تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

نسبت آب به قهوه

بررسی نسبت آب به قهوه

اگر از جمله افرادی هستید که هر روز قهوه می نوشید حتما برایتان پیش آمده که قهوه ای تهیه می کنید با روز قبلش متفاوت باشد، ممکن است آبکی و بی مزه باشد و  یا تلخی آن غیر قابل تحمل، گاهی هم قهوه تان خیلی خوب و ایده آل می شود، در واقع در هر دو اتفاق خوب یا بد، شما نمی دانید که چرا این اتفاق می افتد و هربار یک مدل قهوه درست می کنید.

در مقاله پیش رویتان می خواهیم به بررسی این مساله و به مهمترین عامل آن یعنی نسبت آب به قهوه بپردازیم؛ البته موارد دیگری هم مانند نوع قهوه، نوع رست آن، نوع آسیاب دان قهوه و نحوه دم آوری نیز دخیل هستند اما محققین مهمترین عامل در داشتن یک قهوه خوب را آب می دانند.

نسبت آب به قهوه

نسبت آب به قهوه چیست؟

بررسی این نسبت در واقع بررسی تعادل بین دو ماده آب و قهوه می باشد یعنی برای هر گرم قهوه چه مقدار آب باید به کار رود. 98% قهوه شما را از آب تشکیل شده، آبی که در تهیه قهوه و دستگاه های قهوه به کار می رود باید بی مزه، بی بو و بی رنگ باشد.

عامل اصلی مؤثر بر کیفیت آب، سختی آب (ph) و وجود کلر است؛ برای ساده کردن این موضوع کافیست فقط از آب آشامیدنی موجود در سوپرمارکت ها و آب جوش آمده خنک شده به جای آب شهری استفاده و تفاوت طعم را در قهوه تان احساس کنید.

همانطور که می دانید روش های زیادی برای تهیه یک فنجان قهوه وجود دارد، اما اینکه کدام را انتخاب می کنید به سلیقه شما بستگی دارد، به همین دلیل نسبت قهوه به آب مناسب برای شما در انواع روش های دم آوری متفاوت است؛ با ادامه مطلب همراه کافی پارس، تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران باشید.

نسبت آب به قهوه در فرنچ پرس:

از سال 1852 سیستم فیلتر پرس که با نام ملیور شناخته شده، تحت عنوان فرنچ پرس مورد استفاده قرار می گیرد. تهیه قهوه در این روش انعطاف بالایی دارد و در آن می توان تغییرات مختلفی مانند میزان آسیاب زمان، مقدار آب یا قهوه ایجاد کرد، همچنین این نوشیدنی رابر حسب سلیقه خود می توان رقیق تر یا غلیظ تر سرو نمود اما در حالت استاندارد دم آوری برای فرنچ پرس، نسبت آب به قهوه 20 به 1 می باشد تا به شما قهوه ای متعادل و قابل قبول دهد.

نسبت آب به قهوه

نسبت آب به قهوه در روش دم آوری قطره ای (پور آور):

هر دستگاه دم آوری قطره ای و فیلتری مانند دستگاه V60، کِمِکس یا فیلتر دستگاه قطره ای یا فرانسه نیز شامل آن می شود. همچنین انواع فیلترها مانند فیلتر کاغذ، فیلتر پارچه، فیلتر پلاستیکی، فیلتر فلزی و … نیز شامل این نسبت می شود و می توانید برای هر فیلتر از نسبت آب به قهوه یعنی 18 به 1 استفاده نمایید.

در روش های فیلتر قطره ای تفاوت مهم در میزان آسیاب قهوه و نوع فیلتری که استفاده شده می باشد ولی میزان آب مناسب برای آنها تفاوت چندانی ندارد و نسبت گفته شده برای همه آنها قابل بکار گیری می باشد.

نسبت آب به قهوه در دستگاه آئروپرس:

آئروپرس دستگاهی است که برای تهیه قهوه سرخ شده طراحی شده است و می توان از آن برای تهیه قهوه غلیظ که دارای طعم و عطر قوی می باشد استفاده کرد. در تهیه قهوه با دستگاه آئروپرس نسبتی ویژه وجود دارد که به نسبت طلایی معروف است تا بتوان یک قهوه مناسب و ایده آل تهیه کرد که بدین گونه است:

برای 16 گرم قهوه به 290 میلی لیتر آب در دمای 199 درجه سلسیوس نیازمندیم و کافیست آن را در آئروپرس مخلوط کرده، 20 ثانیه صبر کنید و پس از آن 40 ثانیه فشار دهید تا قهوه عالی و خوش طعم داشته باشید.

نسبت آب به قهوه در قهوه ترک:

قهوه ترک در اروپای شرقی  و شبه جزیره عربستان رواج بسیاری دارد، هرچند که در منوی سراسر دنیا هم دیده می شود؛ نسبت آب به قهوه در این روش کمی متفاوت است بخاطر اینکه طعم قهوه ترک قوی و محسوس تر باید باشد و به همین دلیل نسبت کمتری از آب به قهوه در آن دیده می شود که در حدود در حدود 10 به 1 یا 12 به 1 می باشد.

نسبت آب به قهوه

نسبت آب به قهوه در موکاپات:

موکاپات وسیله ای چند وجهی از جنس آلومینیوم می باشد که در خانه همه مردم دنیا بخصوص ایتالیایی ها موجود است. از دستگاه موکاپات برای درست کردن قهوه اسپرسو روی شعله مستقیم گاز (در صورت نداشتن دستگاه اسپرسوساز) استفاده می شود و نسبت آب به قهوه در آن 7 به 1 و 9 به 1 می باشد.

نسب آب به قهوه در روش دم سرد یا کلد برو:

در روش دم سرد نیازی به برق یا شعله نیست و فقط یه آب و زمان نیاز داریم، این روش تهیه قهوه بسیار ساده است و از ویژگی هایش این است که در تهیه انواع کوکتل ها می توان از آن استفاده کرد. برای به دست آوردن قهوه ای متعادل می توانید از نسبت آب به قهوه 17به 1 استفاده کنید و بگذارید به مدت 12 ساعت دم بکشد.

کافی است قهوه را با آب سرد در یک ظرف مخلوط کنید و بگذارید تا در دمای اتاق آماده شود، اگر آن را در یخچال گذاشته اید بین  2 الی 4 ساعت دیگر به زمان دم کردن اضافه کنید زیرا با این کار شما دم شدن قهوه کندتر می شود.

نسبت آب به قهوه

نسبت آب به قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز:

رایج ترین نسبت آب به قهوه در اسپرسو 2 به 1 است، یعنی 20 گرم قهوه در40 گرم آب برای دم کردن استفاده می شود و زمانش هم برای دم آوری 25 الی 30 ثانیه طول می کشد، عوامل زیادی در تهیه این قهوه و طعمی که نهایتا خواهد داد وجود دارد که شامل نسبت آب به قهوه، آسیاب قهوه، دمای آب، فشار پمپ، مقدار تمپینگ، زمان استخراج و… می باشد

در انتهای این مقاله با اهمیت باید گفت که درست کردن و دم آوری انواع قهوه علاوه بر تجهیزات و مواد اولیه ای که نیاز دارد، نسبت آب به قهوه در آن نقش بسزا و تعیین کننده ای دارد و تغییر این نسبت ها گاهی باعث درست شدن قهوه دیگری خواهد شد مثل قهوه آمریکانو که از قهوه اسپرسو به اضافه دو برابر آب درست می شود. برای دریافت نمایندگی از کافی پارس به سایت مراجعه نمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام