تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه آبکی

چرا قهوه آبکی می شود؟

قهوه آبکی یکی از مشکلاتی که برای دم آوری قهوه به وجود می آید و بسیاری از افراد به دنبال دلیل آن هستند. قهوه اسپرسو جزو مواردی است که امروزه در سراسر دنیا در تمام طبقات اجتماع چه ضعیف چه قوی، روزی 3 الی 5 فنجان استفاده می شود و هر روز بر تعداد طرفداران آن استفاده می شود و این جذب شدن به قهوه که هر روز بر تعداد بر مصرف کنندگان آن اضافه می شود به دلیل خواص و فواید بی نظیری است که در دیگر خوراکی ها یا نوشیدنی ها پیدا نمی شود که شامل موارد زیر می شود:

تقویت حافظه بلند مدت، کمک به تمرکز روی کارهایتان، داشتن آنتی اکسیدان، افزایش فعالیت فیزیکی در طول روز، کاهش ریسک انواع سکته مغزی و قلبی، نوشیدنی ای کم کالری، کاهش وزن و لاغری با قهوه البته در کنار رژیم و ورزش، خواص عالی برای بهبود و چرخه گوارش، مقابله با دیابت، خوش اخلاقی در طول روز، تعویض مرگ و افزایش طول عمر، کاهش ریسک ابتلا به سرطان، مقابله با پارکینسون و آلزایمر، دوست کبد شما، شفافیت پوست ارمغانی جذاب برای شما، کمک به رشد موها و ناخن و بسیاری موارد دیگر.

در محتوای پیش روی شما به بررسی این موضوع می پردازیم که چرا قهوه آبکی می شود و غلطت مورد نظر را ندارد که مسأله بسیار مهمی در تهیه یک قهوه ایده آل می باشد، پس با کافی پارس همراه باشید.

قهوه آبکی

چرا قهوه آبکی می شود؟

رسیدن به قهوه آبکی یکی از موضوعات بسیار مهم و ناراحت کننده ای است که افراد پس از درست کردن انواع مختلف قهوه و دیدن قهوه آبکی با آن مواجه می شوند، البته غلیظ بودن قهوه یا آبکی بودن قهوه دلیلی بر خوب یا بد بودن آن نمی باشد و شما با توجه به شرایط مختلف با یک قهوه غلیظ یا آبکی مواجه خواهید شد. اگر با ائامه مطلب همراه ما باشید متوجه خواهید شد دلیل آبکی بودن یا غلیظ بودن قهوه چیست.

قهوه آبکی و قهوه غلیظ چیست؟

بسیاری از افرادی که روزانه قهوه درست می کنند بخاطر نداشتن شناخت از قهوه و اصول و مفاهیم آن، دلایل مختلفی را برای ایجاد شدن قهوه آبکی در ذهن خود به اشتباه می سازند اما واقعیت چیز دیگری است که برایتان توضیح خواهیم داد. بعضی با شنیدن کلمه غلظت قهوه ناخوداگاه در ابتدا تلخ شدن قهوه به ذهنشان می رسد و با دیدن قهوه آبکی بی مزه بودن قهوه به فکرشان خطور می کن در صورتی که این دو موضوع کاملاً از هم مجزا هستند.

خوب ممکن است پس از تهیه یک قهوه اسپرسو قهوه آبکی و رقیق داشته باشید اما با طعمی کاملاً تلخ و گس و در مقابل قهوه ای بسیار غلیظ درست کنید که طعم تلخ آن خیلی هم کم باشد، دلیلش چیست؟ اگر بخواهیم حرفه ای بیان کنیم، تلخ شدن قهوه ارتباط مستقیم به نوع رست قهوه و نوع دانه قهوه دارد، این یعنی وقتی دانه انتخابی از نوع قهوه روبوستا باشد با رست دارک، ناخواسته قهوه تلخ می شود، این در حالیست که غلظت قهوه به بادی (Body) آن بستگی مستقیم دارد.

بادی قهوه و نقش آن در ایجاد قهوه آبکی چیست؟

روغن های موجود در یک فنجان قهوه (هر نوع قهوه ای) مفهومی است به اسم بادی قهوه؛ بادی قهوه به دو مفهوم اصلی وابسته است که شامل روش دم آوری قهوه و فیلتر کردن قهوه می باشد. بادی در واقع بافت قهوه است و به عنوان حسی که در دهان ایجاد می کند و یا وزن قهوه در دهان تعریف می شود.

روش های دم آوری قهوه هم به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: روش هایی که نتیجه آن قهوه ای با بادی بالا وشفافیت کم می باشد مثل استفاده از فرنچ پرس و روش هایی که برای شما بادی کم و شفافیت بالا به همراه دارد مثل تهیه قهوه با کمکس و وی60 .

وقتی قهوه سازهایی به کار می برید که فیلتر فلزی دارند مثل فرنچ پرس، به خاطر جذب کم روغن های قهوه با فیلتری که دارد، نتیجه آن قهوه ای با بادی و غلظت بالا می شود و وقتی از قهوه سازهایی استفاده می کنید که از فیلتر کاغذی دارند، به دلیل جذب بالای روغن های قهوه توسط فیلتری کاغذی، شما قهوه آبکی با بادی و غلظت کم بدست می آورید.

قهوه آبکی

غلطت قهوه و چگونگی محاسبه آن و تأثیرش در قهوه آبکی:

واژه تی دی اس TDS استاندارد محاسبه غلظت قهوه می باشد که طبق درصد محاسبه می گردد و علت اصلی ایجاد قهوه آبکی اسپرسو نسبت به قهوه دمی همین تی دی اس می باشد. با محاسبه دقیق و درصد تی دی اس در واقع شما این موضوع را بررسی می کنید که چه مقدار از عصاره قهوه در فنجان متمرکز می شود، در واقع هر چه درصد TDS بیشتر باشد نشان دهنده غلظت بالاتر قهوه و در مقابلش هرچه درصد تی دی اس کمتر باشد یعنی قهوه آبکی خواهید داشت.

وسیله ای به اسم انکسارسنج refractometer با استفاده از زاویه شکست نور درون مایع قهوه می تواند که غلظت آن را مشخص کند و درصد تی دی اس را محاسبه کند. همچنین این وسیله داده هایی را به کامپیوتر مخابره نموده و با آن داده ها می شود تحلیل های مختلفی در مورد غلظت انواع نوشیدنی ها محاسبه کرد.

انکسارسنج یک وسیله حرفه ای برای محاسبه غلظت قهوه می باشد که روش کار کردن با آن بدین گونه است و مراحل زیر را دارد:

1-ابتدا انکسارسنج را با آب مقطر روی عدد صفر تنظیم نمایید.

2-قهوه را خیلی خوب هم بزنید.

3-در قدم بعدی کمی از قهوه را با کمک قطره‌ چکان بردارید.

4-سپس چند قطره از قهوه را روی لنز رفراکتومتر بریزید.

5-حال باید ده تا بیست ثانیه صبر کنید.

6-درب انکسارسنج را ببندید و سپس دکمه “Go” را بزنید.

7-در نهایت شیشه را با یک دستمال تمیز کنید.

قهوه آبکی

مقدار غلظت قهوه باید چقدر باشد تا قهوه آبکی نشوند؟

پس از بررسی هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که قهوه اسپرسو نسبت به قهوه دمی غلیظ تر است، حال این سوال پیش می آید که این غلظت قهوه اسپرسو چقدر باید باشد؟ طبق محاسبات انجام شده توسط دستگاه انکسارسنج، تی دی سی قهوه دمی چیزی در بین حدود  ۱/۱۵٪ تا ۱/۳۵٪ می باشد، در صورتی که این عدد برای یک اسپرسو واقعی باید ۸٪ تا ۱۲٪ باشد تا قهوه آبکی نشود.

در بین انواع اسپرسو انواع مختلفی از قهوه وجود دارد که حتما اسم لانگو و ریسترتو به گوشتان خورده است، اگر بخواهیم به طور ساده بگوییم باید گفت قهوه لانگو در واقع اسپرسویی است که غلظت آن هم کمتر از ۸ % می باشد. به همین دلیل در زمان نوشیدن آن حس قهوه آبکی بودن به شما می دهد. در مورد قهوه ریسترتو این موضوع برعکس است و غلظت آن نسبت به قهوه اسپرسو معمولی بالاتر می باشد و در واقع شما با اسپرسویی خواهید داشت که درصد غلظت آن بالای ۱۲ درصد می باشد.

از جهتی در قهوه‌ های دمی، غلظت کمتر از ۱/۱۵٪ قهوه‌ آبکی رقیق می شود و بیشتر از آن ۱/۳۵٪ قهوه‌ ای غلیظ بوجود می آید. باید توجه کنید درصدهای بیان شده میزان استاندارد غلیظ بودن قهوه هاست و بیشتر از آن باعث ایجاد مشکلاتی برای شما می شود و کمتر بودن از آن نیز موجب ایجاد قهوه آبکی و بد طعم شدن قهوه خواهد شد.

بنابر این برای اینکه قهوه آبکی نداشته باشید، موارد بالا را باید رعایت کنید تا بتوانید قهوه ای با عطر طعم و طعم خوب داشته باشید، کافی پارس مدرن ترین تجهیزات کافه در شعب کافی پارس را دارد که می توانید با مراجعه به شعب کافی پارس در شهر خود، انواع قهوه را با طعم ایده آل و مزه عالی تیست بفرمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام