تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

تاریخچه قهوه در گذر زمان

حتما می دانید که قهوه دومین کالای تجاری با ارزش دنیا بعد از نفت می باشد و به پایه رژیم غذایی مدرن تبدیل شده است. الان کمتر کسی است که قهوه ننوشیده باشد یا اسم آن را نشنیده باشد. با توجه به فواید و خواص قهوه اسپرسو به حدی پرطرفدار و محبوب است که از کافه ها و قهوه خانه ها به خانه ها راه یافته و هر کسی با توجه به بودجه ای که دارد نوعی از دستگاه های برقی یا غیر برقی تهیه قهوه را تهیه و در منزل برای خود قهوه می سازد و میل می کند. درباره زادگاه و خواستگاه های قهوه قبلا هم صحبت کرده ایم اما اینبار می خواهیم درباره قهوه فنجان شیطان و چندین واقعیت عجیب درباره تاریخ قهوه در زمان بازگو کنیم مثلا اینکه باوری وجود دارد که ریشه قهوه در اتیوپی است یا اینکه قهوه در قرن شانزدهم در خاورمیانه برای افزایش تمرکز نوشیده می شد، اما می دانستید که قهوه در قرن هفدهم میلادی باعث یک جرقه انقلاب اجتماعی را در انگلستان شد؟ با کافی پارس بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه همراه باشید.

 

تاریخچه قهوه در گذر زمان

 

 

اتیوپی و قهوه:

افسانه ای می گوید که کلدی یک چوپان بز تنها در قرن نوزدهم در اتیوپی، اثرات قدرتمند و انرژی بخش قهوه را کشف کرد وقتی که می دید بزهایش بعد از خوردن گیلاس های یک درخت، هیجان زده می‌شوند و بیشتر جست و خیز می کنند! کلدی این قضیه را به راهب بزرگ صومعه محلی گفت و راهب هم ایده ای در مورد خشک کردن و جوشاندن گیلاس ها برای درست کردن یک نوشیدنی را در سر داشت. بدین ترتیب که گیلاس ها را درون آتش ریخت و بوی دوست داشتنی قهوه در فضا پیچید و بعد گیلاس های بو داده شده را با چنگک از روی خاکستر گرم به سرعت جمع و در آب جوش حل کردند و اولین فنجان قهوه دنیا درست شد. راهب و پیروانش به این نتیجه رسیدند که نوشیدنی کشف شده برای مدتی بیشتر بیدار نگهشان داشته است، البته این نوشیدنی مخصوص مردان بود تا مدت بیشتری برای عبادت بیدار بمانند. آوازه این نوشیدنی تا دشت های شبه جزیر عربستان هم رفت.

 

تاریخچه قهوه در گذر زمان

 

 

یمن و قهوه:

عارف صوفی یمنی به نام قوتول اکبر نورالدین ابوالحسن الشادیلی ادعا کرد که قهوه را کشف کرده است، او می گفت که پرندگانی داشته که نوع خاصی از گیلاس را می‌خوردند و در آسمان روستا به طور غیرمعمولی پرانرژی پرواز می‌کردند، کنجکاو شد و بعد از امتحان چند دانه از آن گیلاس ها، خودش را بیش از پیش هوشیارتر دید. قهوه شنی ترک چیست؟ می توانید درباره آن در مجله کافی پارس بخوانید.

 

 

تاریخچه قهوه در گذر زمان

 

 

تاریخچه  موکای یمن و قهوه:

داستانی دیگر روایت می‌کند که قهوه نخستین بار توسط شیخی به نام عمرکشف شد، یک صوفی اهل موکا (نام قدیمی یمن) شاگرد همان صوفی که داستانش را گفتیم؛ عمر به خاطر توانایی اش در بهبود بیماران با دعا معروف بود و در یک غار در بیابانی نزدیک اوصب زندگی می‌کرد. یک روز وقتی گرسنه بود چند گیلاس را فقط برای آنکه تلخ تر شوند، بو داد و در نهایت تلاش کرد آنها را بجوشاند که نتیجه اش مایعی قهوه‌ ای و خوشبو بود که انرژی ای غیرمعمول و بی نظیر به او داد که باعث شد بتواند تا چند روز بیدار بماند. این کشف معجزه آسا، باعث شد که اجازه برگشت به موکا به او داده شود و مقامش تا تقدیس بالا رفت، در همان زمان قهوه در سراسر جهان عرب نفوذ کرده بود.

 

تاریخچه قهوه در گذر زمان

 

تاریخچه قهوه در قرن 16 میلادی:

در قرن ۱۶ میلادی، قهوه نوشیدنی پرطرفدار در ایران، مصر، سوریه و ترکیه بود، شهرت قهوه با نام شراب عربی توسط هزاران زائر مسلمان که به مکه می آمدند، بالا گرفت. بازرگانان یمنی قهوه را از اتیوپی به کشورشان برند تا خودشان به پرورش آن بپردازند؛ در واقع قهوه هدیه صوفیان یمنی بود که از این نوشیدنی برای افزایش تمرکز و تحرک استفاده می نمودند، آنها قهوه را برای بیداری در جلسات شبانه عبادتشان می نوشیدند. محبوبیت قهوه از خاورمیانه، بعد در بالکان، ایتالیا و همه اروپا گسترش پیدا کرد، از غرب تا اندونزی و از شرق تا آمریکا و عمدتا از طریق هلند وارد می شد.

محتوای دانه قهوه و طعم های بدست آمده از نوع عصاره گیری آن را از دست ندهید و حتما مطالعه نمایید.

تاریخچه قهوه

تاریخچه قهوه و انقلاب اجتماعی:

قهوه چنان قدرتمند بود که یک انقلاب اجتماعی را آغاز نمود، عمدتا قهوه بعنوان یک نوشیدنی خانگی مصرف می شد اما مهم تر از آن سرو قهوه در قهوه خانه های عمومی بود که در روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ خاورمیانه زیاد می شدند؛ قهوه خانه ها خیلی زود مکانی برای اجتماع شدند، نوشیدن قهوه و گپ و گفت با سایر رسوم و تعارفات معمول محلی کامل می‌شد، همچنین نمایش های موزیکال، رقص، بازی و شطرنج و بیشتر از همه، شایعه پراکنی، و بحث درمورد موضوعات روز یا شب! این قهوه‌‌خانه ها لقب مدرسه فرزانگان را گرفتند یعنی جایی که اگر می‌رفتید می فهمیدید در دنیایتان چه خبر است، محلی برای اتصال بین قهوه و زندگی روشنفکران پایه ریزی شد.

قهوه مثل الکل، تاریخی طولانی در منع، ترس در نوشیدن، ظن و بی‌قراری ادیان و ریاکاری هم دارد، اگر جانفشانان ادیان راهی پیدا می کردند، قهوه خانه های زیادی باز نمی‌ماند. نوشیدن قهوه و تجمع دانشمندان در سال ۱۵۱۱ توسط قاضیان مکه ممنوع شد، این مخالفت توسط حاکم مکه خیربگ رهبری می‌شد چون ترس ازین داشت که قهوه با جمع کردن علما و فرصت اینکه در مورد حکومت او بحث کنند و با قوانین او مخالفت شود، بنابراین تجمع برای قهوه با شورش و انقلاب همراه شد! قهوه حرام اعلام شده بود اما بحث بر سر حرام بودن یا نبودن آن تا ۱۳ سال بعد که تحریم با دستور سلطان سلیم اول عثمانی رفع شد ادامه پیدا کرد. با فتوای مفتی اعظم این مشکل سرانجام رفع و اجازه نوشیدن قهوه دوباره صادر شد، بگ به دستور خود سلطان، به خاطر مشکلی که ایجاد کرده بود اعدام شد چون او کسی بود که قهوه را حرام اعلام کرده بود، در پایتخت مصر (قاهره) هم منع مشابهی در سال ۱۵۳۲ اعلام شد و قهوه خانه ها غارت شدند. مقاله قهوه دالگونا و طرز تهیه انواع آن را در مجله کافی پارس بخوانید و حتما درست کردنش را تست کنید.

 

قهوه و فنجان شیطان:

زیاد طول نکشید که قهوه به اروپای مرکزی و ابتدا در ونیز رایج شود. در ابتدای ورود قهوه با بدگمانی مذهبی ای که قبلا در ترکیه و خاورمیانه تجربه کرده بود، روبه رو شد. شایعه های خیابان در باره قهوه این بود که از میان مسافران بی باک اروپایی که به سرزمین های مرموز شرق سفر می کردند گذشته بود؛ مایعی بود مرموز، عجیب و اضطراب آور که از نظر کاتولیک ها اختراع شیطان بود که شورش علیه اسلام را رهبری کرده بود و به نظر می رسید که جایگزین مناسبی برای شراب در جشن شکرگزاری است که در هر صورت غیرقانونی بود. این ترس از قهوه چنان بزرگ شده بود که باب کلمنت هشتم مجبور شد مداخله کند، او قهوه را چشید و گفت همانطور که نوشیدنی مسلمانان است، میتواند نوشیدنی مسیحی هم باشد، او همچنین اعلام کرد این نوشیدنی شیطان بسیار خوشمزه است، ما باید شیطان را با تمعید این نوشیدنی فریب دهیم! از آن زمان تاکنون قهوه به فنجان شیطان شهرت یافته است.

تاریخچه قهوه در گذر زمان

 

تاریخچه قهوه در انگلستان:

طبق نوشته ساموئل پپیس، اولین قهوه خانه انگلستان در اکسفورد و در سال ۱۶۵۰ در فرشته، در روستای سنت پیتر شرق توسط مردی یهودی به نام جیکوب (ساختمانی که امروزه به نام “گرند کافه” شناخته می‌شود) ساخته شد؛ اولین قهوه خانه لندن در سال ۱۶۵۲ در خیابان سنت میشل نزدیک حیاط کلیسا سنت میشل تاسیس شد و برپاکننده آن مردی یونانی به نام پاسکوا روسه بود که در سال ۱۶۷۲ قهوه‌ خانه ای نیز در پاریس افتتاح کرد. همه چیز درباره قهوه اکسلسای کمیاب را در سایت کافی پارس بخوانید و بدانید.

تاریخچه قهوه در گذر زمان

 

تاریخچه قهوه ویاگرای قرن 17:

قهوه در قرن 17 بعنوان ویاگرا معرفی شد! در آن زمان زنان مگر اینکه روسپی باشند، اجازه حضور در ‌قهوه خانه را نداشتند، زنان ازین تبعیض خشمشان را علنی کردند و مقاله ای که در دفاع از جنسیت زن توسط مری استلر در سال ۱۶۹۶ منتشر شد: یک اهل کافه کسی است که در خانه می نشیند ولی در قهوه خانه زندگی می کند، او بیشتر با روزنامه ها، گازت‌ ها و آراها صحبت می کند، نه با کتاب های خود و برنامه هایش را برای عموم می گوید و این او را از مراقبت خانه خصوصی اش دور می کند، او همیشه ملت را اداره می کند اما  هرگز نمی تواند خانواده اش را مدیریت کند؛ در سال ۱۶۷۴ شکایت زنانه علیه قهوه مطرح شد که در آن زنان استدلال کردند که همسرانشان همیشه از خانه و خانواده بیرون می روند و از انجام وظایف خویش اجتناب می ورزند و منزل را ترک می کنند آن هم بخاطر کمی آب سیاه و رقیق ، با عطری تند و زننده، تلخ، غم انگیز …

تاریخچه قهوه

مسلما داستان های جالب بیشتری درباره قهوه وجود دارد که ما از آنها بی اطلاعیم، اما همین که می دانیم چیزی که الان براحتی و سادگی در هر جای دنیا می توانیم بنوشیم چه راه ها و سختی هایی را کشیده تا به دستمان برسد باید خدا را شکر کنیم که یک گیلاس قهوه نبودیم! در هر حال امیدواریم این مطلب برایتان جالب و خواندنی بوده باشد. همچنین برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی به سایت کافی پارس مراجعه نمایید.

 

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام