تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

کالیبره سازی

نحوه کالیبره سازی یا دیالینگ قهوه

دیالینگ قهوه و کالیبره سازی قهوه دو مفهوم مشابه هستند و به طور عمده به همان معنا اشاره دارند، یعنی تنظیم دقیق و یکنواخت مقادیر مختلف قهوه مانند وزن، زمان استخراج، دما و سایر پارامترها به منظور بهبود کیفیت و تجربه تهیه قهوه. همچنین، این دو اصطلاح به عنوان راهکارهایی برای بهبود تکرارپذیری و ایجاد تجربه یکنواخت و کیفیت بالا در تهیه قهوه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به طور کلی، می‌توان گفت که “کالیبره سازی قهوه” یا “دیالینگ قهوه” به یک معنای انجام تنظیمات دقیق برای مقادیر قهوه به منظور دستیابی به نتایج مشابه و با کیفیت در هر دفعه تهیه قهوه اشاره دارد. در عمل، این مفاهیم معمولاً به عنوان جزئی از فرآیند تهیه قهوه در اسپرسو و دیگر روش‌های تهیه قهوه به کار می‌روند.

در واقع باید به یاد داشته باشیم تمامی اموری که در کافه ها روی قهوه انجام میگیرد تا به دست شما برسد نیاز به آموزش دارد. کافی پارس یکی از این آموزشگاه ها و فرنچایزر کافی شاپ بزرگ و  معتبر کشور، زیر نظر سازمان فنی حرفه ای آموزش باریستایی و بارتندری را در شعبه تهران و کرج خود برگزار می کند.

همچنین در فروشگاه اینترنتی و زنجیره ای کافی پارس میتونید هر مقدار قهوه که نیار دارید رو با آسیاب متناسب با دستگاه خودتون تهیه کنید.

نحوه کالیبره سازی قهوه و دستگاه های آن

آماده‌سازی وزن و دستگاه: ابتدا وزن دقیقی (مثلاً دستگاه وزن‌سنج دیجیتالی) و پورتافیلتر خود را برای کالیبره سازی قهوه آماده کنید.

تنظیم آسیاب قهوه (Grinder Calibration): اگر از آسیاب قهوه استفاده می‌کنید، ابتدا آن را کالیبره سازی کنید. این بدان معناست که تنظیمات آسیاب باید به گونه‌ای باشد که قهوه‌ی خرد شده به اندازه‌ای باشد که در زمان استخراج، زمان مورد نیاز برای تهیه قهوه درست باشد.

تنظیم میزان قهوه (Dose Calibration): میزان قهوه‌ای که در پورتافیلتر (سبده) قهوه قرار می‌دهید نیز باید کالیبره سازی شود. معمولاً وزن قهوه به ازای یک استخراج اسپرسو (مثلاً 30 میلی‌لیتر) تعیین می‌شود. این مقدار ممکن است بسته به نوع قهوه و ترجیحات شما تغییر کند.

تنظیم زمان استخراج (Extraction Time Calibration): زمانی که طول می‌کشد تا مقدار مورد نظر از قهوه از پورتافیلتر عبور کند نیز مهم است. این زمان معمولاً در حدود 25 تا 35 ثانیه است. این مقدار می‌تواند بسته به نوع قهوه، روش استخراج و دستگاه متغیر باشد.

فشار و تسکین قهوه: پس از قرار دادن قهوه در پورتافیلتر، آن را به طور ملایم تسکین دهید تا به یک لایه یکنواخت برسد و سپس با یک تماس خفیف بازوی تمپر (تمپر قهوه) فشار دهید تا قهوه به صورت فشرده‌ای در پورتافیلتر قرار بگیرد.

تنظیم دمای آب (Water Temperature Calibration): دمای آبی که از آن برای تهیه قهوه استفاده می‌شود نیز باید تنظیم شود. دمای مناسب برای استخراج قهوه معمولاً در حدود 90-95 درجه سانتی‌گراد است.

قهوه‌سازی: پورتافیلتر را به دستگاه اسپرسو متصل کنید و استخراج قهوه را شروع کنید.

 کالیبره سازی

مزایای کالیبره سازی قهوه

  • یکنواختی در تهیه قهوه: با دیالینگ یا کالیبره سازی قهوه، شما به طور دقیق و به یکنواخت میزان دقیقی از قهوه را در هر دفعه تهیه قهوه استفاده می‌کنید، که باعث می‌شود تجربه یکسان‌تری از طعم و عطر قهوه در هر بار تهیه شود.
  • کنترل بهتر بر استخراج: با تعیین وزن دقیق قهوه، می‌توانید بهترین نسبت قهوه به آب را کنترل کنید، که این موضوع به بهبود استخراج و کیفیت نهایی قهوه کمک می‌کند.
  • صرفه‌جویی در مصرف قهوه: با تعیین مقدار دقیق قهوه، از مصرف زیادی از قهوه جلوگیری می‌شود و هدررفت منابع کاهش می‌یابد.
  • تکرارپذیری و ثبات: کالیبره سازی قهوه به شما امکان می‌دهد تا تجربه ثابت و مشابه در هر بار تهیه قهوه داشته باشید، که برای افرادی که به دقت و کیفیت قهوه‌ی تهیه شده اهمیت می‌دهند، بسیار مهم است.
  • کمک به آموزش و یادگیری: با کالیبره سازی قهوه و تنظیم دقیق وزن قهوه در هر دفعه، شما به طور مداوم با رفتارها و عوامل مرتبط با تهیه قهوه آشنا می‌شوید. این تجربه می‌تواند به شما کمک کند تا بهبودهای بهتری در تهیه قهوه داشته باشید.
  • حفظ منابع: استفاده از دقت در کالیبره سازی قهوه و یا دیالینگ قهوه منجر به صرفه‌جویی در مصرف قهوه می‌شود. با تنظیم دقیق وزن قهوه، از هدررفت قهوه و نتایج نامطلوب جلوگیری می‌شود و در نتیجه مصرف بهینه‌تری دارید.
  • استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل: با تجمع اطلاعات در مورد مقدار دقیق قهوه، می‌توانید از ابزارهای تجزیه و تحلیلی مانند گراف‌ها و نمودارها برای نمایش تغییرات در طعم، عطر و دیگر خصوصیات قهوه استفاده کنید.
  • تجربه بهتر اسپرسو: در قهوه‌های اسپرسو، تناسب دقیق بین مقدار قهوه و زمان استخراج بسیار مهم است. با دیالینگ قهوه، می‌توانید به راحتی با تنظیمات مختلف اسپرسوی خود را به نتایج مختلفی برسانید و تنوعی در تجربه خود ایجاد کنید.

دیالینگ یا کالیبره سازی

  • افزایش کیفیت در کاهش تغییرات موقتی: در برخی مواقع، می‌تواند تغییرات موقتی در قهوه‌ی تهیه شده از مقادیر مختلف قهوه وجود داشته باشد. با دیالینگ قهوه، می‌توانید تغییرات ناشی از تفاوت در مقادیر قهوه را به حداقل برسانید و تجربه یکنواخت‌تری را برای خود و دیگران ایجاد کنید.
  • تجربه تنوع و تلاش برای بهبود: با تنظیم دقیق مقادیر قهوه، می‌توانید در مسیر تهیه قهوه به تجربه‌های جدید و تنوع دست یابید. همچنین، تمرکز بر بهبود ممکن است به شما این امکان را بدهد که به شیوه‌ها و تکنیک‌های مختلفی در تهیه قهوه آشنا شوید.
  • استانداردسازی در قهوه‌سازی تجاری: در محیط‌های قهوه‌فروشی یا رستوران‌ها، دیالینگ قهوه به عنوان یک روش استاندارد‌سازی استفاده می‌شود. این امر به کمک تهیه قهوه یکنواخت با کیفیتی در سطح‌های مختلف کمک می‌کند و تجربه مشتریان را بهبود می‌بخشد.
  • شناخت بهتر از قهوه: با تمرکز بر روی کالیبره سازی قهوه، اطلاعات بیشتری در مورد خصوصیات قهوه‌های مختلف و تأثیرات تغییرات در آنها کسب می‌کنید. این شناخت به شما امکان می‌دهد به عنوان یک ذوق‌پرداز قهوه، با قهوه‌ها بهتر ارتباط برقرار کنید و تفاوت‌ها و تنوع‌ها را بهتر بفهمید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام