافئین برای کودکان و البته بزرگسالان بر اساس تحقیقات عبارت است از: اختلال در به خواب رفتن، خواب ماندن و بیدار شدن در صبح. با این حال، در بیشتر موارد هدف از مصرف کافئین بهبود تمرکز در ورزشکاران و کارمندان است. نکته ای که متاسفانه به آن توجه نمی کنند این است که اختلالات خواب می تواند تمرکز شما را کاهش دهد.

کافئین ترکیبی است که به طور طبیعی در برخی گیاهان یافت می شود و به غذا، نوشیدنی ها و مکمل ها اضافه می شود. در واقع، کافئین مغز را تحریک می کند. متخصصان اطفال به والدین توصیه می کنند که با انتخاب غذا ها و نوشیدنی های بدون کافئین الگوی سالمی برای فرزندان خود به وجود آورند.

مضرات کافئین برای کودکان

اندازه مناسب کافئین برای بدن

متخصصان معتقد اند که هیچ مقدار مطمئنی از کافئین برای افراد کمتر از 11 سال وجود ندارد. طبق گفته FDA، برای بزرگسالان سالم، 400 میلی گرم کافئین در روز مقداری است که به طور کلی با اثرات خطرناک و منفی مرتبط نیست، اگرچه بسیاری افراد به مقادیر کمتر کافئین حساس هستند. این اندازه برای افراد 12 تا 17 ساله کمتر از 100 میلی گرم کافئین در روز است.

والدین باید مراقب مضرات کافئین برای کودکان و نوجوانان باشند و مصرف کافئین را به مقادیری محدود کنند که به نظر می رسد نمی تواند عوارض جانبی ایجاد کند. کافئین در واقع یک محرک روانی است. محرک روانی ماده ای با خواص تقویت خلق و خو است. محرک های روانی مانند کافئین باعث افزایش فعالیت در سیستم عصبی بدن می شود.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها درباره مضرات کافئین برای کودکان، حدود 73 درصد از بچه ها هر روز کافئین مصرف می کنند. تقریبا به این معنی که از هر 4 کودک 3 تا از آن ها به طور منظم کافئین دریافت می کنند. اکثر این کودکان کافئین روزانه را از خوردن نوشابه دریافت می کنند. بر اساس گزارش ها، در حال حاضر مصرف نوشابه در حال کاهش است و نوشیدنی های انرژی زا و قهوه در حال جایگزین شدن هستند.

در مورد مضرات کافئین برای کودکان باید بگوییم که کافئین یک محرک است. از این گذشته، کافئین به عنوان یک دارو تعریف می شود، زیرا اثر فیزیولوژیکی بر روی بدن دارد. در بزرگسالان باعث هوشیار تر شدن و دریافت انرژی بیشتر است. همچنین، تاثیر کافئین بر کودکان این است که موجب افزایش فشار خون و اختلال در خواب می شود. خلق و خوی کودکان تغییر می کند و اضطراب را بالا می برد. آن ها حتی ممکن است به دلیل ترک کافئین دچار سردرد شوند.

مضرات کافئین برای کودکان

مضرات کافئین برای کودکان چیست؟

کودکان، به ویژه زمانی که هنوز در حال رشد هستند، با خواب منظم و داشتن یک برنامه منظم قبل از خواب رشد می کنند. کودکان همچنین به وعده های غذایی منظم برنامه ریزی شده با غذای سالم، فرصت هایی برای بازی، تعامل با سایر کودکان و بزرگسالان و فرصت هایی برای رشد، یادگیری، آزمایش و کسب مهارت های جدید نیاز دارند.

مصرف کافئین نه تنها در رشد منظم (کسب مهارت ها، سلامت عاطفی، سلامت اجتماعی و…) اختلال ایجاد می کند، بلکه باعث ایجاد عوارض جانبی می شود که ممکن است در صورت ابتلای کودک به بیماری های زمینه ای مانند فشار خون بالا، بیماری مزمن کلیه یا اختلالات اضطرابی، عواقب سلامتی طولانی مدتی را به دنبال داشته باشد. در نتیجه: کافئین ارزش غذایی ندارد، اما عوارض جانبی زیادی دارد که بر سلامتی تاثیر منفی می گذارد.

در مورد تاثیر کافئین بر کودکان باید بگوییم که کودکان کوچک تر از بزرگسالان هستند و کافئین بسیار کمتری برای ایجاد اثرات نامطلوب بر بدن آن ها لازم است. اثرات کوتاه مدت بر بدن آن ها لازم است. مضرات کافئین برای کودکان به صورت کوتاه مدت می تواند یک روز حال بد را برای آن ها به وجود بیاورد.

اما در طول زمان به شکل بروز اختلال در روابط مهم و در نمونه های شدید، موجب شکست تحصیلی می شود. عوارض کوتاه مدت کافئین برای کودکان عبارت است از:

  1. اضطراب
  2. کم آبی بدن
  3. اسهال
  4. تپش قلب
  5. فشار خون بالا
  6. افزایش ضربان قلب
  7. بیخوابی
  8. پریشان احوالی
  9. حالت تهوع
  10. بی قراری

مضرات کافئین برای کودکان در طولانی مدت می تواند منجر به اعتیاد به کافئین شود. در مورد اینکه چگونه کافئین بر مغز در حال رشد کودک تاثیر می گذارد اطلاعات زیادی در دست نیست. اما کودکان می توانند به اثرات کافئین حساس باشند.

مضرات کافئین برای کودکان

چه چیزی برای بچه ها بدتر از کافئین است؟ کافئین به اضافه شکر.

نوشیدنی های کافئین دار حاوی شکر، خامه و شکلات مانند لاته آرت، نسکافه، کاپوچینو و… می توانند اشتهای کودک را برای غذا ها و نوشیدنی های سالم محدود کند، باعث آسیب رسیدن به دندان ها شود، چاقی را افزایش دهد و تمام عوارض جانبی مرتبط با کافئین را داشته باشد. به عنوان مثال، نوشیدنی های انرژی زا بیشتر از هر چیزی برای کودکان مضر است. نوشیدنی های انرژی زا در هر وعده کافئین ذکر شده روی برچسب را در بدن دو برابر می کند.

حجم کافئین موجود در نوشیدنی های انرژی زا بسیار بیشتر از حداکثر مقدار کافئین در روز برای نوجوانان است. این حجم از کافئین خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد. همچنین به دلیل وجود مقادیر بسیار زیاد قند، احتمال چاقی تا حد زیادی بالا می رود. بسیاری از مواد غذایی و نوشیدنی هایی که کودکان و نوجوانان هوس می کنند دارای کافئین هستند. انواع آن را می توانید در نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات داغ پیدا کنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام