تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

چای ماسالا

چای ماسالا را بهتر بشناسید

وقتی سرما می خورید یا دلتان یک نوشیدنی با طبع گرم می خواهید یا هوا آنقدر سرد است که دلتان می خواهد گرم شوسد و از طعم ادویه جات تند و تیز و گزم خوشتان می آید فقط یک نوشیدنی است که که می تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد آن هم چای ماسالا است که می خواهیم درباره آن با شما صحبت کنیم. در این مقاله با چای ماسالا آشنا می شوید یعنی ترکیب مواد چای ماسالا و طرز تهیه آن؛ برای اینکه با این چای پرخاصیت و خوشمزه بهتر و بیشتر آشنا گردید این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا بومی کشورهای هندوستان و تایلند می باشد و قدمت تاریخی زیادی دارد، همچنین چای ماسالا دارای ارزش غذایی بالایی می باشد و ترکیبات مغذی زیادی دارد به همین خاطر دارای خواص دارویی و درمانی زیادی می باشد و می شود از آن بعنوان دارویی سنتی استفاده نمود. بازار فروش ماسالا هم در کشورهای بومی اش و هم در خیلی کشورهای اروپایی و آسیایی خیلی عالی می باشد چون یک چای مخلوط گیاهی به حساب می آید. با مقاله انواع قهوه های فول کافئین در مجله کافی پارس آشنا شوید.

چای ماسالا

تاریخچه چای ماسالا:

پیشینه چای ماسالا به ۵۰۰۰ هزار یا ۹۰۰۰ هزار سال پیش در آسیای جنوبی بر می گردد، در آن زمان پادشاهان از این چای بعنوان نوشیدنی ای که خاصیت دارویی داشت استفاده می‌ نمودند، در گذشته چای ماسالا هم به صورت سرد و هم گرم سرو می‌شد و از انواع ادویه‌ها در تهیه آن استفاده می‌شد؛ همچنین پادشاهان هندی از این چای گیاهی با طبع گرم در مهمانی ها و مجالس برای پذیرایی مهمان هایشان استفاده می کردند. در سال ۱۸۳۵ وقتی که بریتانیا شروع به کشت چای سیاه در ایالت آسام (شمال شرقی کشور هندوستان) کرد، صنعت چای در هندوستان رشد چشمگیری پیدا کرد و تنوع در تهیه چای نیز آغاز شد و چای ماسالا هم در همین دوران به وجود آمد.

در دهه های اخیر چای ماسالا در اروپا و آمریکا نیز علاقمندان زیادی پیدا کرده‌ است، این نوشیدنی همچنین در قسمت شرقی و مناطق ساحلی آفریقا به ‌ویژه در پرطرفدار می باشد؛ چای ماسالا در کشورهای عربی مثل قطر، کویت، امارات و عربستان  هم محبوب است و با نام چای کرک شناخته می‌شود.

ترکیبات چای ماسالا:

چای ماسالا از ترکیبات گیاهی و طبیعی گوناگونی مثل دارچین، زنجبیل، هل، فلفل سیاه، جوز هندی، رازیانه، بادیان خطائی، میخک و … می درست شده است و وجود همه این گیاهان باعث می گردد تا این چای بسیار خوشبو و خوش طعم و از خواص درمانی زیادی برخوردار باشد. ما ایرانی ها نیز از این گیاهان در تهیه بسیاری از دمنوش ها و غذاهای خود استفاده می کنیم و می توان گفت طعم آشنایی برایمان دارد؛ در ادامه درباره این گیاهان معطر توضیح مختصری می دهیم:

-دارچین:

ادویه ای با طبعی گرم و کمی شیرین که کالری زیادی نیز ندارد و نوعی چربی سوز محسوب می گردد، افرادی که قصد لاغری دارند از آن در تهیه انواع دمنوش استفاده می کنند.

-زنجبیل:

پودر زنجبیل هم یکی دیگر از ادویه های تند موجود در چای ماسالا می باشد که دمای بدن را بالا می برد و نقش یک محرک را بازی کند، زنجبیل به عملکرد معده کمک می کند و سبب کاهش وزن افراد می شود، همچنین خواص زیادی برای درمان بیماری های مختلف دارد.

-هل:

هل یکی دیگر از ترکیبات اصلی این چای هندی است، دانه های هل به رنگ های سفید، سبز و سیاه وجود دارند اما در تهیه این چای از هل سبز رنگ استفاده می گردد، هل نقش یک خوشبو کننده و طعم دهنده در چای ماسالا را بازی می کند؛ این دانه خوشبو هم دارای خواص فراوانی برای بدن مثل سم زدایی، بهبود هضم غذا و … می باشد.

-جوز هندی:

جوز هندی با اینکه به میزان کمی در ماسالا وجود دارد با توجه به قوی بودنش، عطر خوبی به این چای می بخشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. فلفل سیاه در کنار زنجبیل، تندی این دمنوش را بیشتر می کند و سبب می گردد تا دمای بدن بالا برود و انگل ها و قارچ هایی که در انسان وجود دارند از بین ببرند.

-رازیانه:

با اینکه رازیانه از لحاظ خواصی که دارد دارای ارزش بالایی می باشد اما باید به این قضیه دقت کرد که وجود رازیانه در ترکیبات چای ماسالا باعث می گردد که این نوشیدنی برای زنان باردار و شیرده مناسب نباشد. رازیانه موجب جوان کنندگی پوست، ضد بلغم و صفرا، دارای استروژن بالا، ملین و مسهل، رفع آسم و سرفه، ضد نفخ و… می گردد.

چای ماسالا

-بادیان خطائی یا ستاره ای:

طعمی شبیه به شیرین بیان دارد و از ادویه های بومی مصر، نواحی مدیترانه و غرب آسیا به شمار می رود، رومی ها از این ادویه برای کمک به هضم غذا استفاده می کردند، همچنین این ادویه باعث برطرف کردن نفخ و اسپاسم های روده ای می گردد و به تسکین سرفه کمک می نماید.

-میخک:

پرهای پودر شده گیاه دارویی میخک هم باعث خوشبو شدن چای ماسالا می گردند و به همراهی دارچین نقش تسکین دهنده انواع دردها را دارند، بهتر است بدانید میخک یک داروی گیاهی محسوب می شود و در عطاری ها به تنهایی برای رفع بیماری های مختلف به فروش می رسد.

نکته: خوب است بدانید که هیچ قندی در این چای وجود ندارد و دلیل شیرین بودن ناچیزش بخاطر وجود ذرت در ترکیبات آن می باشد.

مواد لازم برای تهیه چای ماسالا:

رازیانه نصف قاشق غذاخوری

یک و نیم تا دو پیمانه آب (این چای باید با آب ‌جوش تهیه شود، هر چه آب داغ‌تر باشد کافئین بیشتری در چای تولید می گردد)

سه چهارم پیمانه شیر پرچرب

دو تا سه قاشق شکر (بهتر است ارگانیک باشد)

3 عدد هل سبز

عسل به مقدار لازم (کسانی که میل دارند چای ماسالا را بصورت شیرین بنوشند، می توانند از ماده شیرین کننده طبیعی مثل عسل استفاده کنند)

فلفل سیاه یک عدد

-2 تا 3 عدد میخک

چوب دارچین به مقدار یک و نیم سانتیمتر (دارچین دارای طعم شیرینی ظریفی می باشد)

یک قاشق چای ‌خوری زنجبیل

دو سوم قاشق چای سیاه (هرچه نسبت برگ چای به سایر مواد کمتر باشد، سطح کافئین نیز به همان میزان کمتر خواهد بود)

طرز تهیه چای ماسالا:

طرز تهیه چای ماسالا بسیار آسان می باشد و زمان کمی می برد، کافیست همه ادویه های مذکور را در تهیه این چای استفاده کنید البته اگر دقت کنید میزان آنها با هم متفاوت می باشد مثلا مقدار دارچین، زنجبیل، هل و میخک استفاده شده در این چای نسبت به دیگر ترکیبات بیشتر می باشد، به همین خاطر باید تناسب بین آنها با دیگر مواد رعایت شود تا این چای هندی بتواند خواص خوبش را به بدن انتقال دهد.

بسیاری از افراد سعی دارند این چای را به صورت تازه تهیه و مصرف کنند و به همین دلیل سعی می کنند هنگام استفاده تمام ادویه های موجود را در خانه تهیه نمایند، باید بعد از آماده کردن پودر چای ماسالا به آن مقداری شیر و یا آب اضافه کرده و اجازه دهند ادویه های موجود در آن به مدت پنج تا هفت دقیقه روی شعله ملایم دم بیاید؛ روش دیگر این است که ابتدا چای سیاه را با مقداری شیر گرم کرده و سپس ترکیبات نامبرده را به آن بیافزایند.

چای ماسالا

پودر آماده چای ماسالا:

می توان برای تهیه چای ماسالا از پودر آماده با برندهای موجود در بازار استفاده کرد، اگر از پودر آماده برای تهیه این چای استفاده می کنید باید اول شیر را گرم کنید بعد برای تهیه هر لیوان ماسالا، یک قاشق از پودر آماده را در شیر ریخته و هم بزنند و بصورت داغ مصرف نمایید. درباره قهوه ارمنی و طرز تهیه آن بیشتر بدانید.

ارزش غذایی چای ماسالا:

میزان کافئین موجود در چای ماسالا به اندازه نصف یک فنجان قهوه می باشد و هر فنجان حدود 105 کالری داردغ به طور کلی ارزش غذایی یک فنجان ازین چای حدود 1/9 میلی گرم کلسترول، 9/10میلی گرم سدیم، 4/75 میلی گرم پتاسیم، 3/7 گرم چربی، 2/12 گرم کربوهیدرات،۷ میلی‌گرم کلسیم، 2/0 میلی گرم آهن و تامین 2%  از نیاز روزانه بدن به ویتامین A می باشد.

حال که با چای ماسالا که نوشیدنی گرم و پر ازخاصیتی می باشد آشنا شدید، می توانید هم آن را در منزل تهیه نمایید یا در کافی شاپ از بین منو انتخاب کرده و سفارش دهید، با شرکت در کلاس هاس آموزش مدیریت کافه کافی پارس می توانید یک مدیر لایق و شایسته برای اداره یک کافی شاپ شوید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام