تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

تمپر قهوه

تمپر قهوه چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر از طرفداران قهوه اسپرسو باشید باید می دانید که این قهوه اعجاب انگیز فقط با خرید دستگاه اسپرسو ساز و روشن کردن دکمه آن تهیه نمی شود و نیاز به یک سری تجهیزات دارد، در این مقاله می خواهیم به معرفی تمپر قهوه یکی از اجزای مهم که باید در کنار دستگاه های اسپرسوساز خانگی یا صنعتی باشد و برای باریستاها اهمیت زیادی دارد صحبت کنیم.

در واقع یکی از مراحل مهم در تهیه قهوه اسپرسو فشار بر روی پودر قهوه می باشد که با کمک وسیله ای به اسم تمپرانجام می شود (tamper) و این عمل فشار را نیز تمپ کردن می گویند؛ اگر می خواهید قهوه اسپرسویی که می نوشید غلیط باشد و بادی، آروما و طعم مناسبی به شما دهد حتما باید یک تمپر خوب هم تهیه بفرمایید.

شکل تمپر قهوه

تمپر قهوه چیست؟

تمپر قهوه ابزاری کوچک، کار آمد و مهم البته در سایزهای مختلف برای باریستاها و کاربرهای خانگی می باشد تا بتوانند با آن قهوه اسپرسوی خوبی تهیه نمایند، در حقیقت بدون تمپر قهوه و تمپ کردن که از مراحل آخر قبل از تهیه قهوه اسپرسو می باشد قهوه ای خوش عطر و طعم نخواهید داشت؛ این ابزار براحتی در دست جا می شود و طراحی بسیار ساده ای دارد درعین حال استفاده از آن نیز آسان می باشد. برای دریافت نمایندگی از کافی پارس و داشتن یکی از شعب کافی پارس به سایت مراجعه و فرم درخواست را پر نمایید.

دلیل اهمیت تمپر قهوه چیست؟

باید دانید که پودر قهوه داخل پرتافیلتر باید فشرده شده و به قرص قهوه تبدیل شود و از آنجایی که قهوه اسپرسو در اسپرسوسازها با عبور پرفشار آب تقریبا جوش به دست می آید، اگر پودر قهوه فشرده نشده باشد، به محض ورود آب با فشار زیاد به داخل پرتافیلتر ممکن است پودر قهوه به خارج از پرتاب شود.

ضمن آن بدون تمپر قهوه و تمپ کردن قهوه اسپرسویی که عصاره گیری خواهد شد بسیار بی کیفت و آبکی و بی مزه می شود چون وقتی که پودر قهوه داخل پرتافیلتر فشرده نشود، آب جوش از قسمتی که فشرده نشده به راحتی رد می شود و تمام عصاره ی قهوه را از پودر قهوه خارج نمی کند.

هر چه پودر قهوه فشرده تر باشد، آب سخت تر از آن عبور خواهد کرد و این سخت عبور کردن باعث می شود تا عطر و طعم قهوه بهتر و بیشتر وارد آب شده که در نتیجه منجر به درست شدن قهوه ای دلچسب، عالی و باکیفیت می گردد.

انواع تمپر قهوه

 

انواع تمپر قهوه کدامند؟

تمپر قهوه انواع مختلفی دارد که باید با توجه به نیاز خود بهترین نوع را انتخاب و تهیه نمایید (تمپرها سطحی گرد دارند) تمپرها از دو قسمت دسته و سری تشکیل شده اند، سر تمپرها در اشکال مختلفی موجود است که باید متناسب با اسپرسوساز خود مناسب ترین آن را انتخاب نمایید:

-نوعی از آن آن محدب است و به دو نوع تمپر محدب امریکایی (American Curve) و تمپر محدب اروپایی (Euro Curve) تقسیم می شود که موجب می شود لبه های بیرونی پودر اسپرسو را هم صاف کند.

-نوعی از تمپر نیز وجود دارد که نیمه محدب با لبه های خم است.

-نوع دیگری از تمپر ها تخت (Flat) می باشند که به صورت یکنواخت بر روی پودر قهوه قرار می گیرد.

-تمپر شیاردار (Ripple) هم وجود دارد که با تمپ کردن خطوطی دایره ای بر سطح پودر قهوه ایجاد می کند تا آب بهتر پخش و اشباع گردد.

-قطر سر تمپرها بین 51 تا 59 میلی متر می باشد که 51 میلی متر سایز دستگاه های خانگی و 59 میلی متر سایز اسپرسوسازهای صنعتی می باشند و باید دقت کنید که سایز تمپر با سایز پرتافیلتر دستگاهتان یکی باشد. درباره هدگروپ در مجله کافی پارس بیشتر بدانید.

تمپر قهوه با سطح شیاردار

توضیح انواع سطح تمپر قهوه:

1-تمپر قهوه با سطح تخت: بیشتر تمبرها سطحی کاملاً صاف دارند و تمام این سطح به هنگام فشرده سازی با پودر قهوه به یک اندازه در تماس می باشد

2تمپر قهوه با سطح محدب: سطح این تمبرها کمی محدب است و برای افرادی مناسب است که ترجیح می دهند از تمپرهای صاف استفاده نکنند

و ویژگی دیگر آنها این است که در صاف کردن پودر قهوه در لبه های بیرونی پرتافیلر نیز کمک می کند، این سطح کمی نازک تر از بخش مرکزی می باشد و به هدایت آب در دیواره های داخلی پورتافیلتر کمک می نماید. البته استفاده از این نوع تمپر برای باریستا های باتجربه مناسب است چون اگر نحوه عملکرد آن را به خوبی بلد نباشید ممکن است سطحی ناهموار از پودر قهوه بسازید و میزان فشرده شدن پودر قهوه در همه جای پورتافیلتر یکسان نگردد.

3تمپر قهوه با سطح نیمه محدب: این نوع از سطح تمپر که به آن C-Flat گفته می شود ترکیبی بین سطح صاف و محدب تر می باشد، لبه های این نوع تمپر کمی خمیده است و وسط آن صاف و همین موجب می شود به وسط پودر بیشتر فشار وارد شود.

4-تمپر قهوه با سطح شیاردار: این نوع از تمپر، خطوطی دایره ای بر روی سطح پودر قهوه ایجاد می کند تا آب بهتر پخش شود، این شیارها کمک می کنند تا جریان حرکت آب کنترل شود، ناگفته نماند که شستن این نوع تمپر کمی سخت تر از باقی نمونه هاست و در کل طرفدار زیادی هم ندارد.

نحوه استفاده از تمپر قهوه

نحوه استفاده از تمپر قهوه چگونه است؟

1-ابتدا فیلتر دستگاه را کاملاً تمیز و خشک کنید و آن را روی استند پورتافیلتر یا یک سطح محکم و صاف قرار بگذارید.

2-پودر قهوه را به میزان لازم داخل فیلتر بریزید در واقع هدف یک تپه کوچک از پودر قهوه می باشد که در فیلتر درست کنید، برای اسپرسو تک شات حدود 7 گرم و برای اسپرسو دبل شات 14 گرم پودر قهوه نیاز دارد.

نکته: توصیه می گردد برای داشتن قهوه تازه و خوش  عطر و طعم قبل از هربار درست کردن، دانه های قهوه را همان موقع آسیاب کنید، حتما متوجه تفاوتش با پودر قهوه اماده خواهید شد.

3-با انگشت سطح روی قهوه را صاف کنید و با یک قلم مو لبه های فیلتر را تمیز نمایید.

4-حالا با استفاده از تمپر قهوه، پودر قهوه را فشار دهید و بکوبید. برای کوبیدن قهوه شما باید 30 پوند انگلیسی معادل 5/13کیلوگرم نیرو به تمپر وارد کنید و بازوی شما باید مستقیم باشد تا بتوانید نیروی مناسب یکنواختی را به قهوه وارد کنید.

5-درنهایت کمی آن را روی سطح پودر قهوه حرکت دهید تا کامل صاف شود.

نکته: برای استفاده صحیح از تمپر و اعمال فشار یکسان به کمی تمرین نیاز دارید، برای تست نیرو کافیست قهوه را با تمپر بکوبید و آن را دم نمایید، اگر قهوه شما آبکی بود یعنی نیروی مناسبی به تمپر وارد نکرده اید پس نیرو را بیشتر کنید. مقاله معرفی قطعات دستگاه اسپرسوساز را از دست ندهید تا اطلاعاتتان درباره اجزای اسپرسوساز کامل گردد.

 

راهنمای خرید تمپر قهوه:

1-قطر تمپر قهوه: هر دستگاه اسپرسو ساز پورتافیلتر مخصوص خود را دارد و اندازه آن ها باهم فرق می کند، درنتیجه تمپرها هم در اندازه های مختلف موجود می باشند، اصولاً اندازه پورتافیلترها 58 میلی متر است اما اندازه های 49، 51،53 و 57 میلی متری هم وجود دارد پس دقت کنید که تمپر قهوه را باید با توجه به سایز پورتافیلتر بخرید.

2-جنس تمپر قهوه: جنس قسمت پایه تمپر قهوه در طعم و کیفیت قهوه مؤثر می باشد، استفاده از تمپر پلاستیکی راحت و برای کارهای فوری مناسب می باشد اما اگر تمپر از پلاستیکی بی کیفیت ساخته شده باشد ممکن است پس از مدت کمی سطح صاف خود را از دست دهد کج شود و شاید شما هم متوجه این ناصافی نگردید.

البته این کج شدن و حتی خراش های ایجاد شده بخاطر پلاستیک نامرغوب آنقدری محسوس نیست که بتوانید به راحتی با چشم ببینید، علاوه بر این چگالی پلاستیک کمتر است و به همین خاطر سبک تر می باشد و ممکن است فشار مناسبی را به قهوه وارد نکند، به همین دلیل باریستا های با تجربه از تمبرهایی استفاده می کنند که از مواد قوی تر و محکم تری که ازفلز و استیل ساخته شده باشند استفاده می کنند، کیفیت این مواد هم بهتر است و دیرتر خراب می شوند و بیهوده پولتان را هدر نداده اید.

خرید تمپر قهوه

3-دسته تمپر قهوه: جنس دسته تمپر قهوه هم به اندازه جنس پایه آن مهم می باشد، دو نوع دسته برای تمپر وجود دارد: دسته کالیبری و غیر کالیبری:

4-دسته کالیبری: در این مدل دسته تمپر مستقیماً به پایه وصل نیست و این ویژگی باعث می گردد نیرویی که به تمپر وارد می کنید به میزان یکسان به پایه برسد. اغلب این مدل ها تقریباً به 14 کیلوگرم نیرو احتیاج دارند که اندازه مناسبی محسوب می شود؛ پیشنهاد می گردد باریستا های تازه کار از این مدل استفاده نمایند.

5-دسته غیر کالیبری: طراحی این نوع تمپر ساده تر است و دسته و پایه مستقیماً به هم وصل می باشند، استفاده از این مدل در بین باریستاهای با تجربه رواج بیشتری دارد. این را هم بدانید که دسته های تمپر ممکن است از چوب، فلز یا پلاستیک فشرده باشند.

خوب حالا که با تمپر قهوه و اهمیت تمپ کردن برای بدست آوردن قهوه اسپرسویی ایده آل با عصاره گیری مناسب آشنا شدید می توانید بعد از خرید یک دستگاه اسپرسوساز خانگی یا صنعتی با توجه به توضیحات داده شده در بالا مثل قطر تمپر، جنس خود تمپر و دسته آن بهترین تمپر قهوه را برای استفاده خود تهیه نمایید. در انتها باید گفت کافی پارس بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه در ایران می باشد که در جای جای ایران می توانید آن را در همه جا ببینید و از نوشیدن انواع قهوه های بی نظیر آن لذت ببرید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام