تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

کافئین چای

درباره کافئین چای چه می دانید؟

کافئین ماده ای شیمیایی و خوراکی محسوب می شود و بعنوان محرکی طبیعی در بین مردم سراسر دنیا شناخته شده و معروف می باشد، کافئین روی سیستم عصبی، خلق و خو، سیستم گوارشی و سیستم عروقی بدن انسان تاثیر می گذارد و همچنین این ماده برای بهبود سلامت روانی و بسیاری از سردرد‌ها موثر می باشد و برخلاف برخی تصورات که کافئین را مضر می‌دانند تاثیرات مثبت زیادی روی بدن انسان دارد.

بنابر این در یک رژیم غذایی روزانه چه خانم ها چه آقایان، نوشیدن چای و قهوه و دریافت مقادیری کافئین نه تنها برای بدن و سلامتی اعضای آن مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه برعکس فواید زیادی هم با خود به ارمغان می آورد؛ در واقع کافئین یک ماده محلول در آب می باشد که به سرعت جذب بدن می شود. در این مقاله به بررسی کافئین چای و انواع آن خواهیم پرداخت. برای اطلاع از شعب کافی پارس به سایت کافی پارس رجوع کنید.

کافئین چای

خواص و فواید کافئین چای:

کافئین چای و قهوه که از نوشیدنی های محبوب در دنیا می باشمد دارای فواید زیادی نظیر موارد زیر می باشمند:

1-مفید برای کبد و بیماری کبد چرب

2-کاهش خطر ابتلا به دیابت، البته اگر با چای قند یا با قهوه شکر نخورید.

3-افزایش سطح هشیاری

4-درمان تیرگی دور چشم بخاطر خاصیت ضد التهابی در اثر مرور زمان

5-ضد آفتابی طبیعی به دلیل وجود آنتی اکسیدان که عصاره جوانی می باشد

6-درمان سردرد و میگرن

7-چربی سوزی و کاهش وزن و در نتیجه تناسب اندام

8-بهبود خلق و خو

9-کمک به بهبود افسردگی و استرس

10-ضد سرطان به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و …

مضرات کافئین چای:

کافئین چای به میزان کافی و کم برای بدن مشکلی ایجاد نمی کند، بیشتر مضرات کافئین زمانی رخ می دهد که مصرف این ماده در طول روز از دوز خود تجاوز کند و در واقع فرد دچار زیاده روی گردد؛ البته کافئین برای بعضی افراد که بیماری های زمینه ای دارند مثل آلرژی به این ماده را دادند کلا نباید استفاده شود. زیان های ناشی از کافئین چای شامل:

1-امکان به وجود آمدن حمله‌های عصبی و استرس در موارد خاص

2-اختلال در معده و سیستم گوارشی

3-اختلال در خواب که اگر نزدیک زمان خابتان باشد حتما رخ خواهد داد

4-افزایش فشار خون

5-احتمال سقط جنین در زنان باردار

6-اختلال در قاعدگی زنان

7-ایجاد اختلال در دفع ادرار و …

کافئین چای

کافئین چای:

بارها برایتان پیش آمده که بسیار خسته بوده اید یا سردرد داشته اید اما به محض نوشیدن چای و تأثیر کافئین چای بر بدنتان فوری فرش و با انرژی می شوید زیرا چای هم مانند قهوه از منابع شناخته شده کافئین می باشد و خوب است بدانید که کافئین علاوه بر چای و قهوه در بیش از ۶۰ نوع گیاه دیگر هم یافت می شود مانند لوبیا و کاکائو و … و البته کافئین فقط در گیاهان وجود ندارد.

میزان کافئین چای:

کلا در یک فنجان چای متوسط حدود ۴۷ میلی‌گرم کافئین وجود دارد، میزان کافئین چای که می‌نوشید به چند عامل بستگی دارد:

1-نوع دم آوری چای 

2-نوع برگ ‌های چای مورد استفاده: مثلا برگ‌های چای شکسته مثل برگ ‌هایی که در چای کیسه‌ای وجود دارند در مقایسه با برگ ‌های کامل چای، موقع دم آمدن کافئین بیشتری را به شما می دهند.

3-مقدار چای خشک مصرفی: واضح است که هرچقدر از برگ ‌های چای بیشتری برای دم کردن استفاده کنید کافئین بیشتر و رنگی تیره تر خواهید داشت.

4-مدت زمان دم کشیدن چای: هر اندازه برگ ‌های چای زمان بیشتری داخل آب داغ قرار بگیرند به همان اندازه کافئین بیشتری به نوشیدنی شما می دهد.

5دمای آبی که برای دم کردن چای استفاده می شود: دمای بالاتر آب از حد تعیین شده نیز می تواند بر بیشتر شدن کافئین چای تأثیر بگذارد، معمولا توصیه می گردد از آب تازه به جوش اومده بلافاصله برای دم کردن چای استفاده نکنید چون دمای بالا برخی از خواص مفید چای را از بین می برد.

کافئین چای

کافئین چای بیشتر است یا کافئین قهوه:

میزان کافئین موجود در یک فنجان قهوه با مقدار تقریبی ۹۵ میلی‌گرم در هر فنجان، دو برابر بیشتر از کافئین یک فنجان چای سیاه می باشد؛ میزان کافئین قهوه هم مانند کافئین چای به عوامل گوناگونی مثل نوع دانه  های قهوه یا نحوه دم آوری قهوه بستگی دارد، بعنوان مثال یک شات قهوه اسپرسو حدود ۶۳ میلی‌گرم کافئین در خود دارد در حالی که یک فنجان قهوه فوری بین ۳۰ تا ۹۰ میلی‌گرم کافئین.

کافئین چای در کدام نوع بیشتر می باشد؟

در این پاراگراف کافئین سه مدل چای یعنی چای سیاه، چای سبز و چای سفید را با هم مقایسه می نماییم:

با توجه به اینکه گفتیم میزان کافئین چای به عوامل مختلفی وابسته است اما اگر بخواهیم به طور متوسط کافئین چای ‌های سیاه، سبز و سفید را با هم مقایسه کنیم می‌توانیم بگوییم چای سیاه با میزان حدود ۴۷ میلی ‌گرم کافئین در یک فنجان متوسط بیشترین مقدار را دارد این در حالی است که میزان کافئین چای سبز در همان سایز فنجان فنجون حدود ۳۶ میلی‌گرم و کافئین چای سفید هم به حدود ۲۴ میلی‌گرم در همان مقیاس می باشد.

کافئین چای

میزان استاندارد کافئین چای مصرفی در طول روز:

یک فرد بزرگسال در طول روز می تواند حداکثر ۴۰۰ میلی‌گرم از کافئین چای را مصرف کند یعنی حدود 7 تا 8 فنجان چای در طول روز، حداکثر میزان مصرف کافئین برای نوجوانان هم حدود ۱۰۰ میلی‌گرم در روز می باشد، زنان باردار هم نباید بیشتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز کافئین مصرف نمایند تا خطر سقط جنین از آنها دور بماند.

میزان کافئینی که گفتیم به شرایط گوناگونی مثل بدن فرد، پاسخگویی آلرژیک یا غیر آلرژیک به کافئین و مبتلا بودن به بیماری های خاص بستگی دارد، در واقع تفاوت انسان ها و عاداتشان به نوشیدن چای، تاثیر کافئین چای را بر هر فرد متفاوت می کند مثلا برخی ممکن است نسبت به کافئین بسیار حساس باشند و فقط میزان کمی از آن را بتوانند تحمل کنند و برخی دیگر هم می توانند به راحتی حدود ۴۰۰ میلی‌گرم را در روز مصرف نمایند بی آنکه واکنش منفی نسبت به این دوز مصرفی از کافئین داشته باشند.

کافئین چای

در آخر باید گفت که کافئین بعنوان یک محرک طبیعی و استفاده از آن در رژیم غذایی‌ مشکلی ایجاد نمی کند، فقط باید دقت نماییم تا از حد تعیین شده در روز تجاوز نکنیم چون استفاده بیش از حد مجاز از کافئین چای می تواند مشکلاتی را برای بدن انسان به وجود بیاورد، در ایران چای از محبوب‌ترین و متداول ترین نوشیدنی ها می باشد و بعد از آب پر استفاده‌ترین نوشیدنی برای ایرانی ها محسوب می گردد به همین خاطر بهتر است از بهترین و مرغوب‌ترین نوع این دمنوش محبوب استفاده کنیم. در کافی پارس، بهترین کافی شاپ کرج می توانید یکی از خوش طعم و عطر ترین چای ها را بنوشید و به دوستانتان نیز پیشنهاد دهید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام