تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

دانه قهوه چگونه درست می شود؟

دانه قهوه چگونه آماده برداشت می شود؟ در واقع باید گفت که قهوه میوه ای است که بر روی درختی به همین نام رشد می کند. از این درخت ها اصولا پس از 3 یا 4 سال می توان برداشت میوه را انجام داد. در این زمان میوه های قهوه که به نام گیلاس قهوه شناخته می شوند، رنگ قرمزی دارند. در این حالت میوه درخت رسیده است و آماده چیدن می باشد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی در برخی نقاط دنیا، میوه های قهوه به صورت ماشینی برداشت می شوند. البته این میوه ها نیز در بعضی مناطق به صورت دستی چیده می شوند. در واقع کشاورزان این میوه، برداشت محصول را به صورت عمومی و انتخابی انجام می دهند. روش عمومی و روش انتخابی هر کدام دارای مزایا و محدودیت هایی هستند.

در برداشت یا همان چیدن عمومی، انواع دانه قهوه به صورت کلی و اصطلاحا درهم برداشت می شود. این روش نیاز به زمان کمتری دارد و میوه سریع تر برداشت می شود. از این نوع برداشت برای مصارف صنعتی استفاده می کنند. از طرفی هزینه های مورد نیاز برای این روش نیز بسیار کمتر از چیدن اختصاصی است. در کشور های خارجی این روش به نام Strip Picking معرفی می شود.

در برداشت انتخابی یا اختصاصی دانه قهوه، کشاورزان زمان بیشتری صرف چیدن میوه های قهوه می کنند. در این روش هزینه بیشتری برای برداشت دانه های قهوه لازم است. در واقع در این روش اگر دانه قهوه به طور کامل رسیده باشد، برداشت دانه قهوه انجام می شود. باید توجه داشت که کیفیت قهوه تولیدی در این روش بسیار بالا است. روش انتخابی برداشت دانه قهوه اصولا برای دانه های عربیکا انجام می شود. در واقع دانه های عربیکا به علت محبوبیت و البته کیفیتی که دارند با این روش چیده می شوند. طعم و رایحه فوق العاده ای که دانه های عربیکا دارند، این نوع قهوه را از سایر قهوه ها متمایز کرده است. کیفیت دانه های عربیکا، صرف هزینه برای برداشت چنین دانه هایی را توجیه می کند.

دانه قهوه

 

روش تخت آفریقایی روشی قدیمی اما متداول برای درست کردن دانه قهوه

یکی از روش های قدیمی و البته متداول برای درست کردن دانه قهوه، پخش کردن دانه ها بر روی تخت آفریقایی است. در این روش تمامی دانه های قهوه را با دقت بالایی بر روی تخت هایی پخش می کنند که اصولا این تخت ها ابعاد بزرگی دارند. این روش برای فرآوری انواع دانه قهوه هزینه بسیار کمی دارد. از طرفی این روش به دلیل اینکه در آفریقا مرسوم بوده است و بعدها به سراسر دنیا منتقل شده است، به نام روش آفریقایی شناخته می شود. در این روش فرآوری دانه قهوه، از آب استفاده نمی شود و به همین دلیل هزینه کمتری در بر دارد. فراموش نکنید که اگر نتوانید دانه های قهوه را با دقت بالا و به صورت یکدست بر روی این تخت ها پخش کنید، دانه های قهوه فاسد می شوند. در نتیجه ضرر مالی به دنبال خواهند داشت که طعم نامطبوع نتیجه آن است.

در مورد این روش متداول و قدیمی برای درست کردن دانه قهوه باید گفت، اگر این متد اصولی و صحیح اجرا شود، دانه های حاصل کیفیت بسیار بالایی خواهند داشت. در واقع طعم قهوه در این روش بسیار واضح است و شما با تهیه قهوه با این متد طعم هایی مانند لیمویی، استوایی و مرکبات را به راحتی تشخیص خواهید داد.

 

رست کردن قهوه

 

پودر یا دانه قهوه؟

اما بسیاری از افراد فکر می کنند که تهیه یک قهوه با کیفیت باید صرفا با استفاده از پودر آن انجام شود. این در حالی است که شما می توانید دانه قهوه را دم کنید و همچنان یک قهوه با کیفیت داشته باشید. دم کردن پودر قهوه فقط سرعت آماده سازی آن را بالا می برد و در واقع بر روی کیفیت آن تاثیری ندارد. این در حالی است که اگر شما به اندازه کافی وقت دارید می توانید دانه قهوه را دم کنید و از طعم آن لذت ببرید. فراموش نکنید که کیفیت دانه ها و استفاده از آب کاملا جوش بر روی کیفیت آن تاثیر مستقیمی دارد. بسیاری از افراد بر این باور هستند که دم کردن دانه های قهوه دارای کیفیت بالاتری نسبت به پودر آن است. برخی افراد مدعی هستند که فرآیند آسیاب پودر قهوه ممکن است به خوبی انجام نشده باشد و همین موضوع بر روی فنجان قهوه شما موثر خواهد بود.

از فروشگاه های معتبر کافی پارس خرید کنید

اما اگر به دنبال یک دانه قهوه با کیفیت هستید و قصد دارید آن را در منزل یا محل کار بدون آسیاب کردن دم کنید، باید خرید خود را از فروشگاه های معتبر انجام دهید. در واقع همانطور که گفته شده خشک کردن دانه های قهوه فرآیندی است که نیاز به زمان و دقت کافی دارد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. دانه قهوه اگر به خوبی خشک نشود، به خوبی رست نشود و حتی به خوبی آسیاب و دم نشود، شما را از نوشیدن یک فنجان قهوه منصرف می کند. در نظر داشته باشید که دم کردن دانه قهوه نیاز به تقریبا یک ساعت زمان دارد. در نتیجه اگر کمتر از این میزان زمان بگذارید ممکن است کیفیت قهوه راضی کننده نباشد. اما همانطور که اشاره شد خرید از یک برند معتبر به شما اطمینان می دهد که خریدی مطمئن را تجربه کنید.

 

دانه قهوه چگونه درست می شود؟

فروشگاه های کافی پارس

شما برای خرید دانه قهوه و یا انواع دیگر قهوه می توانید از محصولات فروشگاه کافی پارس دیدن کنید. محصولات این فروشگاه باعث می شوند که شما طعم واقعی و اصیل قهوه را بچشید. چه شما دانه قهوه تهیه کنید، چه پودر قهوه و چه حتی محصولاتی که به عنوان مشتقات قهوه شناخته می شوند. در نظر داشته باشید که یک قهوه ناب و اصیل می تواند خستگی یک روز کاری سخت را از شما دور کند. فراموش نکنید که کیفیت قهوه هم به منظور حفظ طعم و رایحه آن بسیار مهم است و هم از این نظر که می تواند بر روی سلامتی شما نیز موثر باشد. در واقع قهوه نامرغوب اثرات مضری بر روی سلامتی شما خواهد داشت. برای مثال ممکن است یک قهوه بدون کیفیت ضربان قلب شما را افزایش دهد و یا حتی ممکن است باعث افزایش فشار خون شود.

 

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام