تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه مکزیکی و انواع آن

در حال حاضر کشت و فراوری انواع قهوه در خیلی از کشورهای گرمسیری و مناسب رشد آن توسعه یافته است و خیلی از کشورها رشد اقتصادی و درامد کشور خود را تا حدود زیادی مدیون این دانه اعجاب انگیز می باشند بخصوص کشورهای فقیر آفریقایی، ویتنام، کنگو و …، در این محتوا می خواهیم به بررسی تأثیر قهوه در یکی ازین کشورها بپردازیم بنام قهوه مکزیکی که همکنون جزو قهوه های پرفروش و بنام هم بصورت خالص و هم ترکیبی و پرکننده می باشد. با کافی پارس برگذار کننده دوره جامع آموزش باریستایی تا انتهای متن همراهمان باشید.

قهوه مکزیکی و انواع آن

 

تاریخچه قهوه مکزیکی:

نخستین بار در اواخر قرن هجدهم دانه‌های قهوه کشور مکزیک وارد شدند، کار کشت، برداشت و فراوری دانه‌های قهوه مکزیکی از ایالت وراکروز شروع شد و بعد از توسعه و پیشرفت آن در اواخر قرن نوزدهم بود که به ایالت جنوبی چیاپاس راه یافت؛ در سال ۱۹۵۴ افزایش قیمت قهوه در بازار جهانی باعث شد که قهوه مکزیکی که قیمت تمام شده کمتری داشت مورد توجه بازرگانان و صنعت قهوه قرار بگیرد و این امر باعث افزایش صادرات آن شد بطوری که در دهه ‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی، قهوه در مکزیک نقش مهمی در اقتصاد این کشور داشت و منبع اصلی درامد بیش از ۲ میلیون نفر بود .

حدودا ۷۵% کشاورزان در کشور مکزیک، بر زمین ‌هایی با متراژی کمتر از دو هکتار به کشت دانه های قهوه ‌پرداختند و بیشتر از۳۰% محصول قهوه مکزیکی در طول یک سال از همین زمین ‌های کوچک حاصلخیز به دست آمد؛ باید گفت که تولید قهوه در اوایل دهه ۸۰ میلادی در ۱۲ ایالت مکزیک گسترش پیدا کرد و کشاورزان مکزیکی در سال ۱۹۸۵ بود که 9/4 میلیون کیسه قهوه۶۰  کیلوگرمی تولید نمودند. در اوایل دهه ۹۰ مقام کلیدی ‌ترین منطقه کشت قهوه مکزیکی به ایالت چیاپاس با تولید %45 محصول سالانه قهوه تعلق گرفت؛ قهوه در مکزیک از روز اول آغاز تا به حال بیشتر در نواحی مرکزی جنوبی تا جنوبی کشور کشت و برداشت می‌ شده است و قسمت عمده آن را قهوه عربیکا تشکیل می دهد، همچنین با وجود اینکه صنعت کشاورزی فقط ۵% از تولیدات ناخالص مکزیک را بر دوش می کشد، این کشور توانسته دهمین کشور بزرگ تولید کننده قهوه در دنیا باشد.

مشخصات عطر و طعم قهوه مکزیکی:

قهوه مکزیکی دارای اسیدیته ملایم، عطری قوی، طعمی آجیلی و شکلاتی، کافئین به نسبت بالا و درصد برشته کاری مدیوم تا دارک می باشد؛ قهوه مکزیک مثل قهوه ترک و قهوه عربی بر حرارت مستقیم تهیه می ‌شود و در حین تهیه آن از ماده شیرین‌ کننده ای به نام پیلانچیلو که نوعی شکر است استفاده می گردد، پیلانچیلو با طعم خاص شهد مانند خود در قطعات بزرگی شبیه قند موجودند و برای استفاده از آن باید به قطعات کوچک و ریز‌تر توسط قند شکن تبدیل شوند، همچنین بهتر است بدانید روست قهوه‌ ای که در تهیه قهوه سنتی مکزیک بکار می رود باید مدیوم یا مدیوم-دارک باشد و ساب قهوه آن نیز باید زبر (Coarse) باشد تا بهترین قهوه را بتوان تهیه کرد.

 

انواع قهوه مکزیکی:

مکزیک در مجاورت اقیانوس های اطلس و آرام قرار گرفته و به همین خاطر از شرایط ایده آل خاک و آب و هوایی برای رشد قهوه برخوردار می باشد و درختچه ‌های قهوه در طول یک سال، سه یا چهار بار گل می‌دهند. قهوه مکزیکی با روش پرداخت مرطوب تولید می‌شود و با وجود اینکه ارتفاع رشد قهوه در بیشتر نواحی مکزیک چندان بالا نیست (قهوه عربیکا در ارتفاعات بالا بین 1000 تا 2000 متر از سطح دریا می روید و رشد پیدا می کند) ولی با این وجود قهوه مکزیکی بخاطر کیفیت بالایی که دارد در دنیا مشهور است. انواع قهوه مکزیکی در مناطقی با ارتفاعات مختلف کشت می شوند و رشد می کنند و دارای کیفیت‌های متفاوت هستند از جمله مناطق چیاپاس، وراکروز و اوهاکا در جنوب کشور که مهم‌ترین تولید کننده های قهوه در مکزیک می باشند؛ بوربن، کاتورا، ماراگوجیپه و موندو نوو نیز جزو گونه ‌های گیاهی قهوه هستند که در مکزیک رشد می کنند.

قهوه مکزیکی چیاپاس (Chiapas): 

چیاپاس در جنوب مکزیک با آب و هوای گرمسیری و در ارتفاعی حدود ۱۴۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است و منطقه‌ای ایده‌آل برای کشت و رشد قهوه می باشد، قهوه مکزیکی در‌ چیاپاس دارای ویژگی هایی نظیر طعمی ظریف و ملایم با اسیدیته قهوه بالا و بادی قهوه ملایم تا متوسط می باشد. همچنین کیفیت قهوه چیاپاس به عمل آمده در مناطق کوهستانی جنوب شرقی سوکونوسکو نزدیک به مرز گواتمالا بسیار بالاست و به آن قهوه تاپاچولا می‌ گویند، در واقع این خاک حاصلخیز آتشفشان ‌های منطقه است که در خوش‌طعم شدن قهوه نقش دارند.

قهوه مکزیکی وراکروز (Veracruz):

ایالت وراکروز در ناحیه ای بین خلیج مکزیک و نواحی کوهستانی مرکزی مکزیک قرار گرفته است و قهوه در این منطقه بخاطر ارتفاع کم محل رویش و رشد، ویژگی خاصی ندارد ولی با این وجود قهوه مکزیکی آلتورا کوته پک (Altura Coatepec)، از جمله بهترین قهوه‌ های این ناحیه به شمار می رود، این قهوه در مناطق کوهستانی ایالت وراکروز رشد می‌کند و طعمی آجیلی و شکلاتی بسیار واضحی دارد؛ از دیگر قهوه های ایالت وراکروز می‎توان Altura Huatusco  و Altura Orizaba  وAltura Coatepec  را نام برد.

قهوه مکزیکی اوهاکا (Oaxaca):

قهوه اوهاکا در دامنه جنوبی کوه‎ های مرکزی ایالت جنوبی اوهاکا کشت می گردد و به نام قهوه مکزیکی اوهاکا پلوما نیز شناخته می‌شود، از خصوصیاتش بادی قهوه ملایم و اسیدیته ملایم می باشد.

قهوه مکزیکی پوئبلا (Puebla):

پوئبلا یکی از ایالات مکزیک در شرق مکزیکو سیتی می باشد و قهوه مکزیکی پوئبلا یکی دیگر از قهوه ‌های معروف مکزیک است.

قهوه مکزیکی

 

خواص قهوه مکزیکی:

1-افزایش انرژی و هوشیاری برای فرد

2-کاهش وزن از طریق چربی ‌سوزی

3-بهبود عملکرد فیزیکی بدن

4-کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

5-پیشگیری از آلزایمر و فراموشی

6-کاهش خطر ابتلا به پارکینسون

7-سلامتی کبد

8-کاهش نشانه های افسردگی و بهبود روحیه فرد

9-پیشگیری از انواع سرطان

10-کاهش بروز سکته های مغزی و قلبی

11-افزایش طول عمر در فرد

12-دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و افزایش سیستم ایمنی بدن

13-جلوگیری از مبتلا شدن به سرماخوردگی

 

قهوه مکزیکی و انواع آن

 

طعم قهوه مکزیکی:

قهوه سنتی مکزیک (کافه ده اویا) دارای طعمی شیرین و عطری ادویه ای می باشد، پیشنهاد می گردد این قهوه را در فنجان ‌های سفالی سرو کنید تا عطر و طعم ویژه ‌ای به آن ببخشد؛ قهوه مکزیکی آسیاب شده با رست دارک و طعمی دودی، شکر قهوه‌ای، دارچین (دلیل طبع گرمش) و آب از بی نظیرترین ترکیباتی می باشند که یک قهوه فوق ‌العاده خوشمزه را بوجود می آورند و اگر طعم شیرین قهوه را به تلخی آن ترجیح می دهید حتما باید تستش کنید.

برای خرید انواع دانه قهوه و پودر قهوه به سایت کافی پارس مراجعه و براحتی مقدار قهوه مورد نظرتان را با نوع رست و کافئین قهوه دلخواه سفارش دهید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام