تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه بی پی

درباره قهوه بی پی چه می دانید؟

قهوه انواع، نژادهای مختلف و طعم های مختلف دارد و هر کدام از این قهوه ها دارای ویژگی ها، طعم خاص، انواع رست قهوه، دم آوری های گوناگون و محصولات متنوع هستند و هر کدام زادگاهشان با دیگری فرق می کند که باعت می شود خصوصیات و طرفدران خاص خودشان را داشته باشند.

در این مقاله می خواهیم به یکی از معروفترین و متنوع ترین قهوه ها به نام قهوه پی بی (PEABERRY) بپردازیم که خواندن این مطلب خالی از لطف نیست و کافی پارس از شما می خواهد تا با ما همراه باشید تا از این قهوه بی نظیر و خاص اطلاعات کافی کسب نمایید.

قهوه بی پی

تاریخچه قهوه بی پی:

قهوه پی بی در یکی بزرگترین ایالات جنوب غربی هند (کارناتاکا) کشت می‌شود. قهوه پی بی مانند قهوه های هندی دیگر و متفاوت با سایر گونه‌ها در سایه رشد می‌کند که دلیلش گرمای شرجی و شدید تابستان است، به خاطر باران های موسمی این قهوه به این نام نیز شناخته شده است.

7 دانه قهوه در اواخر دهه 1600 توسط یک راهب مسلمان هندی به نام بابا بودان که در راه بازگشت از مکه به خانه بود، از یمن به هند آمد. در آن زمان مصرف قهوه‌ای که جوشانده یا روست شده باشد به دلیل از بین رفتن بذر این گیاه، غیرقانونی بود به همین دلیل راهب مجبور شد دانه‌ها را قاچاق کند.

کشت قهوه به قدری زیاد شد که بخش زیادی از مزارع چای سیلان جای خود را به این گیاه دادند. بهتر است بدانید قهوه پی بی در مناطق کم ارتفاع و 700 تا 1000 متری از سطح دریا و همینطور آب و هوای گرم با رطوبتی به اندازه 80 تا 90 درصد بهتر رشد می‌کند.

دانه قهوه پی بی چیست؟

دانه قهوه بی پی قرمز رنگ و شبیه ذغال اخته می باشد، داخل یک گیلاس آن دو دانه وجود دارد، یکی از آنها جلویش صاف و به سمت داخل و دیگری گرد و به سمت بیرون است؛ دانه های گیلاس همان چیزیست که بعد از برداشت، فرآوری و رست می شوند تا بعد از عملیات رست و … به دست شما طرفدران قهوه برسد.

دانه قهوه بی پی چگونه تشکیل می گردد؟

قهوه پی بی که به معنی دانه معیوب می باشد حدودا 5 تا 10 % برداشت را در بر می گیرد، آنها نتیجه یک جهش یا نقص طبیعی در داخل گیلاس قهوه هستند که رخ می دهد، در واقع در فضایی ایجاد می شوند که یک تخمک نمی تواند گرده افشانی کند، بنابر این همین باعث ایجاد یک جای اضافی برای دانه ای که در حال رشد است ایجاد می گردد و نتیجه اش دانه ای درشت تر و گردتر می شود (قهوه بی پی در کل کوچکتر از قهوه معمولی است) و به آن قهوه بی پی می گویند که در فرایند برداشت دسته بندی و جدا می شوند.

جداسازی و دسته بندی قهوه بی پی بر اساس اندازه و وزن، با یک غربال یا ماشین الات با سرعت انجام می شوند. البته دانه‌های قهوه پی بی که در تانزانیا، کنیا، کونا، جامائیکا و برزیل بدست می‌آیند هم بسیار معروف هستند، در واقع آنها را می توان در هر منطقه ای که دانه های قهوه معمولی کشت می شوند، پیدا کرد.

قهوه بی پی

آیا قهوه بی پی از بقیه قهوه ها بهتر است؟

قهوه پی بی تک دانه گیلاس قهوه می باشد و نسبت به دیگر قهوه های موجود دو دانه خود کوچک ‌تر، گرد تر و متراکم‌ تر می باشد، این ویژگی در میزان یکدست برشته شدن دانه موثر است و می تواند طعم آن را هم متفاوت سازد. طرفدران قهوه بی پی و تهیه کننده های ماهر هم معتقدند چون دانه پی بی همه مواد مغذی گیلاس قهوه را بدون شریک شدن با دانه های دیگر شامل شود، کافئین بیشتر و طعم شیرین تر و عطر مطبوع تری دارند؛ با توجه به شرایط خوبی که دانه های قهوه پی بی در آن رشد می کنند باعث بوجود آمدن دانه های قهوه باکیفیت تر می شوند.

درباره مقاله کافئین قهوه در سایت کافی پارس بیشتر بدانید.  همانطور که کیفیت یک قهوه معمولی به کشت، روش رست، ارتفاع محل رشد ، کنترل کیفیت و نوع دم آوری آن بستگی دارد، دانه های قهوه پی بی هم از این قضایا مستثنی نیستند و هرچقدر شیوه کشاورزی با کیفیت و دقت بیشتری انجام شود، قهوه با کیفیت تری خواهیم داشت.

دلیل متفاوت و خاص بودن قهوه بی پی چیست؟

کمیاب بودن این قهوه ها دلیل خاص بودنشان است. 5 % از آن ها مقدار زیادی است و ناگفته نماند تلا برای یافتن این دانه ها باعث قیمت و ارزش بالای آنهایت؛ بسیاری از افرادی که قهوه پی بی را تیست می کنند، به آن علاقمند می شوند و دیگر نمی توانند طعم و عطر قهوه دیگری را تحمل کنند؛ پیشنهاد ما به شما این است که اگر دوستدار قهوه هستید حتما بی پی را امتحان کنید. از دیگر دلایل محبوبیت قهوه پی بی طعم بهتری است که دارند و آن را مدیون فرم گردتر است تا یکنواخت ‌تر برشته شوند و گرما را بهتر جذب کنند و نتیجه اش عطر و طعم بهتر است.

انواع رست کردن قهوه بی پی:

رست کردن دانه های قهوه چه از نوع با کیفیت باشند و چه بی کیفیت، خیلی زیاد به نوع رست کردن آن بستگی دارد؛ در رست کردن دانه های قهوه بی پی یک سری نکات است که باید رعایت شود:

1-ابتدا باید دانه های قهوه پی بی باید از دانه های معمولی جدا شوند که این کار بعد از فرآیند برداشت انجام می شود.

2-به دلیل تفاوت در اندازه و چگالی قهوه بی پی با دانه های قهوه معمولی، گرما به طور متفاوتی در سراسر دانه منتقل و پخش می شود و این منجر به تفاوت در شیوه رست و سرعت آن دارد.

3-رست کردن قهوه پی بی یکی از مهم ترین عملیات برای تعیین طعم قهوه می باشد، باید بدانید که رست کردن قهوه پی بی سخت تر از قهوه معمولی است و توصیه می گردد با توجه به فرم گرد آن، از دستگاه درام برای رست کردنش استفاده شود.

4-قهوه بی پی ترک (کرک) زودتری نسبت به قهوه های معمولی دارد، پس هنگام رست کردن آن با توجه به اینکه قرار است لایت، مدیوم یا دارک باشد باید به آن توجه بسیاری کرد.

قهوه بی پی

تفاوت های قهوه بی پی با قهوه معمولی:

1-دانه هایش کوچک تر و گرد تر هستند.

2-کافئین پی بی بیشتر از قهوه معمولی است.

3-رست دانه پی بی، حرفه ای و سخت تر از دانه های معمولی می باشد.

4-سبک تر از دانه های قهوه معمولی اند.

5-نوع خاستگاه آن می تواند در عطر و طعمش تأثیر بگذارد.

6-تلخی متوسطی دارند.

7-مانند قهوه عربیکا ترش نیستند.

8-عطر و طعم متوسط شکلاتی، کاراملی و عسلی دارند.

9-دارای کافئین بالا می باشند.

10-قهوه ای چرب با کرمای بالا می باشند.

11-اسیدیته کمتری نسبت به باقی قهوه ها دارند.

در نهایت باید گفت قهوه پی بی نتیجه جهش یا نقصی طبیعی در داخل گیلاس قهوه است، جایی که یک تخمک قادر به گرده افشانی نیست و این باعث ایجاد فضایی اضافی برای دانه در حال رشد می گردد و در نهایت در این فضا، دانه ای بزرگتر و گردتر در داخل آن رشد می کند که یک دانه قهوه پی بی است.

از آنجایی که قهوه پی بی تنها دانه درون گیلاس قهوه است، نسبت به قهوه های دیگر دودانه خود، کوچک ‌تر، گرد تر و متراکم‌ تر است که این ویژگی ها می تواند بر میزان یکنواختی برشته شدن دانه تأثیر زیادی دارد و برخی از قهوه سازهای حرفه ای نیز بر این باورند که از چون دانه پی بی تمام مواد مغذی گیلاس قهوه را به خود می گیرد می تواند کافئین بیشتر و طعم شیرین تری نسبت به دانه های دیگر قهوه ها داشته باشد.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و ممنونیم که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید، ضمن اینکه شما می‌توانید سوالات، نظرات و پیشنهادات خودتان رو در انتهای مقاله با ما در میان بگذارید. کافی پارس بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه در ایران است که حتما باید قهوه های خالص و ناب آن را تست کنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام