تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

میکسولوژی

درباره علم میکسولوژی چه می دانید؟

ممکن است در یک کافه نوشیدنی جذاب و خوشمزه ای با طعمی عجیب و غریب بنوشید که در هیچ کافی شاپ دیگری نظیرش را ندیده و تست نکرده باشید و این نوشیدنی منحصر بفرد مدیون علمی است به نام میکسولوژی که یکی از کلماتی که این روزها زیاد به گوشتان می خورد، ما نیز در این مقاله می خواهیم راجع به آن صحبت کنیم.

به طور خلاصه میکسولوژی علم ترکیب نوشیدنی ‌ها می باشد و میکسولوژیست هم نوعی شیمی دان یا جادوگر ترکیب نوشیدنی‌هاست. با کافی پارس مجهزترین آموزشگاه دوره باریستایی ایران تا انتهای متن همراهمان باشید.

میکسولوژی

میکسولوژی چیست؟

میکسولوژی مهارتی است که افراد زیادی در دنیا آن را آموزش می بینند از یادگیری میکسولوژی قهوه گرفته تا میکسولوژی بار سرد و به این علم بعنوان یک شغل جذاب نگاه می کنند؛ از میکسولوژی برای درست‌کردن و خلق انواع موکتل‌ های خوشمزه برای خود یا پذیرایی از مهمانان و حتی بعنوان یک شغل در بار یک کافی شاپ یا هتل می توان بهره برد.

در واقع میکسولوژی ترکیبی است از هنر، خلاقیت فردی و علم درست‌کردن موکتل‌های بی نظیر و منحصر بفرد و شامل دانشی گسترده از مواد غذایی، انواع نوشیدنی، روش‌ ها و ابزار مورد استفاده برای میکس نوشیدنی‌های گوناگون می باشد.

میکسولوژی عنصری مهم در فرهنگ موکتل هاست و بسیاری از رستوران‌ها و شرکت‌ های تولید کننده نوشیدنی با ارائه انواع موکتل ‌های کلاسیک و مدرن، توانسته‌اند برای خود برند سازی کنند و از نمونه های موفق آن به موکتل‌های منهتن، مارگاریتا، Moscow Mule، Piña Colada می توان اشاره کرد.

میکسولوژی

انواع میکسولوژی کدامند؟

میکسولوژی انواع گوناگونی دارد که در ادامه به معرفی محبوب‌ترین آنها می پردازیم:

-میکسولوژی کلاسیک:

این مدل میکسولوژی بر موکتل‌های کلاسیک تمرکز دارد که قرن هاست مورد علاقه مردم می باشد، این نوشیدنی‌ ها اکثرا ته ‌مزه ای تلخ دارند مثل Margarita، Old Fashioned و Daiquiri.

-میکسولوژی مدرن:

میکسولوژی مدرن همه چیز را درباره آزمایش و ایجاد موکتل‌های جدید و تجربی به شما نشان می دهد، میکسولوژیست‌ هایی که در نوع مدرن آن متخصصند اکثرا از مواد و تکنیک‌ هایی خاص برای خلق نوشیدنی‌های جدید استفاده می نمایند.

-میکسولوژی باریستا:

ساخت موکتل‌هایی بر پایه قهوه در بخش میکسولوژی توسط باریستا انجام می‌شود، محبوبیت این نوع که به میکسولوژی قهوه معروف می باشد در حال گسترش است بخاطر اینکه افراد زیادی هستند که به نوشیدنی ‌هایی بر اساس قهوه علاقه ‌مندند.

-تیکی میکسولوژی:

میکسولوژی تیکی سبکی از میکسولوژی است که در دهه‌ های 1930 و 1940 بوجود آمد و تمرکزش بر تهیه انواع مختلف موکتل با طعم و مواد استوایی می باشد، اکثر افرادی که دوستدار یادگیری میکسولوژی بار سرد هستند بیشتر به سراغ تیکی میکسولوژی می روند.

میکسولوژی

میکسولوژیست در میکسولوژی کیست؟

میکسولوژیست (از اصطلاحات بارتنینگ) بارمنی است که هنرش تخصص در میکس کردن موکتل هاست، واژه میکسولوژیست نخستین بار در مقاله ای به سال 1860 در مجله معروف Raftsman’s دیده شد و بعدها این اصطلاح در کتاب جری توماس که در سال 1862 با نام «چگونه نوشیدنی‌ها را مخلوط کنیم؟» منتشر شد.

در این کتاب برای اولین بار بسیاری از دستورالعمل‌ های کلاسیک امروزی علم میکسولوژی، گرد آوری و به همگان ارائه شد؛ این کتاب  توانست جری توماس را به یکی از مشهورترین میکسولوژیست ‌های آمریکا تبدیل کند.

تفاوت میکسولوژیست و بارتندر در علم  میکسولوژی  چیست؟

بعضی از بارمن ‌ها خود را میکسولوژیست می دانند آن هم فقط به‌ این خاطر که می‌توانند موکتل ‌های خوشمزه و جذاب درست کنند اما واقعیت این است برای اینکه یک میکسولوژیست باشید به مواردی بالاتر از میکس مواد مختلف با هم نیاز دارید؛ در میکسولوژی، میکسولوژیست ها و بارتندرها تفاوت هایی با هم دارند که در ادامه درباره اش توضیح می دهیم:

-در واقع بارمن ‌ها بر ساخت و سرو موکتل‌ های موجود و همیشگی تمرکز دارند و گاهی ممکن است ‌خلاقیتی از خود در آن نشان دهند، این در حالیست که میکسولوژیست ‌ها بر خلق و ابداع نوشیدنی‌های جدیدتر یا تغییر اساسی نوشیدنی‌ های موجود تمرکز می کنند.

-میکسولوژیست از استعداد و خلاقیتش ‌بعنوان یک متخصص در ترکیب‌ و میکس مواد تشکیل‌دهنده یک نوشیدنی استفاده می‌کند، همچنین با مطالعه عناصر مختلف بصورت علمی و اصولی و بررسی ترکیب آنها بهترین میکس ها را انتخاب و خلق می نماید.

– میکسولوژیست ‌ها بر انواع نوشیدنی ‌ها تمرکز دارند اما یک بارمن بیشتر بر روی مشتریان تمرکز می‌کند.

-مهم‌ترین نکته این است که یک بارمن یا بارتندر می‎‌تواند یک میکسولوژیست هم باشد اما یک میکسولوژیست حتما یک بارمن نیست.

میکسولوژی

یک میکسولوژیست باید چه مهارت‌هایی در میکسولوژی داشته باشد؟

یک میکسولوژیست باید بر همه دستورالعمل‌های میکسولوژی موکتل های کلاسیک و مدرن به ‌خوبی و کامل مسلط باشد، همچنین در صورت لزوم باید بتواند دستورالعمل‌های جدید و خلاقانه بوجود آورد، در کل یک میکسولوژیست باید دارای مهارت ‌های زیر باشد:

-موکتل‌سازی: موکتل‌سازی بخش عمده ‌ای از وظایف یک میکسولوژیست است، آنها مسئولیت ایجاد ترکیب‌ های منحصر‌ به ‌فردی از مواد گوناگون برای تهیه موکتل‌ هایی هستند تا مشتریان از آنها لذت ببرند.

-خدمات مشتری: دانستن علم مشتری مداری و چگونگی رفتار با مشتری برای یک میکسولوژیست بسیار اهمیت دارد زیرا آنها اغلب با مشتریان در تعامل می باشند.

-دقت به جزئیات: توجه به جزئیات، مهارتی است که می‌تواند کمک کند تا یک میکسولوژیست حرفه ای شوند.

-مدیریت موجودی بار: میکسولوژیست باید بتواند موجودی مواد و منابع بار مربوط به کارش را مدیریت کند تا در وسط کار کم نیاورد.

-قدرت هماهنگی مناسبت ‌ها: یک میکسولوژیست باید توانایی هماهنگی، برنامه‌ریزی و اجرای مناسبت ‌هایی مانند مراسم عروسی، جشن تولد، مجالس سوگواری و گردهمایی ‌ها را داشته باشد.

-توانایی تعمیر و نگهداری بار: داشتن مهارت تعمیر و نگهداری بار برای یک میکسولوژیست مهم است چون به او کمک می‌کند از عملکرد درست لوازم مورد نیاز میکسولوژی بار اطمینان داشته باشد.

-برنامه‌ریزی غذایی: یک میکسولوژیست باید قادر به برنامه ‌ریزی و نوشتن منوهای نوشیدنی مخصوص کافه باشد.

-مهارت ‌های کار تیمی: تعامل صحیح با مشتریان و همکاران برای یک میکسولوژیست ضروری می باشد.

-داشتن خلاقیت: در واقع خلاقیت، توانایی اندیشیدن به ایده ‌ها و راه ‌حل ‌های جدید است، ممکن است لازم باشد موکتل‌های منحصر‌ به ‌فردی به سلیقه مشتریان بسازد یا نوشیدنی‌های خاص خود را اختراع کند.

-سازمان‌دهی: سازمان‌دهی یعنی توانایی پیگیری وظایف و مسئولیت‌ های متعدد.

-رهبری: یک میکسولوژیست باید رهبری قوی باشد تا بتواند بار، همکاران و مشتریان را بخوبی مدیریت نماید.

برای اینکه یک میکسولوژیست حرفه ای شوید اولا باید علاقمند به این حرفه باشد و بعد با توجه به استعداد و خلاق بودنتان زمان کم یا زیادی را صرف کنید، در واقع میکسولوژیست‌ها بیش از هر چیز به تمرین، آزمایش، تجربه، کسب مهارت و تکرار نیاز دارند.

در شروع کار پیشنهاد می گردد با ساخت موکتل‌های کلاسیک شروع کنید و یا میکس های جدیدی که به ذهنتان می‌رسد را خلق کنید، مهم این است که برای یادگیری اصول ترکیب طعم ها، تعادل و تکنیک وقت بگذارید و صبوری کنید.

میکسولوژی

تجهیزات مورد نیاز میکسولوژی:

لوازم میکسولوژی شبیه وسایل شعبده ‌بازی هستند و میکسولوژیست هم وقتی این ابزار را بخوبی بشناسد و با آنها کار کند می تواند مانند یک شعبده ‌باز می‌تواند همه را حیرت زده کند آن هم با خلق طعم ‌های خوشمزه، تک و خاص، این لوازم بسیار گسترده اند که در این محتوا فقط موارد اصلی را ذکر می کنیم:

-بازکن بطری بارتندینگ

-دربازکن

-چوب‌پنبه بازکن

-موکتل شِیکر

-صافی‌های متنوع و تخصصی

-قاشق‌های مختلف به‌ ویژه قاشقِ بار

-آبمیوه ‌گیری هایی با عملکرد چندگانه

-ست چاقو به‌ خصوص چنل نایف

-عینک

-قهوه ‌سازهای حرفه‌ای

-انواع لیوان سرو در سایز و اشکال گوناگون و …

میکسولوژی

در آخر باید گفت علم میکسولوژی هر روز در حال گسترش و پیشرفت می باشد و کسی که بخواهد یک میکسولوژیت حرفه ای شود باید به این کار علاقه وافر داشتهباشد و فردی باهو، با استعداد و خلتق باشد و مدام طعم های مختلف را با هم ترکیب و یک نوشیدنی جدید بیافریند. برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی از کافی پارس به سایت مراجعه کنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام