تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

چای ماچا

چای ماچا چیست؟

سلیقه ها در انتخاب انواع نوشیدنی در کافی شاپ ها بسیار متفاوت است، بعضی فقط یک اسپرسو آن هم تلخ را ترجیح می دهند به مثلا آفوگاتو یا انواع گلاسه ها با کالری بالا، بعضی ها هم که به سلامتی و رژیم خود خیلی اهمیت می دهند ممکن است انواع چای سیاه یا دمنوش سفارش دهند.

در هر حال هر کدام ازین نوشیدنی ها در یک جمع دوستانه یا حتی دو نفره خیلی می چسبد؛ در این مقاله درباره یک چای که کمتر به گوشتان خورده است به نام چای ماچا صحبت می کنیم و خواص و مضراتش را با شما در میان می گذاریم. با کافی پارس بهترین کافی شاپ کرج همراه باشید.

چای ماچا

خواستگاه و تاریخچه چای ماچا:

با اینکه چای سبز ماچا بعنوان یک چای ژاپنی معرفی شده اما خواستگاه اصلی آن کشور چین است؛ در قرن دوازدهم میلادی راهبی متعلق به مکتب ذن به نام ایساسی (Eisai) در سفری که به چین داشت و هنگام سیاحتی که داشت انواعی از بذر چای های مختلفی را با خود به ژاپن برد که چای ماچا نیز یکی از آنها بوده است، آن زمان چای ماچا در ژاپن به حالت پودری استفاده نمی شد و این موضوع نیز از ابداعات چینی ها بود.

چینی‌ ها از صدها سال پیش، از چای ماچا بعنوان دم‌ نوشی نیروبخش استفاده می‌کردند و از خاصیت درمانی آن استفاده می کردند، همچنین در ابتدا راهبان بودایی و بعد افراد لشکری در گسترش محبوبیت و مصرف این چای تأثیر گذار بودند.

چای ماچا چطور چایی است؟

چای ماچا با تلفظ Matcha چای سبز پودر شده ای است و نوعی خاص از چای سبز می باشد که از چند صد سال پیش در کشورهای آسیایی برای درمان بعضی بیماری‌ها، حفاظت از سلامت بدن و نیرو بخشی استفاده می‌شده است؛ این چای از جمله نوشیدنی‌های پرطرفدار در کشورهای چین و آسیا است، در واقع ماچا نوعی پودر بدست آمده از چای سبز است که علاوه بر خواص چربی‌سوزی، بو و رنگ سبز روشن خوش رنگی بسیار خوبی نیز دارد.

چای ماچا جزو غنی‌ترین منابع آنتی ‌اکسیدان به حساب می‌آید و سوخت و ساز بدن را به خاطر داشتن موادی مانند آمینو اسید ها و کاتچین تقویت می کند و به کاهش وزن و تناسب اندام کمک می‌کند؛ علاوه بر این کاتچین موجود در ماچا نوع خاصی از آنتی اکسیدان می باشد که به خصوصیات ضد سرطانی معروف است و تحقیقات نشان داده است که چای ماچا نسبت به سایر انواع چای دارای کاتچین بیشتری می باشد.

گیاه چای ماچا کدام است؟

چای ماچا پودر چای سبز بسیار خوش ‌رنگ و بو و طعمی شیرین ظریف(Subtle Sweetness) است، رنگ جذابش سبز زمردی روشن می باشد، این چای در ژاپن با آسیاب‌ های گرانیتی مخصوصی پودر می‌ گردد تا کلروفیل درون آن نسوزد و از بین نرود؛ ژاپنی‌ها برای پودر کردن دستی آن از هاون چوبی استفاده می نمایند، نکته‌ مهم این است که کلمه‌ی ماچا به شکل پودر شده‌ گیاه چای تنچا (tencha) گفته می‌شود. درباره قهوه اکسلسا در مجله کافی پارس حتما مطالعه کنید.

نحوه کشت و عمل آوری گیاه چای ماچا:

دلیل خاص بودن پودر ماچا نحوه کشت ویژه‌ آن است بدین صورت که درختچه‌ های چای سبز ماچا در زمستان به خواب زمستانی می روند و با نگهداری مواد معدنی در خود، با رسیدن فصل بهار و بیدار شدن از خواب زمستانی از طریق عمل فتوسنتز، بهترین نوع چای بهاره‌ ماچا را بوجود می آورند.

کشاورزان ژاپنی در اواسط اردیبهشت‌ سایبان‌هایی چوبی با چهار چوب‌ های آلومینیومی روی درختچه‌ های تنچا درست می‌کنند تا میزان رسیدن نور خورشید به درختچه‌ها 60 تا 75 % کم شود، این کار باعث زیاد شدن طعم شیرین و خواص کیفیت چای ماچا از راه افزایش اسید آمینه‌ ها در آن می گردد.

همچنین چند هفته قبل از برداشت چای ماچا، بر روی بوته ها پوششی می اندازند تا مانع رسیدن نور خورشید به آن گردند و با این کار باعث تولید سبزینه و روشن شدن رنگ گیاه می شوند، از خواص این سبزینه ها دفع سموم و فلزات سنگین از بدن می باشد. ناگفته نماند برداشت چای ماچا در ژاپن با مراسم خاصی همراه می باشد.

چای ماچا

خواص چای ماچا چیست؟

1-افزایش متابولیسم بدن

2-جلوگیری از پیری زودرس

3-از بین بردن چربی‌های اضافی

4-افزایش چربی سوزی در بدن

5-انرژی بخش (نوشیدن یک لیوان چای ماچا در طول روز بطور متوسط بین ۳ الی ۶ ساعت به بدن انرژی می بخشد)

6-سم ‌زدایی کبد

7-کم کردن اضطراب

8-تقویت کننده‌ باکتری ‌های نوع خوب در روده ها

9-ضد التهاب

10-پایین نگه‌ داشتن قند خون و آدرنالین

11-ضد سرطان بودن

و …

 

مواد تشکیل دهنده چای ماچا:

آمینواسید ها: زنجیره یا حلقه‌ی کربن می باشند و در تقویت سوخت‌ و ساز بدن نقش بسزایی بازی می کنند.

کاتچین: از نظر جنبه‌ ارزش غذایی از مشهورترین آنتی‌اکسیدان‌ های غذایی است، این آنتی‌اکسیدان ‌ها در چای ماچا بیشتر از انواع چای سیاه پیدا می شوند.

آنتی اکسیدان: وجود آنتی ‌اکسیدان ها در واقع بخاطر مقدار زیادی از کاتچین در چای ماچا می باشد.

موارد استفاده از چای ماچا:

از پودر سبز چای ماچا می توان خوراکی های زیادی درست کرد و می توان آن را بصورت گرم و سرد نوشید و در هر دو مدل همه خواص پودر ماچا حفظ می‌ گردد و نوع روش مصرف فقط به سلیقه مصرف کننده وابسته است:

چای ماچا

-بستنی

-نوشیدنی های داغ

-کیک

-بعضی غذاها

-ترافل

-انواع دسر

-صبحانه های مقوی

-ماسک های زیبایی

و …

روش تهیه لاته چای ماچا:

رایج ترین نوشیدنی گرمی که با استفاده از چای ماچا می شود درست کرد انواع لاته ماچا می باشد که ترکیبی گرم، با بافتی لطیف دارد، البته چای ماچا را با یخ نیز می توان نوشید به آن آیس جای ماچا گفته می شود:

برای تهیه آن یک لیوان شیر گرم را با نیم تا یک گرم پودر چای ماچا مخلوط می‌کنیم، برای شیرین کردن آن نیز می توانید از شیرین کننده طبیعی

مثل عسل استفاده کنید، البته همانطور که گفته شد نوشیدنی ماچا خودش شیرینی ظریفی دارد؛ نکته مهم در تهیه نوشیدنی با پودر چای ماچا مرحله ترکیب مواد با هم می باشد چون که هنگام مصرف چای ماچا در شیر، آب و یا هر نوشیدنی دیگری که می‌خواهید به عنوان پایه از آن استفاده کنید باید کامل حل شده باشد در غیر اینصورت پودر چای ماچا در ته لیوان ته نشین می‌ گردد.

چای ماچا

نکته: برای حل کردن پودر چای ماچا حتما از همزنی مناسب استفاده کنید چون هرچه ماچا بهتر در شیر یا آب و یا… حل گردد، نوشیدنی ای که

بدست می آید دلچسب تر و خوش طعم تر خواهد بود (از نوعی همزن چوبی با شکلی خاص استفاده می گردد)، در واقع درست کردن چای ماچا اصلا سخت نیست و هر کسی می تواند یک لاته ماچا درست کند، لاته ماچا یکی از ساده ترین روش ها برای استفاده از این به اصطلاح سوپر فود می باشد.

(سوپر فود به انگلیسی Super Food یعنی مکمل غذایی فوق العاده غنی و مغذی که از ریز دانه های غلات و گیاهان تولید می گردد و سرشار از انواع ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و بیوفلاونید و آنزیم های مفید برای بدن می باشد و کارش این است که بصورت مولکولی سلول های بدن را تنظیم می نماید و بر روی هورمون ها و آنزیم های بدن تاثیر می گذارد و با خارج کردن سموم از بدن موجب از بین رفتن بیماری ها می گردد)

میزان مناسب استفاده از چای ماچا در روز:

ابتدا باید این نکته را در نظر گرفت که بدن انسان در طول یک روز میتواند 400 میلی گرم کافئین دریافت کند و بیشتر از این مقدار برای بدن مضر

است و باعث پرخاشگری، استرس و … می گردد.

پس با احتساب عدد 400 میلی گرم کافئین در روز و با توجه به اینکه به ازای هر 250 میلی لیتر شیر و یا آب میتوان 5/0 تا 1 گرم پودر چای ماچا را در هر وعده استفاده کرد (حدودا شامل 50 تا 70 میلی گرم کافئین می باشد) پس هر شخص می تواند تا 5 فنجان چای ماچا در یک روز بنوشد؛

اما با توجه به اینکه بازه زمانی افزایش انرژی با مصرف چای ماچا بین 6 تا 8 ساعت ادامه دارد، بطور متوسط برای آنکه انرژی لازم در طول روز تامین گردد نوشیدن 2 الی3 فنجان چای ماچا توصیه می شود که در افراد مختلف متفاوت است مثلا برخی افراد با نوشیدن یک فنجان ماچا در روز تا 8 ساعت انرژی لازم را بدست می آورند.

مقایسه چای ماچا و قهوه اسپرسو:

همانطور که می دانید میزان کافئین در هر فنجان قهوه اسپرسو بین 80 تا 200 میلی گرم می باشد اما در مورد مصرف قهوه چند نکته مهم می باشد که در ادامه برایتان توضیح می دهیم:

-مصرف قهوه در افراد به دلیل حجم بالای کافئین موجود در هر وعده و افزایش ناگهانی انرژی در افراد پر مشغله یا کسانی که وقت کافی برای استراحت ندارند و یا به هر دلیل دیگر قهوه می‌نوشند ممکن است ایجاد اعتیاد به کافئین کند.

-نکته دیگر درباره مصرف قهوه این است که هر فنجان قهوه پس از نوشیدن بین 1 تا 3 ساعت افزایش انرژی را برای فرد به همراه دارد و این افزایش

ناگهانی و همچنین کاهش ناگهانی به مروز زمان باعث افزایش مصرف قهوه در طول روز می گردد.

-با نوشیدن قهوه اسپرسو و افزایش ناگهانی کافئین در خون علائمی مثل استرس، تنش و در برخی به شکل دلشوره خود را نشان می دهد.

-چای ماچا نیز دارای کافئین می باشد اما میزان کافئین آن در هر فنجان بین 35 تا 70 میلی گرم است، شاید فکر کنید که این میزان کافئین در مقایسه با قهوه خیلی کم است اما نحوه عملکرد کافئین در ماچا به صورت ناگهانی نمی باشد و در بازه زمانی 4 تا 6 ساعت برای بدن فرد افزایش انرژی، تمرکز و شادابی را به همراه دارد.

به این معنی است که پس از نوشیدن یک فنجان چای ماچا بدن حداقل تا 4 ساعت بعد پر از انرژی خواهد بود در صورتی که این افزایش انرژی با قهوه حداکثر تا 3 ساعت می باشد و ناگهان از بین می رود.

-به دلیل کمتر بودن مقدار کافئین در چای ماچا و همچنین ماندگاری طولانی تر آن پس از مصرف مشکلاتی نظیر استرس و … را نخواهیم دید.

چای ماچا

 

در انتهای این محتوا باید گفت این روزها استفاده از چای ماچا بخاطر افزایش متابولیسم بدن، سوزاندن چربی های اضافه بدن، تناسب اندام و لاغری بازار داغی دارد و خیلی از افراد که اضافه وزن دارند از آن استفاده می کنند که هم بصورت فله ای، هم بسته بندی های 250 تا 500 گرمی و یا ساشه ای وجود دارد.

پیشنهاد می گردد برای اینکه زودتر لاغر شوید در کنار نوشیدن چای ماچای سبز ورزش کردن را نیز لحاظ کنید تا زودتر نتیجه بگیرید. برای دریافت نمایندگی از کافی پارس با شماره های مورد نظر در سایت در ارتباط باشید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام