تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه سرد یا داغ

قهوه سرد یا داغ؛ شما چگونه می پسندید؟

نوشیدن قهوه پس از یک روز سخت کاری می تواند انرژی شما را بر گرداند. اما شما قهوه سرد یا داغ می پسندید؟ شاید برای بسیاری جای تعجب باشد که نمی توان قهوه را سرد نوشید. اما باید گفت برخی از قهوه ها اگر سرد سرو شوند بسیار دلچسب تر خواهند بود. قهوه سرد یا قهوه داغ در حالت کلی از آب و پودر قهوه آماده می شوند. اما نتیجه نهایی متفاوت است و طعم قهوه سرد با قهوه داغ بسیار تفاوت دارد.

بسیاری از افراد بر خلاف باور عموم که فکر می کنند قهوه خور ها بین قهوه سرد یا داغ، مسلما قهوه داغ را انتخاب می کنند، باید گفت طعم قهوه سرد بسیار دلپذیر خواهد بود. بسیاری از افراد با نوشیدن یک فنجان قهوه سرد از طرفداران آن خواهند شد. طعم و رایحه قهوه سرد باعث می شود که حتی از قهوه داغ نیز خوش طعم تر به نظر برسد.

اما پیش از اینکه انتخاب کنید دوست دارید قهوه سرد یا داغ بنوشید بهتر است با روش های آماده سازی آن ها آشنا شوید. در آماده سازی قهوه سرد یا داغ باید نکاتی را رعایت کنید تا کیفیت و طعم قهوه حفظ شود. در واقع این روش های سرد یا داغ به عنوان دو روش پایه ای برای آماده سازی قهوه محسوب می شوند. تفاوت در این دو روش در واقع مربوط به زمان و دما آماده سازی پودر قهوه است. در نتیجه طعم و رایحه قهوه آماده شده کاملا متفاوت خواهد بود.

قهوه سرد یا داغ

روش های مختلف آماده سازی قهوه

روش های آماده سازی قهوه سرد یا داغ به شرح زیر می باشند:

  • روش آماده سازی قهوه داغ: در این روش که نتیجه همان قهوه داغ است، شما به پودر قهوه، آب داغ و یک قهوه ساز نیاز دارید. از وسایلی مانند فرنچ پرس، موکاپات و قهوه ساز فیلتری برای تهیه یک قهوه گرم یا داغ استفاده کنید. اما نتیجه این روش آماده سازی یک فنجان قهوه ترش و نسبتا تلخ است که البته طرفداران خود را دارد. در یک روز سرد زمستانی یک فنجان قهوه داغ می تواند بسیار دلچسب باشد. البته برخی افراد در هر صورت و در هر فصلی چه گرما و چه سرما، قهوه را به صورت گرم و یا حتی داغ می پسندند. البته باید اشاره کرد که طعم قهوه در این حالت غلظت بالاتری دارد و اصطلاحا قهوه داغ دارای مزه قوی تری است.
  • روش آماده سازی قهوه سرد: اما روش دیگر برای آماده سازی قهوه استفاده از آب سرد است. برای آماده سازی قهوه سرد شما نیاز به مقداری پودر قهوه و آب سرد دارید. باریستا ها یا هر فردی که علاقمند به آماده سازی قهوه با آب سرد است، پودر قهوه را در دمای اتاق با آب سرد خیس می کند.

این محلول آماده شده را برای چند ساعت و حتی چند روز در دمای اتاق نگه می دارند. عصاره قهوه را از تفاله قهوه جدا می کنند و یک نوشیدنی دلچسب به دست می آید. این روش آماده سازی قهوه امروزه در سراسر دنیا محبوبیت خاصی پیدا کرده است. برای یک روز گرم تابستانی قهوه سرد می تواند یک پیشنهاد عالی محسوب شود. قهوه سرد به میزان کمتری اسیدی است و اصولا طعم رقیق و لطیف تری دارد.

انتخاب شما؛ قهوه سرد یا داغ؟

در پاراگراف قبلی به روش های تهیه قهوه سرد یا داغ اشاره شد. شما با توجه به روش های آماده سازی و طعم و عطر آن ها می توانید قهوه سرد یا داغ انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که برای آماده سازی قهوه داغ شما نیاز به آب با دمای 90 تا 96 درجه سانتی گراد دارید. دمای آب باعث می شود که قهوه دارای طعم قوی تری باشد. اما باید گفت که آب جوش تا حدی کیفیت پودر قهوه را کاهش می دهد و باعث فرآیند اکسیداسیون می شود.

همین موضوع باعث می شود که هم کیفیت قهوه داغ پایین تر از کیفیت قهوه سرد باشد و هم طعم قهوه به تلخی و ترشی متمایل شود. اگر شما از افرادی هستید که طعم های ترش و تلخ را نمی پسندید، پیشنهاد ما این است که یک فنجان قهوه سرد برای خود آماده کنید. البته فرآیند اکسید شدن در روش آماده سازی قهوه سرد نیز رخ می دهد اما به شدت بسیار کمتری.

قهوه سرد به هیچ عنوان دارای طعم تلخ یا ترش نیست و جالب است بدانید که یک فنجان قهوه سرد برای مدت طولانی تری نسبت به یک فنجان قهوه داغ ماندگاری دارد. باید گفت شما می توانید قهوه سرد را برای مدت زمان 14 تا 30 روز در یخچال نگهداری کنید. اما اگر شما یک قهوه خور حرفه ای باشید باید بدانید که قهوه داغ را فقط تا چند ساعت می توان مصرف کرد.

اما نکته ای که باید برای تهیه قهوه سرد در نظر داشته باشید این است که شما برای تهیه قهوه سرد با کیفیت به پودر قهوه بیشتری نیاز دارید. در واقع شما برای تهیه قهوه سرد نیاز به دو برابر پودر قهوه نسبت به قهوه داغ دارید. به این صورت غلظت یک قهوه سرد خوشایند خواهد بود و شما می توانید یک طعم اصیل را بچشید. اگر به کافه رفتید و یک فنجان قهوه سرد سفارش دادید، باید بدانید که این قهوه نسبت به قهوه داغ گران تر است.

قهوه سرد یا داغ

روش کلد برو

اما با توجه به نکاتی که ذکر شد نوشیدن یک فنجان قهوه سرد یا داغ با توجه به روش آماده سازی آن می تواند یک انتخاب مناسب باشد. قهوه سرد یا داغ انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای طعم و طرفداران خود است. قهوه داغ شامل موارد زیر است:

قهوه سرد نیز به دو صورت در بازار موجود است:

  • آیس کافی
  • کلد برو یا قهوه سرد دمی

در واقع آیس کافی، قهوه داغ است که ما آن را با مقداری یخ سرد می کنیم. این نوع قهوه در بسیاری از کافه ها سرو می شود. اما کلد برو یک روش خاص برای دم آوری قهوه است که در منزل و کافه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این روش دم آوری نیاز به زمان طولانی حداقل 12 ساعت زمان نیاز دارد. این قهوه با آب سرد دم آوری می شود و باید از پودر قهوه بیشتری برای آماده سازی آن استفاده کرد.

برند کافی پارس

اما نکته مهمی که شما باید در تهیه قهوه سرد یا گرم در نظر بگیرید کیفیت و اصالت پودر قهوه است. اگر این پودر از کیفیت بالایی برخوردار نباشد شما نمی توانید یک قهوه با طعم و عطر عالی تهیه کنید. برای خرید پودر قهوه اصیل و ناب می توانید از برند های معتبر اقدام کنید. کافی پارس انواع پودر قهوه را در بسته بندی های مختلفی به بازار مشتریان عرضه می کند. شما برای مصارف خانگی و یا فروشگاه و کافه خود می توانید از این برند محصولات مرغوب تهیه کنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام