تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

فوم گیری شیر در باریستایی

فوم گیری شیر در باریستایی

فوم گیری شیر در باریستایی دو موضوع مهم هستند که در اینجا به صورت جامع و سئو شده به آنها پرداخته خواهد شد. فوم گیری شیر در باریستایی یک مهارت حیاتی است که در تهیه انواع نوشیدنی‌های قهوه‌ای با کرم‌های فومی که به نام لاته آرت معروف هستند، استفاده می‌شود. لاته آرت، هنر طراحی شکل‌ها و طرح‌های مختلف بر روی سطح قهوه‌های مختلف است که از فوم گیری صحیح و حساسیت در جریان قهوه‌سازی نتیجه می‌شود.

فوم گیری شیر در باریستایی، مهارتی است که متخصصین قهوه باید به خوبی آن را بدانند. لاته آرت و فوم گیری مناسب، تجربه‌ای خوشایند و زیبا از قهوه‌هایی که با فوم گیری مناسب تهیه می‌شوند، به طعم و ظاهر بهتری دست می‌یابند و تجربه نوشیدن قهوه برای مشتریان بهبود می‌یابد. لاته آرت نیز باعث جذابیت بیشتر قهوه‌ها می‌شود و مشتریان را مجذوب می‌کند. باریستاها برای آموزش فوم گیری و لاته آرت نیاز به تمرین بالا و تسلط بر فنون مختلف دارند.

باریستا و اهمیت آن در صنعت قهوه‌سازی

باریستا یا کارشناس قهوه ، شخصی است که تخصص فنی و هنری در تهیه و سرو قهوه دارد. این حرفه به یک هنر و علم تبدیل شده است و باریستاها با استفاده از دانش خاص خود و تکنیک‌های مختلف که در آموزشگاه باریستایی و بارتندری یاد میگیرند، قهوه‌هایی با طعم و عطر عالی تهیه می‌کنند. باریستاها نقش مهمی در صنعت قهوه‌سازی و ایجاد تجربه خوشمزه‌تر برای مشتریان که در نمایندگی های قهوه یا همان کافه ها دارند.

آنها باید با انواع دستگاه‌های قهوه‌سازی، انواع دانه‌های قهوه، روش‌های استخلاص، و تزیین قهوه آشنا باشند. کافی پارس یکی از این آموزشگاه ها و کافه هاست که علاوه بر آموزش و اعطای نمایندگی خود به خشک فروشی و فروش انواع قهوه پرداخته که در فروشگاه اینترنتی و  زنجیره ای کافی پارس شما میتوانید هر نوع قهوه را برای هر دستگاهی که میخواهید سفارش دهید.

نحوه فوم گیری شیر در باریستایی

فوم گیری در باریستایی به دو روش اصلی انجام می‌شود: با استفاده از دستگاه اسپرسو ماشین و با استفاده از دستهای باریستا.

فوم گیری شیر با استفاده از دستگاه اسپرسو ماشین

اکثر دستگاه‌های اسپرسو ماشین با ویژگی فوم گیری از جنس بخار برخوردار هستند. فرایند فوم گیری به این صورت است:

قبل از شروع فرایند فوم گیری، بطری شیر خالی باز شده و سطحی از شیر به بطری اضافه می‌شود.

دسته باریستا از قهوه‌ساز خارج می‌شود و قهوه‌ساز در حالت بخار اجرا می‌شود.

دسته باریستا به بطری شیر نزدیک می‌شود و بخار بطری را به آرامی و با تنظیمات مناسب از دسته در مخلوط می‌کند تا فوم به وجود آید.

پس از ایجاد فوم مناسب، دسته به اندازه‌ی مناسب از بطری خارج می‌شود و فوم‌های حاصل به لاته آرت بر روی قهوه اضافه می‌شود.

فوم گیری شیر با استفاده از دستهای باریستا

برخی از باریستاها برای فوم گیری از دستگاه اسپرسو ماشین استفاده نمی‌کنند و از دسته‌ها برای ایجاد فوم استفاده می‌کنند. این فرایند به صورت دستی و حساسیت بیشتری انجام می‌شود:

شیر به صورت دستی در یک کوبی با باز کردن ملکه یا دریچه‌ی کوبی، اضافه می‌شود.

دسته باریستا با حرکت مداوم به بالا و پایین در کوبی، هوا را به شیر تزریق می‌کند و فوم ایجاد می‌شود.

پس از ایجاد فوم، باید به دقت و با اندازه‌گیری مناسب، فوم را به لاته آرت روی قهوه اضافه کرد.

فوم گیری شیر در باریستایی

اصول و تکنیک‌های فوم گیری

استفاده از شیر سرد و تازه: شیری که برای فوم گیری استفاده می‌شود باید تازه و سرد باشد. شیر گرم یا شیر گرم شده ممکن است به دلیل ویژگی‌های خود حجم کمتری از فوم ایجاد کند.

کیفیت شیر: انتخاب شیر با کیفیت بالا اهمیت دارد. شیر با چربی مناسب و طعم خوب تاثیر مستقیم در کیفیت فوم دارد.

تمرکز بر حرکت‌ها: در فوم گیری با دست، باریستا باید به حرکت‌های منظم و مداوم دست دهد تا هوا به درستی به شیر تزریق شود و فوم به شکل صحیحی تشکیل شود.

اندازه‌گیری مناسب: دقت در اندازه‌گیری میزان فوم و تعیین حجم مناسب آن برای هر قهوه اهمیت دارد. فوم بیش از حد یا کمتر از حد می‌تواند کیفیت نهایی قهوه را تحت تاثیر قرار دهد.

لاته آرت

لاته آرت هنری است که باریستاها با استفاده از فنون مختلف روی سطح قهوه‌ها ایجاد می‌کنند. این طرح‌ها معمولاً با استفاده از فوم گیری مناسب و قهوه‌های استخلاص شده می‌سازند. برخی از انواع طرح‌های لاته آرت عبارت‌اند از: قلب، عنکبوت، برگ، گل، دوچرخه‌سوار، صورت انسان و …

ایجاد لاته آرت نیاز به دقت و تمرین دارد و ممکن است مدت زمانی برای یادگیری و تسلط به این هنر نیاز باشد. اما با تمرین‌های مستمر، باریستاها می‌توانند توانایی‌های خود را در این زمینه بهبود دهند و قهوه‌هایی با ظاهری جذاب و متفاوت ارائه دهند.

فوم گیری و لاته آرت، دو موضوع مهم در باریستایی هستند که نقش مهمی در بهبود کیفیت و تجربه نوشیدن قهوه برای مشتریان ایفا می‌کنند. تمرین بالا و تسلط به این فنون می‌تواند تبدیل باریستا به یک هنرمند قهوه‌ساز باشد و مشتریان را به طعم و ظاهر خاص قهوه‌های ارائه شده جذب کند.

فوم گیری شیر یک فرآیند مهم در صنعت قهوه‌سازی و تهیه نوشیدنی‌های دارای شیر مثل کاپوچینو، لاته، ماکیاتو و… است. هدف اصلی از فوم گیری، ایجاد یک لایه‌ی نرم و کرمی از شیر با هوای تزریق شده به آن است که طعم و قوام خاصی به نوشیدنی می‌بخشد و ظاهر جذابی به آن می‌دهد. باریستاها یا کارشناسان قهوه در این فرآیند تخصص دارند و با دقت و تکنیک‌های خاص، فوم مورد نظر را تهیه می‌کنند.

فوم گیری شیر در باریستایی

انواع فوم گیری شیر

میکروفوم:

میکروفوم یا فوم میکروبول همچون یک نساجی نازک از برف باز در قسمت بالا و درون نوشیدنی به وجود می‌آید. این نوع فوم گیری از شیر در نوشیدنی‌هایی مثل کاپوچینو و ماکیاتو استفاده می‌شود. این نوع فوم گیری به نسبت کمتری حجم دارد و بیشتر برای طعم دلپذیر زیر شیر قرار داده می‌شود.

میکروفوم مخلوط:

این نوع فوم گیری شیر که ترکیبی از میکروفوم و فوم معمولی است، در برخی از قهوه‌های ساخته شده با اسپرسو ماشین‌ها استفاده می‌شود. این فوم دارای حجم بیشتری نسبت به میکروفوم ساده است و به طور معمول برای قهوه‌هایی با نسبت شیر به اسپرسو بالا، مثل لاته، استفاده می‌شود.

فوم معمولی:

فوم معمولی یا کلاسیک همچون ابری از برف دانه‌دار باز در قسمت بالا و درون نوشیدنی به وجود می‌آید. این نوع فوم گیری شیر برای نوشیدنی‌های مثل کاپوچینو و لاته با شیر بیشتری استفاده می‌شود. حجم بیشتر فوم در این نوع باعث ایجاد ترکیبی از شیر و اسپرسو در قهوه می‌شود که به طعم و قوام منحصر به فردی می‌انجامد.

فوم تخم مرغی:

این نوع فوم گیری شیر در برخی از قهوه‌ها مثل کاپوچینو بر روی قسمت بالا و به شکل دایره‌ای یا شکل‌های هنری دیگر قرار می‌گیرد. این نوع فوم با حجم بالای خود به قهوه‌هایی با نسبت بیشتری شیر اسپرسو و کرم اضافه می‌شود. تمام این انواع فوم گیری شیر به تکنیک‌های خاص و دقیقی نیاز دارند.

باریستاها با توجه به نوع قهوه‌ها و نوشیدنی‌ها، نیاز به فوم مورد نظر را تشخیص داده و مهارت‌های خود را در ایجاد فوم‌های متفاوت به نمایش می‌گذارند. انتخاب درست نوع فوم گیری شیر بر اساس نوع قهوه یا نوشیدنی‌ای که می‌خواهید تهیه کنید، به تجربه و تخصص باریستا بستگی دارد و باعث ایجاد تجربه‌ی خاصی برای مشتریان می‌شود.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام