تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه لیبریکا

قهوه لیبریکا نادرترین قهوه دنیا

قهوه نوشیدنی ای بسیار پرطرفدار است و امروزه در هر کوچه و خیابانی می توانید یک قهوه فروشی یا کافه پیدا کنید، بسیاری از علاقه مندان قهوه به دلیل اینکه کافئین بدن آنها را در طول روز تامین می کند آن را بصورت روزانه می نوشند، همچنین به آنها کمک می کند تا زندگی خود را کارامدتر و با انرژی بیشتری بگذرانند.

قهوه علاوه بر فواید و خواصی که برای سلامتی بدن دارد به گفته مصرف کنندگان آن باعث شادی بیشتر و عمر می گردد، در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی از انواع قهوه بپردازیم به نام قهوه لیبریکا که بسیار هم کمیاب است. کافی پارس را تا انتهای مقاله دنبال کنید.

درباره قهوه لیبریکا:

بیشترین نام قهوه هایی که تاکنون به گوشتان خورده است مسلما عربیکا و روبوستا می باشد این درحال است که قهوه سوم و چهارمی نیز وجود دارند که بعلت کمیاب بودن نامی از آنها برده نمی شود و اگر روزی یک فنجان از آن را بنوشید آدم خوش شانسی هستید.

قهوه لیبریکا (Liberica) در میان قهوه ها از نادرترین و کم کشت ترین دانه های قهوه می باشد که بتازگی مورد توجه خیلی از تولیدکنندگان و متخصصین قهوه قرار گرفته است. لیبریکا به خانواده‌ی بزرگ روناسیان تعلق دارد و برای نخستین بار در منطقه‌ی لیبریا کشوری کوچک در غرب آفریقا کشف شد و نامش را نیز از همین سرزمین گرفته است.

در حال حاضر، کل مصرف قهوه در جهان از دو نوع قهوه اصلی پر شده است: عربیکا که تقریباً 60 % کل بازار را گرفته و قهوه روبوستا که 40 % باقیمانده را در دست دارد؛ نوع سوم از قهوه نیز وجود دارد که بسیار نشناخته مانده اما طرفداران خاص خود را دارا است.

قهوه لیبریکا در واقع قرن هاست که وجود داشته است، تحقیقات نشان داده 1 تا 2 % کل قهوه جهان از نوع لیبریکا می باشد. دانه های قهوه لیبریکا بسیار بزرگتر و طعمی به نسبت جذاب تر از باقی قهوه ها دارد، به همین دلیل هم قیمتش هم معمولاً بسیار بالاتر است. حتما مقاله چهاذمین قهوه ناشناخته دنیا یعنی همه چیز درباره قهوه اکسلسای کمیاب را در مجله کافی پارس مطالعه کنید.

ویژگی های گیاه قهوه لیبریکا

ویژگی های گیاه قهوه لیبریکا:

گونزالو هرناندز مالک و مدیر Coffea diversa می باشد، او یک باغ قهوه در کاستاریکا دارد که بیش از 700 نوع گیاه مختلف قهوه را در آنجا پرورش می دهد، به نقل از او در حال حاضر قهوه لیبریکا را می‌توان در حال رشد در سراسر مناطق گرمسیری آفریقا دید.

لیبریکا گیاهی بسیار قوی است که حتی در شرایط Coffea diversa در جنوب کاستاریکا بخوبی رشد می کند. به طور کلی چند جهش طبیعی وجود دارد که خود بخود در Coffea diversa رخ داده است، یک جهش طبیعی در قهوه لیبریکا وجود دارد که گیلاس‌های رسیده را به رنگ زرد تبدیل می‌کند و جهش دیگری آن را صورتی رنگ می کند، این جهش طبیعی یکی از خصوصیات بارز قهوه لیبریکا را نشان می دهد

درختان لیبریکا تا پنج سال پس از کاشت شروع به بارور شدن گیلاس می کنند، آنها گاهی خیلی بلند می شوند و ارتفاع برخی حتی به 17 متر هم می رسد که این قضیه می تواند چیدن گیلاس را سخت کند. برگ ها و گیلاس های گیاه لیبریکا نیز به طور قابل توجهی بزرگتر از گیاهان عربیکا و روبوستا می باشند بطوریکه پهنای برگ های لیبریکا گاهی تا 30 سانتیمتر هم می رسد و گیلاس های این گیاه در گاهی اوقات تقریباً دو برابر زمان اولیه ی خود می شوند. برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی به سایت کافی پارس مراجعه و فرم مورد نطر را پر نمایید.

قهوه لیبریکا در کجاها می روید؟

قهوه لیبریکا در لیبریا، غرب آفریقا رشد می کند، با این وجود امروزه بیشتر در آسیای جنوب شرقی یعنی فیلیپین، اندونزی و مالزی کشت و مصرف می گردد؛ نکته ای قابل عرض که در فیلیپین وجود دارد این است که  قهوه لیبریکا بیش از 70 % از کل قهوه تولید شده در آنجا را تشکیل می دهد، یعنی از هر 10 فنجان قهوه ای که در فیلیپین سرو می‌شود 7 فنجان آن قهوه لیبریکاست.

درکل این روزها به دست آوردن قهوه لیبریکا بسیار سخت است و این به دلیل تعداد کم تولید کنندگان قهوه است که در مرحله اول باید آن را بکارند. اما در مورد قهوه لیبریکا در مالزی واقعاً عجیب است که این قهوه تقریباً 95 % از کل قهوه تولید شده در این کشور را تشکیل می دهد و به همین خاطر می توانید این قهوه را در هر کافی شاپ محلی مالزی بیابید و بنوشید، در اصل قهوه‌ خورهای محلی مالزی از قبل به طعم تند قهوه لیبریکا عادت پیدا کرده اند.

مالایی ها مردمی بسیار قدردان طبیعت هستند و فقط دوست دارند یک فنجان کوپی ناب را در یک کوپیتیام محلی سفارش بدهند،کوپی در زبان مالزی به معنای قهوه و تیام مخفف فروشگاه به زبان محلی هوکین و فوجیانی می باشد. محتوای آداب نوشیدن قهوه در کشورهای مختلف را در سایت کافی پارس بخوانید و به دوستانتان هم پیشنهاد دهید.

عطر و طعم قهوه لیبریکا

عطر و طعم قهوه لیبریکا از نظر محلی ها:

با اینکه قهوه لیبریکا کافئین کمتری نسبت به قهوه عربیکا و قهوه روبوستا دارد اما از طریق طعم و آرومای قوی ای که در دانه های آن وجود دارد، این کافئین کم را می توان نادیده گرفت و جبران شده دید. قهوه لیبریکا تجربه ای بسیار متفاوت برای شما به همراه می آورد که با دو نوع قهوه اصلی عربیکا و روبوستا کاملا متفاوت می باشد.

دارای عطر و بوی اسموکی و دودی است، طعمی که شبیه به نوشیدنی هایی است که در تهیه آن از شکلات تلخ استفاده می گردد. این قهوه عطر و طعمی قوی دارد که بر اساس طعمی جسورانه، طبیعی و قوی بوجود آمده و یک فنجان از آن طعمی بسیار غنی به شما می دهد.

برخی نیز لیبریکا را تنباکوی مایع می نامند و این بخاطر طعم و عطر دودی قوی ایست که دارد و شبیه گیاه تنباکو واقعی می باشد. مردم فیلیپین به دلیل همین ویژگی های خاص قهوه لیبریکا، محلی را که این قهوه بیشتر در آنجا کشت می شود Kape Barako می نامند که معنی آن قهوه مردانه می باشد، معمولاً کشاورزان قهوه لیبریکا را در استان های باتانگاس و کاویت فیلیپین کشت می کنند، همچنین باید گفت عطر و رایحه لیبریکا بیشتر از طعم و مزه آن می باشد و این یعنی تلخی این قهوه نسبت به انواع دیگر بسیار کمتر است ولی طعم و مزه آن بسیار قوی تر می باشد.

طعم قهوه لیبریکا چگونه است؟

زمان خشک شدن گیلاس قهوه لیبریکا طولانی تر از عربیکا و روبوستا است و این باعث می گردد تا طعم متفاوت تری نسبت به آنها داشته باشد، از آنجایی که لیبریکا خمیر زیادی دارد و زمانی که به طور طبیعی خشک و تخمیر می گردد، طعم های میوه ای هسته دار و مرکبات پیدا می کند؛ برخی از این گیلاس ها طعمی  شبیه به جک فروت دارند که اکنون به عنوان جایگزینی برای گوشت رایج می باشد.

لیبریکای فراوری شده به صورت طبیعی طعمی متمایل به نت‌های لطیف جک فروت دارد، در حالی که اگر برداشته شود و به صورت دستگاهی فرآوری شود، طعم‌ آن به مرکبات و یا حتی نت‌های طعم سنتی مانند شکلات تغییر می کند؛ سایر طعم های قابل ذکر لیبریکا شامل طعم هایی ماندگار و شیرینتر از عربیکا هستند، شاید به این دلیل که دانه های لیبریکا متخلخل تر هستند.

لیبریکا عطر و طعمی قوی دارد، بعضی هم آن را دارای طعمی تنباکویی می دانند شاید بخاطر طعم و مزه دودی که دارد. مقاله قهوه طعم دار با افزودنی های طبیعی را از دست ندهید و از انواع آن درست کرده و طعمش را تست کنید.

قهوه لیبریکا چطور دم آوری می شود

قهوه لیبریکا چطور دم آوری می شود؟

قهوه لیبریکا را به طور سنتی میتوان را در قهوه ساز یا بصورت فیلترکاغذی در فنجان، ساده یا شیرین درست کرد، بخصوص در میان نسل های قدیمی، قهوه باراکو بخشی ضروری از برنامه روزانه صبحگاهی آنها می باشد. محتوای آشنایی با قهوه دمی و انواع آن را حتما بخوانید تا بتوانید بهترین روش دم آوری قهوه دلخواهتان را انتخاب نمایید.

تاریخچه قهوه لیبریکا

تاریخچه قهوه لیبریکا و نقش سیاست در آن:

تاریخچه کشت گیاه لیبریکا به اندازه مشخصات عطر و طعم آن پیچیده می باشد، گیاه این قهوه از لیبریا در سواحل غربی آفریقا آمده است و تا سال 1880 همانند امروزه، عربیکا محبوب ترین دانه قهوه برای کشت بود؛ در همین زمان شیوع جهانی زنگ قهوه، یک عفونت قارچی که گیاهان قهوه را تحت تأثیر قرار می داد با از بین بردن بسیاری از محصولات گیاهان قهوه در جهان، صنعت قهوه را مورد تهدید قرار داد و تا مرز فروپاشی پیش برد،

این اتفاق آنقدر بد بود که گیاه قهوه عربیکا در خطر انقراض قرار گرفت تا گیاه لیبریکا بعنوان جایگزین عربیکا معرفی شد، این گیاه ابتدا در استان های باتانگاس و کاویت در فیلیپین که در آن زمان مستعمره آمریکا بود کشت شد.

قهوه لیبریکا با گسترش چشم گیری جهانی همراه شد تا اینکه فیلیپین پس از جنگ جهانی دوم استقلالش را بدست آورد و ایالات متحده پس از، از دست دادن تولید کنندگی اصلی قهوه، محدودیت های زیادی را برای دانه های قهوه لیبریکا ایجاد کرد تا رقابت آنها در تولید قهوه را محدود نماید،

این اتفاق رقابت در سطح جهانی را برای پرورش دهندگان فیلیپین خیلی سخت کرد و سرانجام در سال 1950 محدودیت ها برداشته شد اما تا آن موقع قهوه عربیکا محبوبیت خود را در بین قهوه ها پس گرفت. امروزه فیلیپین بزرگترین تولید کننده لیبریکا در جهان است، اگرچه مالزی و اندونزی نیز مقدار زیادی از این نوع قهوه را تولید می کنند و آب و هوای جنوب شرقی آسیا در این کشورها همان چیزی است که به رشد لیبریکا کمک بسیاری می کند.

همچنین این احتمال وجود دارد که استعمارگران پس از استقرار، گیاهان لیبریکا را با خود به آسیای جنوب شرقی آورده اند، در زمان های خیلی دور بیشتر آسیای جنوب شرقی یا توسط فرانسوی ها، هلندی ها یا اسپانیایی ها اشغال شده بود و از آنجایی که این مستعمره نشینان اروپایی، قهوه را با خود به آسیا می آوردند و شاید همین باعث شده که بر روی عادات نوشیدن قهوه در بیشتر مناطق جنوب شرقی آسیا تأثیر بگذارد.

حضور قهوه لیبریکا در بازارهای جهانی:

حدود 20 سال پیش، قهوه لیبریکا کمتر در بازار جهانی وجود داشت و بیشتر در قهوه فوری با درصدی مشخص استفاده می شد. سال ها پیش قهوه لیبریکا را با قهوه روبوستا مخلوط می کردند زیرا کشاورزان خریداری برای لیبریکا نداشتند و این ترکیب را به تولیدکنندگان قهوه یا کسانی که قهوه روبوستا می‌خریدند می فروختند.

تلاش های فیلیپین به تشویق مردم برای مصرف این قهوه در اوایل قرن 21 باعث شد به محبوبیت این گیاه در جهان افزوده شود. در سال‌های 2001 و 2002، ما مبلغی را پرداخت کردیم تا کشاورزان قهوه‌شان را مرتب کنند و لیبریکا را شناسایی کنند.

این حرکت باعث شد که تست چشایی بین مردم انجام شود و سپس مردم عاشق طعم لیبریکا شدند؛ در سال 2005 کتابی در مورد گیاه لیبریکا نوشته شد که  در آن نشان می داد قهوه لیبریکا ارزش بیشتری نسبت به روبوستا دارد، که این حرکت منجر به علاقه بیشتر مردم به کاشت این گیاه شد.

علاوه بر این، واردات قهوه عربیکا به بخش‌هایی از آسیای جنوب شرقی یعنی مالزی و فیلیپین، می‌تواند گران تمام شود، از آنجایی که لیبریکا به صورت محلی رشد می کند، اغلب به راحتی در دسترس است و به طور قابل توجهی مقرون به صرفه تر است، امروزه لیبریکا در بازار آسیای جنوب شرقی جایگاه خوبی دارد،.

محبوبیت قهوه لیبریکا در آسیای جنوب شرقی می تواند بیشتر بدلیل مذهب می باشد چرا که بیشتر اوقات مسلمانان نوشیدن قهوه را بعد از نماز ترجیح می دهند چون حس نشاط و طراوت به آنها می دهد، در نتیجه از آنجا که اندونزی و مالزی جزو کشورهای مسلمان می باشند، علاقه مردمان این کشور به قهوه لیبریکا کاملاً طبیعی می باشد. محتوای فوق العاده خواص قهوه اسپرسو در طب سنتی ایرانی را از دست ندهید و با مطالعه آن را بکار ببرید.

شرکت های تولید کننده قهوه لیبریکا

شرکت های تولید کننده قهوه لیبریکا:

همانطور که توضیح داده شد بزرگترین تولید کننده قهوه لیبریکا در مالزی، مای لیبریکا می باشد که شرکتی داخلی است اما علاوه بر این مزرعه و کارخانه فراوری قهوه در کولای، جوهور که نزدیک مرز سنگاپور است، وجود دارد. شرکت مای لیبریکا چندین کافه هم در جوهور، باهرو و کوالالامپور دارد؛ اگر دوست دارید این قهوه را انتخاب کنید، می توانید در این مکان و کافه های ذکر شده در مالزی لیبریکا را تست کنید و با طعم جادویی آن آشنا شوید. در مجموع، حدود 4 % از کل تولید قهوه کشور مالزی از قهوه لیبریکا تامین می شود.

در آخر باید گفت که امیدواریم این نوع قهوه کمیاب و خاص به حال انقراض نیفتد و کشاورزان در کشورهای دکر شده همچنان به کشت و رشد آنه ادامه دهند تا قهوه لیبریکا، نادرترین قهوه دنیا را بتوانیم در کافه ها سفارش داده و بنوشیم تا متوجه طعم خاص تنباکویی و متفاوتش نسبت به باقی قهوه ها شوید. کافی پارس تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران از همراهیتان تا انتهای مقاله تشکر می کند.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام