تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه کف دار

چطور با انواع ابزار قهوه کف دار درست کنیم؟

وقتی یک یک فنجان از هر نوع قهوه ای می نوشید کدام ویژگی آن برایتان بیشتر اهمیت دارد؟ طعم تلخ یا ترش آن، آرومای قهوه، بادی قهوه، مواد افزودنی مثل شیر، سیروپ، شکلات، فوم، خامه یا … یکی از موارد مهم در قهوه که برای خیلی اهمیت دارد و نوشیدن قهوه را برایشان لذت بخش تر می کند کف دار بودن قهوه است.

وقتی حباب های آن را زیر زبان و در دهانشان حس می کنند برایشان حسی جالب و شاید هیجان انگیز دارد و افتر تیست قهوه نیز در دهانشان تا ساعتی بعد از نوشیدن باقی می ماند. در این محتوا می خواهیم به قهوه کف دار بپردازیم و از طرز تهیه آن برای شما بگوییم؛ پارس کافی را که دارای یکی از مدرن ترین تجهیزات کافه در شعب کافی پارس می باشد تا انتهای مطلب دنبال نمایید.

قهوه کف دار

قهوه کف دار چیست؟

اگر از ظاهر قهوه معمولی گاهی اوقات خسته می شوید و هوس یک قهوه جذاب تر می کنید یا دوست دارید از مهمانان و دوستانتان ویژه پذیرایی کنید، پیشنهاد قهوه کف دار را به شما می دهیم؛ شاید تصور کنید تهیه این نوع قهوه حتما نیاز به دستگاه اسپرسوساز دارد اما خبر خوب اینکه برای تهیه یک قهوه کف دار خوش ظاهر و خوش طعم، روش های گوناگونی حتی بدون  نیاز به اسپرسوساز دارد.

شما می توانید با سلیقه خود و با توجه به امکاناتی که دارید یک قهوه کف دار که دیدنش هم جذاب است تهیه کنید. با توجه به این که قهوه مدل های مختلفی دارد و هر کدام روش درست کردن منحصر به فرد خودشان را دارند، در ادامه به شما آموزش می دهیم چطور قهوه های خود را کف دار کنید.

موارد مهم برای تهیه قهوه کف دار کدامند؟

1-شیر تازه: مهمترین نکته برای بدست آوردن قهوه کف دار می باشد این یعنی اگر شیر چند هفته ای در یخچال مانده باشد کف خوبی ایجاد نمی کند، بهترین راه برای اطمینان از کف خوب، شیری است که تا حد امکان تازه باشد.

2-شیر کامل پر چرب: شیر کامل و پرچرب بهترین قهوه کف دار را ایجاد می کند، همچنین افراد گیاهخوار می توانند از شیر غیر لبنی مثل شیر بادام، شیر نارگیل یا شیر جودوسر استفاده کنند که حقیقتش بخاطر چربی کم خوب کف نمی کنند.

-طرز تهیه قهوه کف دار با همزن دستی:

ابتدا باید شیر را گرم کنید، حرارت دادن شیر بهترین قهوه کف دار را به همراه دارد، خوب شیر را در یک قابلمه بریزید و آن را با حرارت 65 درجه سانتیگراد (برای نتیجه بهتر آن را با دماسنج غذا اندازه بگیرید) گرم کنید، باید بدانید در این دما شیر گرم می شود اما به جوش نمی آید؛.

هنگامی که شیر در قابلمه گرم شد، می توانید از همزن دستی در همان قابلمه استفاده یا در یک فنجان یا شیشه برای همزدن استفاده کنید، با توجه به سرعت هم زدن شما مدتی طول می کشد تا شیر کف کند، هم زدن در یک حرکت رفت و برگشت سریعتر از حرکت دایره ای است که با این روش فومی سبک و مطبوع با حباب های ریز زیادی خواهید داشت.

-طرز تهیه قهوه کف دار با همزن عصایی:

همزن عصایی با باتری کار می کند و استفاده از آن آسان است و قهوه کف دار خوبی بدست خواهید آورد، کافیست شیر گرم را در یک لیوان شیشه ای بلند بریزید و با کج کردن شیشه با همزن کف درست کنید؛ همزن عصایی با چرخشی خوب و سریع، فومی ابریشمی ایجاد می کند و هر چه بیشتر هم بزنید کف برای لاته آرت غلیظ تر و جباب دار تر می شود.

شیر را حدود ۱۵ تا ۲۰ ثانیه هم بزنید آنوقت شیر آماده برای ریختن در فنجان و هنرنمایی لاته آرت خواهد شد. مقاله آفوگاتو یا قهوه بستنی و طرز تهیه آن را حتما بخوانید و درست کردن آن را در منزل تست کنید.

نکته: برای کاپوچینو یا ماکیاتو حباب های بزرگتری نیاز داریم، و این حباب های بزرگتر زمان بیشتری می خواهد تا شیر را هم بزنید.

 

-ایجاد قهوه کف دار با فرنچ پرس:

یکی دیگر از روش های ایجاد قهوه کف دار استفاده از فرنچ پرس می باشد، این روش خیلی خوب جواب می دهد اما به سرعت و آسانی کف نمی کند، همچنین کف بدست آمده می تواند کمی سلیقه ای باشد، بویژه اگر با شیر غیر لبنی مثل شیر جو دوسر استفاده می کنید، باید مراقب باشید که مقدارش را زیاد نکنید.

خوب ابتدا شیر را تا دمای ۸۰ درجه سانتیگراد گرم کنید، توجه داشته باشید که میزان شیر وابسته به میزان کفی است که برای فنجان هایتان نیاز دارید که ممکن است یکی یا چند تا باشد، در ادامه شیر گرم شده را به فرنچ پرس که با مقداری آب داغ گرم شده اضافه کنید تا شیر دمای خوب و داغ خود را از دست ندهد.

بعد پیستون را روی آن قرار دهید و به آرامی به آن فشار بیاورید و حواستان باشد تا حبابی در اطراف آن ایجاد نگردد، این کار را بصورت آرام و منظم با ریتمی ثابت (تقریبا حدود 15 تا 20 ثانیه) شیر را هم بزنید تا حباب‌های کف ‌آلود ایجاد شود و بعد پیستون را بردارید و شیر خود را در یک پارچ شیر از قبل گرم شده بریزید، شما با این کار به بافت بهتر شیر در فرآیند ریختن کمک می کنید، در ادامه پارچ را روی پیشخوان ضربه بزنید تا حباب های بزرگ بشکنند و بعد شیر را بلافاصله روی نوشیدنی قهوه خود سرو نمایید.

نکته: اگر از شیر جو دوسر استفاده می کنید، فقط حدود ۲۵ تا 30 بار آن را پمپ کنید زیرا کف در صورت هم زدن زیاد می تواند پف کند.

-تهیه قهوه کف دار با قهوه جوش:

برای تهیه قهوه کف دار با قهوه جوش نیاز به آبی دارید که تا دمایی بین 90 تا 95 درجه سانتیگراد گرم شود زیرا این بهترین محدوده دما برای استخراج مواد محلول از پودر قهوه می باشد البته این دما ممکن است طعم و عطر قهوه را از بین ببرد؛ کافیست آب را بجوشانید و بگذارید ۳۰ ثانیه بماند تا به دمای مورد نظر برسد. محتوای قهوه جوشیده و چگونگی ایجاد آن را در مجله کافی پارس مطالعه کنید و به دوستاننتان هم پیشنهاد دهید.

درست کردن قهوه کف دار روی حرارت مستقیم:

دو روش برای درست کردن قهوه کف دار بدون قهوه ساز سنتی وجود دارد، روش انتخابی شما به این بستگی دارد که فیلتر دارید یا خیر، با استفاده از فیلتر می توانید یک پوره موقت ایجاد کنید و اگر فیلتر ندارید یک دم نوش غوطه ور مشابه فرنچ پرس خواهید داشت:

موارد مهم برای تهیه قهوه کف دار

روش 1: ایجاد یک پوره موقت:

برای ایجاد یک پوره موقت، فیلتر را بالای فنجان قهوه قرار دهید، فرقی نمی کند فیلتر ضخیم یا نازک باشد اما باید تمیز باشد، فیلترهای کاغذی ارزان می باشند و پیدا کردن و حمل آنها نیز آسان است. اگر فیلتر کاغذی ندارید از پارچه ای تمیز استفاده کنید و آن را به الک ببندید، هنگامی که فیلتر در جای خود قرار گرفت:

-فیلتر را با آب داغ بشویید و آب شستشو را دور بریزید.

-برای هر فنجان قهوه ای که می خواهید درست کنید، یک قاشق غذاخوری قهوه در نظر بگیرید.

قهوه خود را با آسیاب متوسط ​​و تقریبا اندازه شن آسیاب نمایید.

دانه های قهوه را با کمی آب خیس کنید و حداقل ۳۰ ثانیه صبر کنید. (اگر لوبیاهای شما خیلی تازه هستند زمان بیشتری را صرف نمایید)

نیمی از آب باقیمانده را به مدت ۳۰ ثانیه روی گاز قرار داده و منتظر باشید تا به آرامی دم بکشد.

بقیه آب را در سه یا چهار مرحله تقسیم و اضافه نمایید.

خوب قهوه شما آماده است، اگر طعم آن خیلی تلخ است، قهوه بیشتری اضافه کنید و اگر خیلی ترش است، مقدار قهوه مصرفی خود را کاهش دهید و این طعم های بدست آمده به نوع دانه قهوه وابسته است، روبوستا تلخ است و عربیکا ترش. مقاله همه چیز درباره قهوه عربیکا را از دست ندهید.

-تهیه قهوه کف دار با موکاپات:

مواد لازم برای تهیه قهوه کف دار:

1-دانه های قهوه

2-آسیاب قهوه (بهتر است برقی باشد تا دانه های قهوه بخوبی و به اندازه پودر شوند)

3-موکاپات

4-حوله مرطوب

5-آب

6-اجاق گاز

مرحله 1: محفظه پایینی را با آب سرد پر کنید حواستان باسد بیشتر از سوپاپ پر نشود چون پر شدن بیش از حد قهوه باعث آبگیری قهوه می شود و بر طعم آن تأثیر می گذارد.

مرحله ۲: دانه های قهوه را آسیاب کنید. دانه های خود را تقریبا درشت خرد کنید و از قهوه ای که خیلی ریز آسیاب شده است استفاده نکنید چون باعث گرفتگی دستگاه می گردد.

مرحله ۳: قهوه را به موکاپات اضافه کنید (بخش بالایی دستگاه)، قیف را وارد کرده و با قهوه آسیاب شده پر کنید، دقت کنید صافی را بیش از حد با قهوه پر نکنید و قهوه را نچسبانید چون فشار زیادی در موکاپات ایجاد می کند، همچنین پودر قهوه روی لبه قیف را بردارید و آن را تمیز کنید.

مرحله ۴: بقیه موکاپات را آماده کنید، قسمت بالایی موکاپات را محکم به پایه پیچ کنید و هنگام محکم کردن مطمئن شوید که آن را با نگه داشتن بدنه می پیچانید نه دسته آن زیرا فشار هنگام سفت کردن می تواند باعث شکسته شدن دسته شود.

مرحله ۵: موکاپات را گرم کنید، اندازه شعله ای که متناسب با کف ظرف موکاپات است را انتخاب نمایید تا قهوه نسوزد، موکاپات را روی شعله قرار دهید تا آب بجوشد و قهوه شروع به عصاره گیری کند.

برایعصاره گیری طعم کامل قهوه باید آن را به آرامی گرم کنید چون اگر حرارت خیلی زیاد باشد، قهوه هنگام ریختن شروع به پاشیدن می کند و ممکن است طعم سوختگی بگیرد.

مرحله ۶: عصاره قهوه را هم بزنید.

طرز تهیه فوم قهوه کف دار

 

وقتی قسمت بالای موکاپات پر از قهوه شد و فوم قهوه‌ ای فندقی از دهانه آن استخراج شد آن را از روی شعله بردارید، این کف چند ثانیه قبل از اینکه قهوه کاملاً آماده شود ظاهر می شود، بنابراین به محض ظاهر شدن کف در قهوه، نوشیدنی تان آماده سرو است. انواع روش های تهیه قهوه دمی را می توانید در سایت کافی پارس مطالعه و در منزل بکار ببرید.

طرز تهیه فوم قهوه کف دار:

1-قهوه، شکر و آب داغ را به نسبت 1 از هر کدام در یک کاسه بزرگ بریزید.

2-با همزن دستی یا برقی هم بزنید تا مخلوط غلیظ و کرم رنگ بدست بیاید.

3- ۳/۴ فنجان را با شیر سرد پر کنید و تکه های یخ به آن اضافه کنید.

4-باقی فنجان یا لیوان را با قهوه فرم گرفته پرکنید و قبل از نوشیدن خوب مخلوط کنید و از کفی که بوجود می آید لذت ببرید.

اشتباهاتی که باعث می شود قهوه کف دار خوبی بدست نیاید:

فوم گیری قهوه کاری حساس و تخصصی است که به مرور و با تمرین می توانید در آن حرفه ای شوید، قهوه کف دار بسیار خوش طعم تر از قهوه معمولی است و یک اشتباه کوچک در طی فرایند فوم گیری شما را از لذت نوشیدن این قهوه محروم می کند که در ذیل به بعضی از این موارد اشاره می کنیم:

1- اگر شیر را بیش از حد داغ کنید، شیر با قهوه به خوبی ترکیب نمی شود و بافت خوبی که شیر دارد را از بین می برد، به همین خاطر باید دقت داشته باشید تا دمای شیر بیشتر از 70 درجه سانتی گراد نشود.

2-برای بدست آوردن بهترین فوم، همیشه از شیر تازه کامل یا پرچرب که بهترین نتیجه را خواهد داد استفاده کنید، شیر های کم چرب به سختی کف می کنند.

3-به سایز فنجانی که برای فوم گیری انتخاب می کنید دقت کنید تا کاملا تمیز و خشک باشد و حجمش متناسب با میزان قهوه شما باشد.

4-نوع آسیاب کردن دانه های قهوه نیز می تواند در کف کردن یا نکردن قهوه موثر باشد که باید با توجه به نوع دستگاه اسیاب گردد.

5-اگر فشار نامناسبی روی قهوه بیاید، نمی توانید یک قهوه کف دار داشته باشید.

6-اگر قصد تهیه قهوه با موکاپات را دارید، حتما دمای آب را به 20 درجه سانتیگراد برسانید سپس قهوه را در داخل موکاپات بریزید.

7-سعی کنید همیشه دانه های قهوه تازه و با کیفیت را انتخاب کنید، اگر مدت زیادی از رست قهوه شما گذشته باشد و قهوه مانده باشد، کف قهوه را نخواهید داشت. مقاله جالب قهوه قجری را مطالعه کنید و از ماجراهای این قهوه اسرار آمیز مطلع شوید.

در انتها باید گفت یک قهوه کف دار خیلی لذیذتر از قهوه بدون کف می باشد، پس سعی کنید روش های توضیح داده شده را حتما با وسایلی که گفته شد با رعایت نکاتی که باید رعایت کنید بکار ببرید تا قهوه ای خوش طعم و مطبوع را امتحان نمایید. برای دریافت نمایندگی از کافی پارس به سایت کافی پارس مراجعه نمایید و با شماره های مورد نظر در ارتباط باشید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام