تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه عربی

قهوه عربی چیست و چطور تهیه می شود؟

این روزها وقتی به یک کافی شاپ می روید و منوی آن را در دست می گیرید با انواع و اقسام قهوه ها روبرو می شوید که بسیاری از آنها بر پایه قهوه اسپرسو درست می شوند و باقی نیز حتما قهوه درشان وجود دارد؛ ممکن است با افزودنی هایی مثل خامه زده شده، بستنی، فوم یا کف شیر، شکر و … عطر و طعم های متفاوتی پیدا کنند و شما می توانید هربار با سفارش یکی از قهوه ها خودتان را سوپرایز کنید.

در این محتوا می خواهیم درباره یک قهوه سنتی به نام قهوه عربی صحبت کنیم و از طرز تهیه آن و آداب نوشیدنش برایتان بگوییم. کافی پارس تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران شما را دعوت به همراهی مطلب تا انتها می کند.

قهوه عربی چیست؟

قهوه عربی نوشیدنی تفریحی محبوب اعراب می باشد و از سال ها پیش در شبه جزیره عربستان وجود داشته است، با اینکه اصطلاح قهوه عربی، قهوه ترک را هم شامل می شود اما قهوه عربی را قهوه ای خاص بدانید که مطابق آیین های عربی و با قهوه جوشی به نام دله عربی تهیه می گردد؛ قهوه عربی را بطور معمول از قهوه عربیکا تهیه می کنند که ۸۰ % سهم بازار قهوه در دنیا را در دست دارد.

پیدایش و تاریخچه قهوه عربی:

با اینکه این روزها دانه های قهوه عربیکا بیشتر در مناطق کنیا، جاوا و کلمبیا تولید می شود، شاید برایتان عجیب باشدکه اگر بدانید که پیدایش اولیه قهوه را در خاور دور می دانند بخاطر اینکه بر اساس آنچه در افسانه ها آمده قهوه اولین بار توسط چوپانان عربستان کشف شد بدین گونه که مشخص شد برخی از بزهایی که توت های خاصی را می خوردند فعالیت بیشتری دارند و بعدها اعراب شروع به استفاده از این مواد برای تهیه نوشیدنی های انرژی زا کردند، پس می توان گفت فرهنگ نوشیدن قهوه در میان اعراب قرن ها قبل از غربی ها بوده است.

و اما درباره نام قهوه، کلمه انگلیسی قهوه از کلمه koffie در هلند گرفته شده است که آن خود از کلمه ترکی kahve بوده که به نوبه خود

ریشه در کلمه عربی qahwah دارد. براساس تحقیقات یونسکو، قهوه از شبه جزیره عربستان نشأت گرفته است، به همین خاطر یونسکو با تأکید بر اهمیت حفظ آیین ها، قهوه عربی را به لیست میراث فرهنگی خود در سال 2015 اضافه کرد. در واقع اعتقاد بر این است که دقیقا اولین دانه های قهوه در شبه جزیره عربستان جنوبی یعنی یمن، بو داده شده و دم آوری شده اند، تکامل کلمه قهوه نشان دهنده گسترش آن در امتداد مسیر ابریشم از عربستان جنوبی به اروپا در قرن شانزدهم می باشد.

طرز تهیه قهوه عربی

چطور قهوه عربی درست کنیم؟

برای تهیه قهوه عربی حتما باید ظرفی خاصی به نام دله را بکار ببرید و روی ذغال ترجیحا آن را تهیه کنید، اگر هم دله ندارید می توانید برای تهیه قهوه از جذوه یا قهوه جوش مسی یا ایبریک استفاده نمایید، جالب است بدانید که برای درست کردن قهوه عربی برخلاف دیگر قهوه ها به آن ادویه و طعم دهنده افزوده می گردد. در مجله کافی پارس درباره نیترو کافی یا قهوه نیتروژنی بیشتر بدانید.

-مواد و تجهیزات مورد نیاز برای تهیه قهوه عربی 3 نفره:

1-دله

2-سه فنجان آب خنک

3-هل پودر شده

4-پودر قهوه با درجه آسیاب بسیار ریز و رست دارک به مقدار ۳ قاشق سوپ خوری سر پر

5-پنج یا شش حبه میخک، زعفران و گلاب (اختیاری)

نکته: معمولا درجه آسیاب قهوه برای تهیه قهوه عربی باید بسیار ریز باشد مثل درجه آسیاب قهوه ترک با این حال بعضی بر این باورند که باید از درجه آسیاب درشت تری استفاده کنند.

-طرز تهیه قهوه عربی:

تهیه قهوه عربی با دله خیلی راحت است که در ادامه به شما آموزش می دهیم:

1-افزودن آب به دله: درون دله سه فنجان آب بریزید و بگذارید به جوش بیاید، هر زمان آب جوشید دله را سی ثانیه از روی گاز بردارید تا کمی از دمای آن کم شود.

2-اضافه کردن پودر قهوه: پودر قهوه تازه آسیاب شده را به آب بیافزایید و آن را هم بزنید و دله را روی گاز با شعله کم قرار دهید. (در تهیه قهوه عربی استفاده از ذغال می تواند به آن کیفیت بهتری بدهد بدین خاطر که حرارت ذغال بصورت یکسان و پیوسته می باشد)

3-دم آوری قهوه عربی: دله را باید به مدت 10 الی 12 دقیقه با شعله کم بر روی گاز نگه دارید، پس از گذشت این زمان فوم روی قهوه شروع به بالا آمدن می کند؛ (یادتان باشد قهوه نجوشد چون در آخر قهوه ای سوخته خواهید داشت) هر وقت که قهوه نزدیک به جوشیدن شد شعله را کم کنید.

4-اضافه کردن افزودنی ها: حالا وقت آن است که شعله را خاموش کنید و اجازه دهید دله به مدت یک دقیقه ساکن بماند، بعد از پایین رفتن فوم روی قهوه، هل و میخک را به آن اضافه کنید و دوباره یک بار دیگر دله را روی گاز گذاشته و اجازه دهید تا نزدیک جوش برسد، خوب قهوه تان آماده است.

5-سرو قهوه عربی: محتویات دله را در فنجان های مخصوص بریزید و میل کنید و اگر می خواهید قهوه صاف تری بدست بیاورید می توانید قهوه را از صافی رد کنید، همچنین قبل از ریختن قهوه در فنجان، دله را کمی بی تحرک بگذارید تا لرد آن ته نشین شود. در سایت کافی پارس می توانید مقاله بسیار مفید آشنایی با انواع فنجان قهوه خوری را مطالعه نمایید و به دوستانتان نیز پیشنهاد دهید.

تهیه قهوه عربی

نکاتی مهم در تهیه قهوه عربی:

در هنگام درست کردن قهوه با رعایت نکات مهمی که گفته می شود می توانید قهوه عربی بهتری درست کنید:

-قهوه عربی بخاطر نوع دم آوری خاصش شناخته شده است نه بخاطر نوع دانه های قهوه و این یعنی برای تهیه قهوه عربی می توانید از هر نوع دانه قهوه ای استفاده نمایید و این روش های مشخص برای تهیه آن و طعم دهنده های اضافی، قهوه عربی را منحصر به فرد می کند.

-برخی افراد تمایل دارند که همیشه قهوه خود را شیرین میل کنند اما اضافه کردن شیر و شکر به قهوه عربی رایج نمی باشد.

– بهتر است برای قهوه عربی و دیگر انواع قهوه، فنجان های سرو را از قبل گرم نمایید تا دمای قهوه بعد از سرو سریع افت نکند.

– در تهیه قهوه عربی استفاده از ذغال می تواند به طعمش کیفیت بهتری دهد چون حرارت ذغال بصورت یکسان و پیوسته عمل می کند.

-از آنجا که افزودن ادویه ها، اختیاری و متناسب با ذائقه افراد می باشد، هنگام خرید دانه های قهوه، آنهایی را بخرید که با ادویه و طعم دهنده ها ترکیب نشده باشند تا بعد بر اساس سلیقه به آن ادویه و مواد معطر استفاده کنید.

آداب و اصول نوشیدن قهوه عربی:

-حتما از دست راست خود برای برداشتن فنجان و نوشیدن قهوه استفاده نمایید.

-مهمان، همیشه باید حداقل یک فنجان از قهوه ای که میزبان سرو می کند را بنوشد، در طی یک مهمانی نوشیدن سه فنجان قهوه کاملا طبق آداب و عادی است.

-وقتی فنجان اول خود را میل کردید با چرخاندن فنجان در جای خود به میزبان اعلام می کنید که آماده فنجان بعدی می باشید.

-قهوه عربی بخشی اجتناب ناپذیر از اجتماعات خانوادگی، جلسات تجاری و مجالس عربی می باشد.

-شخصی که قهوه را سرو می کند، باید حداقل ۱۵ سالش باشد تا قهوه را روی مهمانان نریزد و بتواند ارتباط خوبی با مهمانان بگیرد، او باید دله را در دست چپ و فنجان را در دست راست نگه دارد.

-در یک مجلس قهوه ابتدا برای مهمترین فرد جمع مثلا یک شیخ سرو می گردد و بعد کسی که در سمت راست او نشسته است و …

محتوای خواص قهوه اسپرسو در طب سنتی ایرانی را از دست ندهید.

فواید قهوه عربی

فواید قهوه عربی و نوشیدن آن:

قهوه عربی اصلی و سنتی بدون قند و شکر سرو می شود ولی با توجه به ذائقه فرد، می توان شکر اضافه نمود به همین خاطر قهوه عربی فاقد کالری است؛ علاوه بر این، ادویه جاتی که به قهوه اضافه می شوند فواید زیادی برای سلامتی فرد دارند اما به دلیل وجود کافئین، نباید در مصرف آنها زیاده روی کرد.

هرچه دانه های قهوه بیشتر تفت داده شوند میزان کافئینش هم کمتر خواهد شد، همچنین انواع ادویه های موجود در قهوه عربی آن را با آنتی اکسیدان هایی که از عفونت و بیماری جلوگیری می کنند پربار می کند. با سرچ در مجله سایت کافی پارس از خواص و فواید قهوه اسپرسو مطلع شوید.

حالا که با قهوه عربی آشنا شدید می توانید اگر دوست داشتید آن را در منزل تهیه کنید و از نوشیدنش لذت ببرید و حتما نیاز به دله نیست و در صورت نداشتنش می توانید قهوه جوش مسی و ایبریک را برای دم آوری اما با همان روش تهیه ای که گفته شد استفاده نمایید و از ادویه ها برای کم کردن تلخی و بیشتر معطر کردن قهوه مورد نظر استفاده نمایید. برای دریافت نمایندگی از کافی پارس به سایت مورد نظر مراجعه نمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام