تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

تمپ قهوه

تمپ قهوه و روش های حرفه ای شدن در آن

اصلاح تمپ کردن قهوه را خیلی از شما فقط نامش را شنیده باشید و حتی از آن استفاده کنید اما استفاده از آن به سبک اصولی و مثل باریستاهای حرفه ای موضوعی است که بهتر است شما هم از نحوه صحیح آن استفاده نمایید؛ اگر به بخش های مختلف تهیه قهوه اسپرسو نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که انجام کار با تمپر جزو معدود کارهای دستی می باشد که همچنان بر عهده باریستا ها می باشد.

در این مقاله قصد داریم پس از یک شناخت تمپ قهوه به انجام گام به گام آن بپردازیم و تمام نکاتی که لازم است در این مورد اطلاع داشته باشید را برای شما بیان کنیم. پس با آکادمی کافی پارس و کلاس های آموزش باریستایی آن را تا انتهای مطلب همراه باشید.

تمپ قهوه

تمپ قهوه چیست؟

معنی واژه تمیپینگ tamping پر کردن سوراخی با شِن می باشد و این واژه که با گذشت زمان وارد صنعت قهوه و به عملی اختصاص داده شد که پودر قهوه را درون پُرتافیلتر میریزیم، دقیقاً چیزی شبیه به ریختن شِن یا پودر قهوه درون یک بسکت که در پورتافیلتر قرار می گیرد تمپ قهوه در آن انجام می گیرد.

در واقع بعد از خرید پور قهوه شما پودر قهوه با تمپر قهوه حجمش کم و متراکم می گردد و در نتیجه عصاره خوبی را به شما می دهد . ناگفته نماند چیزهایی که گفت شد فقط برای تهیه قهوه اسپرسو استفاده می شود که برای تهیه آن از دستگاه اسپرسوساز خانگی یا صنعتی استفاده می شود.

هدف از تمپ قهوه:

عمل یک کاری حرفه ای و به نوع خود هنری می باشد که نیاز به تجربه دارد تا بتوانید آن را به بهترین نحو انجام دهید تا با انجام صحیح آن طعم و آرومای قهوه خود را به شکل ویژه ای ارتقا دهید،  در واقع زمانی شما عطر و طعم قهوه ایده آل را خواهید داشت که تمی قهوه درستی داشته باشد و بدرستی از آن عصاره گیری نمایید و به نوعی با استفاده از آب بتوانید مزه قهوه را از پودر آسیاب شده عصاره گیری نمایید.

پودر قهوه جامد می باشد و آب مایع و همانطور که می دانید سعیش را می کند تا روزنه ای برای نفوذ پیدا کند و وقتی عمل هم سطح کردن و را انجام ندهید آب به راحتی از این روزنه را پیدا کرده و بدون اینکه روغن، طعم واقعی و عصاره اصلی را از قهوه شما خارج کند از قهوه ساز خارج می گردد، به عمین خاطر اگر تمپ کردن شما با تمپر بطورصحیح انجام شود قطعاً طعم و مزه قهوه شما بهتر خواهد شد و یکی از مشکلات مهم شما که آبکی شدن قهوه می باشد حل می شود.

روش صحیح برای تمپ قهوه:

اول از هر چیزی باید بگویمم بهتر است تمپ قهوه را انجام ندهید تا اینکه را به طور اشتباه انجام دهید، وقتی تمپینگ به غلط انجام شود سطح قهوه شما صاف نمی باشد و روزنه ها از بین نمی رود و. به همین دلیل عصاره گیری تنها از قسمتی از قهوه انجام خواهد شد که نتیجه خوبی هم ندارد.

از آنجایی که تمپ کردن برای تهیه اسپرسو معمولا با دستگاه اسپرسوساز و در صورت نبود آن از قهوه ساز موکاپات استفاده می گردد پس باید پور قهوه ای که استفاده می میند چیزی بین شکر و آرد باشد تا بتواند قهوه خوبی را دم اوری کند. پیشنهاد می گردد مقاله مربوط به سابه قهوه را در مجله کافی پارس بررسی نمایید.

انجام صحیح تمپ قهوه و تهیه اسپرسوی ایده آل:

1-ریختن پودر قهوه در بستک برای تمپ قهوه:

اول باید بستک پرتافیلتر اسپرسوساز را پر از قهوه آسیاب شده البته به میزان لازم (9 گرم برای اسپرسو سینگل و 18 گرم برای دبل اسپرسو) ر کنید، برای اینکار بهتر است بیشتر از حجم پرتافیلتر به آن قهوه اضافه نمایید و مقادیر اضافی پودر حتی با کشیدن یک انگشت آرام از سطح بستک با لورر کم کنید و یکدست نمایید، خاطرتان باشد در این مرحله به هیچ عنوان نباید فشاری به پودر قهوه با انگشت بیاید و این کار فقط برای بدست آوردن حجم قهوه مورد نیاز برای پر شدن پرتافیلتر انجام می شود.

تمپ قهوه

2-پخش مساوی برای تمپ قهوه:

در تمپ قهوه صحیح و حرفه ای استفاده از وسیله ای برای همگن سازی پودر قهوه وجود دارد به نان نیدل که بعد ریختن قهوه در بستک با آن قهوه ها را یکجورایی در سطح بستکت هماهنگ می کنید. اگر به باریستا شدن علاقه دارید این محتوا را با عنوان بهترین آموزشگاه باریستایی در ایران در مجله کافی پارس موجود در منوی سایت کافی پارس حتما مزالعه نمایید.

3-صاف کردن سطح قهوه قبل از تمپ قهوه:

برا یاین عمل قبل از تمپ قهوه از ابزاری به نام لِوِلِر leveler که با قرار دادن آن بر روی پودر قهوه و چرخاندنش بصورت ساعت گرد، سطح قهوه کاملاً صاف و یک دست می گردد.

4- نحوه صحیح گرفتن تمپر برای تمپ قهوه:

برای تمپ قهوه یادتان باشد که مچ دستتان با آرنج باید زاویه‌ ای 90 درجه داشته باشد چرا که فشار و نیرو به جای مچ، از شانه شما گرفته می‌ شود و در طولانی مدت به مچ شما آسیب نمی زند. همچنین استفاده از این روش گرفتن تمپر باعث می شود نیرویی که از دست خارج می شود برای تمپ قهوه حتما از تمپر مناسب استفده نمایید.

5-فشار صحیح تمپ قهوه:

یکی ار مهترین امور تمپ قهوه نحوه فشار وارد کردن آن هم به اندازه به پودر قهوه می باشد:

فشار وارد شده از سمت ما باید در ابتدای کار با فشار را از کم شروع می شود و کم کم زیاد می شود ،همچنین همزمان نیز تمپر را با سرعت کم بچرخانیم تا با اینکار شما منافذ و هوای موجود در پودر را خارج کند. این فشار کمی افزایش می دهید و آن را تا مقدار 10 الی 14 کیلوگرم افزایش می دهید، برای محاسبه فشار می تونید دستتون رو به یک ترازوی خانگی فشار بدید تا فشار 10 تا 14 کیلویی را تشخیص بدید.

بعد از انجام این فشار باید حجم پودر قهوه شما تا حداقل نصف ارتفاع پورتافیلتر کم شود، فشرده شدن بیش از حد پودر نیز باعث می شود به خاطر عدم عبور صحیح آب از میان پودر، باعث یه قهوه بی مزه و تلخ خواهید داشت.

مهر تمپ قهوه:

پس از انجام تمپ قهوه لازم است که سطح قهوه را دوباره چک نمایید تا منفذی برای عبور آب مشاهده ننمایید و بهتون بهترین عصاوره قهوه را داشته باشد؛ در پایان نیز با انجام عملی نمایشی که بین باریستاها معمول است، می توانید اتمام تمپ قهوه را اعلام کنید و آن هم چرخاندن 2 دوری تمپر بر روی سطح پودر قهوه می باشد که به آن مهر تمپر گفته می شود.

تمپ قهوه

در اتهای مقاله برای بدانید عمل تمپ قهوه نیاز به تجربه و حرفه ای شدن دارد، شما وقتی اصول کار را بدانید پس از انجام آزمون و خطا می توانید تمپ قهوه صحیح و دقیقی بزنید تا هم عصاره گیری قهوه بحوبی صورت پذیرد و جمع شدن آب روی دسته گروپ و بستک آن ایجاد نگردد. برای اظلاع از شرایط نمایندگی کافی پارس به سایت تخصصی کافی پارس مراجعه نمایوید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام