تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

لاته ماکیاتو

لاته ماکیاتو و طرز تهیه آن

لاته ماکیاتو یکی از قهوه های فوق العاده که زرفداران بسیاری دارد. دامنه قهوه اینقدر زیاد است که هر روز هم اگر یک مدل از آن را بخواهید در کافی شاپ سفارش دهید و میل کنید شاید یک ماه طول بکشد! اینکه چه سفارش می دهید دقیقا بستگی به این دارد که از چه ماده ترکیب شده در آن نوع قهوه بیشتر خوشتان می آید:

مثلا اگر تلخی بیشتر می خواهید قهوه اسپرسو یا کورتادو میل کنید، اگر طعم شیر را بیشتر می پسندید و از تلخی قهوه فراری هستید لاته، ماکیاتو یا شیر قهوه خواهید خورد، اگر از بستنی در قهوه لذت می برید دلتان حتما آفوگاتو می خواهد و یا اگر طعم قهوه های غلیظ را بپسندید قهوه های دمی مثل قهوه ترک، قهوه یزدی یا قهوه های درست شده با دم افزارهای نسل سوم صنعت قهوه مثل کلد برو ، کمکس یا قهوه V60 را بنوشید.

در این مقاله می خواهیم به معرفی یکی از آیتم های پر فروش منوی کافی شاپ ها یعنی لاته ماکیاتو و طرز تهیه آن بپردازیم؛ با کافی پارس معتبرترین آموزشگاه باریستایی همراه ما باشید.

لاته ماکیاتو

لاته ماکیاتو و تاریخچه آن:

حتما در منوی کافه ها نام لاته ماکیاتو (Latte Macchiato) را دیده‌اید، این نوشیدنی از ترکیب دو کلمه ایتالیایی Macchiato و Latte تشکیل ‌شده که ماکیاتو به معنای نشانه‌گذاری شده یا لکه‌ دار و لاته به معنی معنای شیر می باشد و ترکیب این دو کلمه به معنی شیر نقش داده شده با قهوه می باشد.

این نوشیدنی نام خود را از لکه‌دار کردن قهوه اسپرسو توسط شیر به دست آورده است، ماکیاتو در زبان ایتالیایی به معنای نشان یا لکه ‌دار کردن است و این کلمه نخستین بار توسط باریستایی ایتالیایی برای ایجاد تفاوت بین قهوه اسپرسو معمولی و قهوه اسپرسویی که کمی شیر اضافه دارد استفاده شد.

این باریستا این نام را از یک نوشیدنی متداول در کشور پرتغال به نام کافه پینادو گرفته بود که به معنای قهوه همراه یک قطره شیر می باشد، (در کشور پرتغال به قهوه ماکیاتو، قهوه پینادو cafe pingado نیز می‌گویند که به معنای قهوه با یک ‌قطره شیر است) قبل از انتخاب نام، باریستاها مجبور بودند جوری به گارسون ها بفهمانند که کدام اسپرسو خالص است و کدام کمی شیر دارد بنابراین برای راحتی کار خود روی اسپرسویی که حاوی شیر بود یک لکه شیر می‌گذاشتند و شاید می توان گفت این کار دلیل نام‌گذاری اسپرسو ماکیاتو بوده است.

لاته ماکیاتو

طرز تهیه قهوه لاته ماکیاتو:

لاته ماکیاتو شباهت زیادی به اسپرسو ماکیاتو دارد و تنها تفاوتشان در میزان شیر داخلشان است که در لاته ماکیاتو این مقدار بیشتر می باشد، در کل این قهوه از ترکیب یک یا دو شات اسپرسو با یک لیوان شیر غلیظ بخار داده و فوم شیر درست می شود.

پس ابتدا برای تهیه لاته ماکیاتو ابتدا باید قهوه اسپرسو درست کنید و بعد به سه ‌چهارم حجم قهوه اسپرسو، حدود 250میلی لیتر فوم شیر را به آن اضافه نمایید (با استفاده از قاشق و به ‌آرامی فوم و شیر را درون لیوان بریزید ‌طوریکه شیر به صورت کامل در لیوان ریخته شود) و سپس فوم یا همان کف شیر را روی آن بگذارید.

بعضی ها به سه لایه بودن لاته ماکیاتو که شامل سه رنگ سفید، قهوه‌ای و سفید می باشد اهمیت زیادی می‌دهند که برای این کار لازم است ابتدا شیر، بعد کف شیر و در آخر به اندازه یک شات اسپرسو (حدود 30 میلی‌لیتر) اضافه کنید، اسپرسو از فوم شیر عبور می کند و به سمت انتهای لیوان حرکت می‌کند تا به سطح مایع نوشیدنی یا همان شیر برسد و نوشیدنی‌ سه لایه و رنگی را به وجود می‌آورد بدین ترتیب یک کافه ماکیاتو سه لایه دارید که اگر در لیوان های شیشه ای بلند سرو شود مسلما ظاهر زیباتری خواهد داشت.

نکته: لیوان سرو را از قبل حتما گرم کنید و دمای آن را بالا ببریدکه نوشیدنی را تا به دست مشتری می رسانید سرد نشود.

لاته ماکیاتو

تفاوت لاته ماکیاتو، اسپرسو ماکیاتو و کارامل لاته ماکیاتو در چیست؟

کلا ماکیاتو به معنای خال‌‌دار، نقش‌دار یا لکه‌دار است و در هر سه مدل از قهوه اسپرسو و شیر استفاده می گردد اما در میزان مواد اولیه و نحوه ترکیب آنها با هم تفاوت ‌هایی وجود دارد که باعث ایجاد نوشیدنی ‌های مختلف می گردد، در واقع می توان گفت تمام نوشیدنی‌هایی که بر پایه‌ اسپرسو هستند، در میزان شیری که در آنها استفاده شده با هم تفاوت دارند.

اسپرسو ماکیاتو (Espresso Macchiato):

اسپرسو ماکیاتو هم یک نوشیدنی گرم با ریشه ایتالیاییست که از اضافه کردن مقدار کمی شیر به صورت کف بر روی یک فنجان قهوه اسپرسو داغ به وجود می‌آید، مقدار شیر در این نوشیدنی بسیار کم می باشد که پس از آماده‌ کردن قهوه به شکل کف، در حد یک یا دو قاشق غذاخوری به فنجان اسپرسو اضافه می‌ گردد.

همان‌طور که از اسم این نوشیدنی پیداست طعم اصلی و غالب این نوشیدنی اسپرسو می باشد، پس ابتدا اسپرسو را با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز آماده کنید و پس از گرفتن فوم شیر مقدار کمی از آن را روی اسپرسو بگذارید.

لاته ماکیاتو

کارامل ماکیاتو (Caramel Macchiato):

طرز درست کردن کارامل ماکیاتو شباهت زیادی به لاته ماکیاتو دارد، برای تهیه این نوشیدنی به 250 میلی‌لیتر شیر، یک شات اسپرسو، پودر دارچین، سیروپ یا سس کارامل جهت تزئین نیاز دارید، اول باید در کف ماگ یا لیوان شیشه‌‌ای حدود 20 تا 30 میلی ‌لیتر سیروپ کارامل  بریزید، بعد 250  میلی‌لیتر شیر را فوم گیری کرده و آرام با استفاده از قاشق درون لیوان بریزید، چند ثانیه صبر کنید تا کمی فوم شیر از آن جدا شود.

در قدم بعدی اسپرسو را از بالا ‌آرام داخل لیوان بریزید تا در زیر فوم و بالاتر از شیر یک‌ لایه‌ قهوه‌ای به وجود بیاید، می‌توان گفت حدود سه‌ چهارم ماگ یا لیوان را شیر در نظر می‌گیرند و به همین دلیل است که طعم غالب آن اسپرسو نمی باشد، همچنین معمولاً روی نوشیدنی را با سیروپ یا سس کارامل تزئین می‌کنند.

چه وقت لاته ماکیاتو سفارش دهیم؟

اگر طعم شیر در قهوه اسپرسو را دوست دارید بهتر است لاته ماکیاتو سفارش دهید چرا که نسبت به قهوه‌های دیگر مزه شیر غالب‌ تری دارد، در واقع در این قهوه فقط اشاره‌ای به عطر و طعم اسپرسو شده و شیر جوشیده در آن نقش اصلی را دارد، همچنین در کنار مزه قهوه و شیر می‌توانید این نوشیدنی را توسط سیروپ مورد علاقه خود طعم‌دار کنید.

لاته ماکیاتو بخاطر شیری که دارد و کالری و انرژی که به شما می رساند در کنار انواع شکلات، کوکی، کلوچه، کیک یا نان خرمایی می تواند یک وعده کامل صبحانه یا عصرانه برای شما باشد اما حتما نگران کالری دریافتی خود باشید و در خوردن آن زیاده روی نکنید؛ برای آموزش راه اندازی و مدیریت کافه به سایت کافی پارس مراجعه نمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام