تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه مناسب نوشیدن

قهوه مناسب نوشیدن کدامند؟

وقتی با دوستان و همکاران یا معشوقه خود به کافی شاپ می روید تا وقت بگذارید و گپی بزنید منویی در اختیار شما قرار می گیرد، مسلما اگر قهوه خور باشید با انوع قهوه های ذکر شده در آن و اصطلاحاتی که برایشان به کار برده شده آشنا می باشید ولی خیلی ها با این اصطلاحات تخصصی آشنایی ندارند مثل انواع قهوه پریمیوم، اسپشیالیتی، قهوه ناینتی پلاس و کامرشیال و….

هر کدام ویژگی و خاصیت های خودشان رادارند و بهتر است که با آنها آشنا شوید تا با دیدن منوی شلوغ گیج نشوید و با اعتماد بنفس کامل قهوه مورد نظر خود را با علم از خصوصیاتش سفارش دهید. در این مقاله با این قهوه ها و اصطلاحاتشان و قهوه مناسب نوشیدن آشنا می شوید؛ پیشنهاد می گردد با آکادمی قهوه پارس که برگذار کننده کلاس های آموزش باریستایی با مدرک بین المللی می باشد همراه شوید.

قهوه مناسب نوشیدن

پریمیوم قهوه مناسب نوشیدن:

از لحاظ کیفیت و رتبه بندی، قهوه پریمیوم پس از قهوه اسپشیالیتی قرار دارد که کیفیت بسیار خوبی دارد اما مثل قهوه اسپشیالیتی، همه دانه ‌های قهوه آن سالم نیستند و ممکن است در آن خیلی ناچیز دانه‌های قهوه خراب و آسیب دیده‌ ببینید که کمی طعم قهوه را تحت تأثیر قرار می‌دهند اما می‌توان گفت که قهوه پریمیوم با طعم و رایحه‌ی مطلوبی که داردمی تواند قهوه مناسب نوشیدن شما باشد.

قهوه تجاری یا کامرشیال قهوه مناسب نوشیدن:

این نوع قهوه معمولا قهوه ‌هایی هستند که در فروشگاه‌ های بزرگ زنجیره ای و سوپرمارکت ‌های بزرگ با برند های مختلف بفروش می رسند، صاحبان کمپانی‌های فروش قهوه، این مدل قهوه‌ را به صورت عمده از مزارع  خریداری می کنند، رست کرده و در بسته‌ بندی ‌های مخصوص کمپانی خودشان بعنوان قهوه مناسب نوشیدن به فروش می‌رسانند، ناگفته نماند قهوه کامرشیال از لحاظ کیفیت از نظر کیفیت ممتاز به شمار می آید.

قهوه اسپشیالیتی قهوه مناسب نوشیدن:

قهوه اسپشیالیتی کیفیت بسیار بالاتری از قهوه تجاری دارد و طعم و رایحه‎ی آن نیز بسیار دلپذیر است؛ از دلایل کیفیت بالای قهوه اسپشالیتی به این خاطر است که کشت و برداشت آن در شرایط خاص و تحت کنترلی صورت می گیرد و معمولا از دانه‌های قهوه با کیفیت و کاملا سالم عربیکا استفاده می گردد که باعث بالاتر بودن قیمت آن نسبت به دیگر قهوه ها می باشد، قهوه اسپشیالیتی بصورت دانه‌ های قهوه خشک یا پودر شده بعنوان قهوه مناسب نوشیدن در فروشگاه های معتبر قهوه فروشی موجود است.

قهوه مناسب نوشیدن

قهوه نایتی پلاس با کیفیت ترین قهوه مناسب نوشیدن:

قهوه ناینتی پلاس از لحاظ کیفیت بسیار ممتاز و بهترین نوع قهوه در سراسر دنیا به شمار می‌آید و از آنجایی که تولید و بهره برداری از چنین قهوه مرغوبی، نیازمند متخصصین قهوه و صرف زمان و هزینه‌ بالا می باشد، برندهای محدودی هستند که آن را تولید و عرضه می نمایند مثل:

برندBlue Bottle ، برند Stumptown و برندIntelligentsia؛ علاوه بر این قهوه ناینتی پلاس نام یک برند مخصوص قهوه نیز می باشد که در سال 2006 در اتیوپی تأسیس شد، این نوع قهوه، قهوه با زادگاه اتیوپی و بالاترین کیفیت در جهان بعنوان قهوه مناسب نوشیدن می باشد.

بررسی طعم های مختلف قهوه مناسب نوشیدن از نظر طعم:

قهوه کامرشیال: ترکیبی از طعم تلخی و طعم معمولی قهوه، طعمی مثل کاکائو، شکلات و آجیل (بادام، فندق)

قهوه اسپشیالیتی: کلا طعم قوی تر و غنی تری نسبت به دیگر قهوه ها دارد و تنوع مزه های آن خیلی بیشتر است مثل طعم شیرین مثل حبه قند، طعم اسیدی و مرکباتی مثل پرتقال، نارنگی و لیمو، میوه‌ای مثل توت فرنگی و نت طعمی گل.

قهوه پریمیوم: قهوه پریمیوم نت‌ های طعمی مشابه قهوه اسپیشالتی دارد اما با تلخی کمتر.

قهوه ناینتی پلاس: با توجه به زادگاه این نوع قهوه و اینکه در کدام مزرعه رشد کرده است طعم های مختلفی دارد مثلا قهوه‌ گیشا (Geisha) ناینتی پلاس طعمی شیرین همراه با نت‌ های گلی، شکلاتی، عسلی و چای سیاه دارد.

قهوه مناسب نوشیدن

نوع دانه های قهوه مناسب نوشیدن:

دو گونه‌ی اصلی قهوه که عبارتند از روبوستا و عربیکا وجود دارند، عربیکا پرمصرف ترین و پرکاربردترین قهوه در صنعت قهوه را دارد و 70% از بازار قهوه را به خود اختصاص داده است، دانه های قهوه عربیکا ارزشمندتر و گرانتر هستند چون هم تلخی کمتر و نت های طعمی متفاوت گوناگون و اسیدیته کمتری دارند و یکی دیگر از دلایل گران بودن آن سختی کاشت و نگهداری آن از آفات می باشد؛ قهوه های ناینتی پلاس، اسپشیالیتی و پریمیوم 100% از دانه های قهوه عربیکا تشکیل شده اند اما قهوه کامرشیال ترکیببی از قهوه عربیکا و روبوستا می باشد، همچنین گاهی نیز قهوه پریمیوم بخاطر اینکه قیمت کمتری برای مصرف کننده پیدا کند میکسی از هر دو قهوه می باشد، در نهایت همه موارد ذکر شده قهوه مناسب نوشیدن می باشند.

کیفیت دانه قهوه مناسب نوشیدن:

برای اینکه دانه‌های قهوه از لحاظ کیفیت به طور صحیح طبقه‌بندی شوند و قهوه مناسب نوشیدن شوند، معیارهایی از جمله میزان نقص (defect) دانه‌ها، میزان رطوبت و … به دقت مورد بررسی قرار داده می شوند؛ دانه‌های قهوه براساس معیارهای معینی از لحاظ کیفیت طبقه‌بندی می‌شوند:

1شرایط کشت و رشد برای رسیدن به قهوه مناسب نوشیدن:

یکی از تفاوت ‌های مهم انواع قهوه خاستگاه دانه‌ها می باشد، در بسته‌بندی قهوه‌ های کامرشیال محل دقیق کشت دقیق دانه ‌های قهوه گفته نمی شود در حالی که در بسته بندی قهوه ‌های اسپشیالیتی زادگاه دقیق دانه‌های قهوه از جمله کشور مبدا، ناحیه و حتی مزرعه قهوه ذکر می‌شود.

-چرا خاستگاه دقیق قهوه باید مهم باشد؟ خاک! خاک یکی از مهم‌ترین عواملی است که کیفیت و طعم دانه‌های قهوه را تعیین می‌کند؛ خاک از مهم ‌ترین عواملی است که کیفیت و طعم دانه‌های قهوه را تعیین می کند به همین دلیل کشاورزان قهوه برای رسیدن به طعم و کیفیت خاصی از قهوه اسپشیالیتی و پریمیوم به مکان دقیق مزرعه، نوع خاک، ارتفاع از سطح زمین و زمان دقیق برداشت بسیار توجه می‌کنند و قهوه را در شرایط کنترل شده‌ ای پرورش می‌دهند تا نت‌های طعمی بخصوصی را برای مشتریان مشکل پسند خود پدید آورن و قهوه مناسب نوشیدن را به دست مشتری برسانند.

قهوه ناینتی پلاس که با سایر قهوه ‌ها تفاوت زیادی دارد در مناطقی کاملا مشخص و خیلی خاص مثل جلگه‌های غربی آتش‌فشان بارو در پاناما و جنگل های اتیوپی کشت و برداشت می گردد؛ قهوه کامرشیال چون قهوه ای است که اکثر مردم استفاده می کنند و به طبقه خاصی مربوط نمی شود، معمولا مکان رشد و پرورش یا شرایط کشت گیاه مهم نیست و مخلوط کردن دانه‌های قهوه از مزارع مختلف باعث می گردد که طعم های ویژه آن از بین برود یا به سختی حس شود اما این قهوه نیز طعم بدی ندارد و در واقع این به سلیقه شما بستگی دارد که چه نت طعمی را بپسندید.

قهوه مناسب نوشیدن

2-شیوه‌ی برداشت و کنترل کیفیت دانه‌ها برای رسیدن به قهوه مناسب نوشیدن:

بهتر است بدانید حتی روش برداشت دانه‌های قهوه هم با یکدیگر تفاوت دارد:

-هنگام برداشت قهوه کامرشیال، شرکت‌های صاحب برند از ماشین های مخصوص و نیروی کار فراوان برای جمع کردن هر چه زودتر و بیشتر دانه ‌های قهوه استفاده می نمایند چون هدف غایی این است که تعداد دانه های بیشتری از قهوه در مدت زمان کم جمع شود و برای انجام فرآیند پردازش به باقی قسمت ها فرستاده شود تا قهوه مناسب نوشیدن آماده گردد.

-در مورد قهوه اسپشیالیتی چون کشاورز و نیروی متخصص در زمینه‌ قهوه از روش های ویژه برای پرورش گیاه استفاده نموده اند، همچنین وقت و هزینه ‌زیادی هم برای آن مصرف شده است، برداشت و چیدن میوه‌ قهوه فقط با دست انجام می‌ گیرد تا موقع جمع‌آوری به دانه‌ قهوه آسیب کمتری وارد شود.

برداشت قهوه اسپشیالیتی فقط توسط نیروی متخصص و آموزش دیده‌ انجام می‌ گیرد تا توانایی تشخیص میوه قهوه خوب و رسیده را داشته باشند و مشخص است که این نوع دستمزد بیشتری نیز برای این کار دریافت می‌کنند، گاهی اوقات مرحله ا‎ی دیگر نیز به برداشت اضافه می‌شود که طی آن میوه‌ های قهوه‌ای که رسیده‌اند اما دچار آسیب و نقصند با دست از میوه های سالم جدا می شوند که همه این عملیات بسیار دقیق و زمانبر می باشند.

-در مورد قهوه پریمیوم: فرآیندهای قهوه اسپشیالیتی کم و بیش درمورد این قهوه یکسان است اما دقت کمتری در آن به کار می رود، به این ترتیب متوجه می شویم حتی روش جمع آوری و برداشت دانه‌ های قهوه نیز با هم تفاوت دارند.

-در مورد قهوه ناینتی پلاس: در بهترین نوع قهوه یعنی ناینتی پلاس، علاوه بر تمامی مراحلی که در برداشت و کنترل کیفیت قهوه اسپشیالیتی توسط یک تیم متخصص و کارازموده صورت می‌گیرد، مراحل پردازش آن و فرمول های تخمیری که ویژه آن و از نوآوری ‌های این برند می باشند باعث می شود تا نت ‌های طعمی فوق العاده و منحصر بفرد و متنوعی در دانه‌های قهوه بوجود بیاید و قهوه مناسب نوشیدن گردد.

قهوه مناسب نوشیدن

3-قیمت های مختلف برای قهوه مناسب نوشیدن:

قهوه ناینتی پلاس از گران‌ترین برند‌های قهوه در سراسر دنیاست، در سال 2019 این برند رکورد دار گینسِ گران‌ترین قهوه فروخته ‌شده در جهان شد و هر کیلوگرم قهوه پانامای ناینتی پلاس با قیمت 10 هزار دلار به فروش رسید، پس از قهوه ناینتی پلاس، قهوه اسپشالیتی گران ترین نوع قهوه محسوب می گردد.

قهوه‌های پریمیوم هم تقریبا گران هستند اما به نسبت قهوه‌های اسپشالیتی قیمت کمتری دارند و در آخر قهوه‌ کامرشیال را که با قیمتی مناسب و اکونومی قهوه مناسب نوشیدن و خریدن برای همه می باشد.

در انتها باید گفت قهوه‌ها دارای طعم های گوناگونی می باشند و انتخاب نوع قهوه وابسته به ذائقه و سلیقه‌ چشایی هر شخص دارد، بین قهوه  ‌های کامرشیال هم می‌توانید قهوه‌هایی با کیفیت پیدا کنید و یا در میان قهوه ‌های پریمیوم و اسپشیالیتی برندهایی را بیابید که این قهوه ها را با قیمت مناسب در اختیار خریدان قرار می دهد.

مسأله مهم این است که نوع قهوه، طعم و رایحه‌ آن با سلیقه شما سازگار باشد و هر روز بتوانید نهایت لذت را با قهوه مناسب نوشیدن خود ببرید؛ برای خرید انواع قهوه ها با قیمت و طعم و عطرهای مختلف روی لینک کیلیک کنید و از طریق اینترنت و خیلی راحت قهوه مورد نظرتان را در بسته های شکیل از سایت کافی پارس خیلی زود دریافت کنید:

https://coffeepars.com/buy-coffee/

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام