تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

آلرژی به قهوه اسپرسو

علائم و نشانه های آلرژی به قهوه اسپرسو

آلرژی به قهوه اسپرسو در بسیاری از افراد دیده شده است که به دلیل نوشیدن و مصرف بالای کافئین در بدن فرد ایجاد می شود. روزانه تعداد بالایی از افراد قهوه می نوشند و با آن دچار سرزندگی، شادابی و انرژی برای شروع یک روز خوب می شوند، با توجه به این قضیه و تعداد افرادی که کافئین استفاده می کنند، دانستن اینکه یک فرد می تواند به کافئین حساسیت داشته باشد برایش غیر قابل باور است، مگر می شود به قهوه اسپرسوی خوش طعم حساسیت داشت؟ در این مقاله سعی داریم به بررسی این معضل بپردازیم. از سایت کافی پارس برای خرید قهوه بصورت کیلویی و اینترنتی دیدن فرمایید.

حساسیت یا آلرژی داشتن به کافئین:

حساسیت به کافئین می تواند بدلیل نوشیدن زیادی آن باشد یعنی بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز که در حدود 4 فنجان قهوه است، اما برای برخی افراد، این علائم ممکن است پس از نوشیدن یک فنجان قهوه که حاوی 95 میلی گرم کافئین هم هست دیده شود؛ این واکنش های منفی به میزان کم کافئین ممکن است ناشی از عدم تحمل غذای غیر آلرژیک باشد یا به طور نادر، یک واکنش آلرژیک از طرف سیستم ایمنی باشد مثل حساسیت داشتن به خیلی از مواد غذایی مثل انگور، خربزه یا مواد غذایی که دارای مواد نگهدارنده می باشند.

 آلرژی به قهوه اسپرسو

آلرژی به قهوه اسپرسو و کافئینش در برابر عدم تحمل آن:

شما می توانید بعد از مدتی تجربه نوشیدن قهوه اسپرسو متوجه شوید که به آن آلرژی دارید ولی چیزی که مهم است این می باشد که اگر مصرف کافئین شما زیاد نیست این واکنش بدنی بخاطر آلرژی است یا عدم تحمل کافئین، در ادامه این مبحث برای شما این دو موضوع را توضیح می دهیم. با کافی پارس همراه باشید.

علائم آلرژی به قهوه اسپرسو:

حساسیت یا آلرژی به کافئین بعد از مصرف قهوه اسپرسو زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن اشتباها، کافئین را به عنوان یک ماده مضر شناسایی می کند و آنتی بادی ها را که به عنوان ایمونوگلوبین شناخته می شوند را به جریان خون آزاد می کند و وقتی این اتفاق بیفتد، بدن بصورت التهاب، گشاد شدن رگ های خونی و بافت ها و ایجاد بثورات، خارش، کهیر یا تورم واکنش نشان خواهد داد؛ بثورات پوستی بیشترین تمایز بین آلژی و عدم تحمل بدن نسبت به کافئین می باشد. علاوه بر علائم پوستی، سایر مشکلات و مضرات قهوه اسپرسو عبارتند از:

1-اضطراب

2-درد در ناحیه قفسه سینه

3-عرق سرد در بدن

4-سرگیجه

5-خستگی مفرط و کسالت

6-سردرد

7-تپش قلب و آریتمی

8-درد در ناحیه مفاصل

9-دردناک شدن عضلات

10-بی‌خوابی

11-بالا رفتن فشار خون

12-دل‌درد

این علائم می تواند در عرض چند دقیقه تا دو ساعت بروز کند و در مواردی آن‌قدر اوج بگیرد و پیشرفت کند که  آنافیلاکسی نامیده می شود و ممکن است زندگی فرد را تهدید کند.

 آلرژی به قهوه اسپرسو

عدم تحمل بدن نسبت به قهوه اسپرسو کافئین:

در مقابل حساسیت به کافئین، عدم تحمل غذایی، در واقع به مشکل هضم غذاهای خاص مربوط است؛ عدم تحمل مواد غذایی اغلب بخاطر نبود آنزیم خاص مورد نیاز برای متابولیز کردن مواد غذایی خاص مثل لاکتوز اتفاق می افتد. بدون وجود ماده لازم برای گوارش غذا، علائمی مثل: نفخ، اسهال، گاز، اسپاسم و درد معده به سراغ فرد می آید. در این میان پای غدد درون ریز مثل آدرنالین وسط می آید که  ترشح بیش از حد آدرنالین می تواند باعث عصبی شدن، بی خوابی، سرگیجه، گر گرفتگی صورت، ضربان قلب سریع، تنفس سریع، تعریق زیاد و ناراحتی معده شود؛ اگر دچار عدم تحمل غذایی اساسی می باشید، این علائم ممکن است بیشتر شود و ناراحتی مشهود بشود.

درمان حساسیت به کافئین:

اگر آلرژی یا عدم تحمل مزمن تقریباً خفیف است، بهتر است که مصرف قهوه اسپرسو و دیگر مواد خوراکی حاوی کافئین مثل چای، نوشابه، شکلات، نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا، داروهای مخصوص سردرد مثل آناسین و تحریک کننده های بدون نسخه نودوز را متوقف کنید تا بررسی کنید آیا نشانه های حساسیت از بین می رود یا عود می کند. یک روش هم هست آن هم اینکه برچسب محصولات را بخوانید تا ببینید که حاوی هر نوع کافئین، قهوه، عصاره قهوه، شکلات، کاکائو، چای یا شربت کولا است یا خیر.

حتی محصولی با عنوان بدون کافئین مثل قهوه دی کف ممکن است حاوی مقادیر ناچیزی باشد که می تواند سیستم عصبی مرکزی را در افراد حساس تحریک کند. اگر علائم آلرژی گسترش پیدا کرد، داروهای بدون نسخه خوراکی اغلب می تواند به شما کمک کند مثل انواع آنتی هیستامین ها؛ برای آلرژی های مزمن یا عود کننده ممکن است کاربرد داروهای تزریقی برای حساسیت زدایی نسبت به آلرژن، مؤثر و کارساز باشد. مقاله خواص و فواید قهوه اسپرسو برای مردان را از دست ندهید.

راه های مقابله و ترک کافئین:

ترک قهوه اسپرسو گفتنش راحت است بخصوص برای افرادی که روزانه چند فنجان قهوه اسپرسو نوش جان می کنند چون کافئین مثل ماده مخدر در بدنشان وجود دارد. همانند دیگر شکل های ترک گفتن یک ماده، ترک کافئین نیز می تواند باعث عوارضی مثل سردرد، خستگی،عصبانیت و تحریک پذیری شود و حتی در موارد شدید، ممکن است حالت تهوع و علائمی مانند آنفولانزا را هم تجربه کنید.

در یک بررسی جامع از مطالعات منتشر شده در ژورنال Psychopharmacology، نشان داده است که بدترین علائم 21 تا 50 ساعت بعد از قطع و ترک کافئین اتفاق می افتد و ممکن است 9 روز طول بکشد تا به طور کامل تمام شود. امیدوارم شما جزو کسانی نباشید که به قهوه اسپرسو حساسیت دارید چون طعم بی نظیر قهوه های کافی پارس را از  دست خواهید داد.

 آلرژی به قهوه اسپرسو

چند کار مؤثر برای ترک راحت تر قهوه و کافئین:

1-اگر قهوه بخشی از وعده صبحانه شماست، صبحانه بجای قهوه اسپرسو، نوشیدنی های گرم بدون کافئین را جایگزین کنید، از نوشیدن هر چیزی که بیش از 18 میلی گرم کافئین دارد خودداری کنید و بجای آن چای های گیاهی را مانند سرکه سیب گرم یا یک فنجان آب گرم با لیمو و عسل میل نمایید.

2-در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا تمایلتان به نوشیدنی های کافئین دار کم شود. اگر عادت به نوشیدن نوشابه کولا دارید، آب گازدار را جایگزینش کنید که می تواند بدون قند اضافی بدن شما را آبرسانی کند.

3-برای مقابله با کسالت ترک قهوه، پیاده روی های طولانی و یا ورزش انجام دهید، هوای تازه به شما انرژی لازم را خواهد داد، ناگفته نماند حتی یک تمرین 15 دقیقه ای ترجیحاً هوازی می تواند قلب شما را وادار به ضربان بیشتر و تحریک برای تولید اندروفین کند که به بهبود روحیه و هوشیاریتان کمک می کند.

4-به خودتان و بدنتان فرصت استراحت دهید، اگر عادت به مصرف میزان زیادی قهوه و کافئین کرده اید، ممکن است تا چند روز بعد از ترک آن، ممکن است بدن علائم کمبود را نشان دهد؛ با اختصاص فرصتی برای خواب و استراحت، با این مسئله مبارزه کنید، شما قادر به انجام هر کاری هستید و این به نفع سلامتی شماست.

خوب در انتهای این مقاله که ممکن است برخی از شما را که به قهوه اسپرسو کافئین آن آلرژی دارید نا امید کرده باشیم باید بگوییم، درست است قهوه اسپرسو فواید زیادی داردو از گذشته تا به امروز قهوه اسپرسو در طب سنتی تاثیر بسیاری گذاشته است و اکثراً عاشق این نوشیدنی خاص و همه پسند هستند اما سلامتی شما در وهله اول زندگی تان باید باشد. امیدواریم با مطالعه این مبحث بتوانید متوجه شوید آیا به قهوه اسپرسو حساسیت دارید یا خیر؛ از همراهی شما تا انتهای مقاله ممنونیم و ازتان دعوت می کنیم اگر به کافئین آلرژی ندارید حتماً از قهوه های اسپرسوی کافی پارس و نوشیدن هر روزه آن غافل نشوید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام