تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

گارنیش

گارنیش و انواع آن

حتما وقتی به رستوران یا کافی شاپ می روید علاوه بر طعم و کیفیت نوشیدنی یا غزایی که سفارش داده اید، تزئین و زیبایی چیدمان و نحوه سرو آن نیز در رضایت شما از آن محل و رجوع دوباره شما به آنجا بسیار مربوط می باشد که این فقط از هنر و خلاقیت باریستای آن کافه می باشد که شما را بتواند جذب کند. د راین مطلب بصورت مختصر به عمل گارنیش و محصولاتی را که در این کار به باریستا یا بارتندر کمک می کند می گوییم، تا انتهای این مطلب جالب با بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه همراه باشید.

گارنیش چیست؟

گارنیش مانند تمام اعمالی که یک تهیه کننده غذا یا نوشیدنی تهیه می کند اصول خودش را دارد و همچنین برای تزئین نوشیدنی های معروف حتما استفاده می گردد و آنها را جذاب و خوردنی می کند و در واقع اشتهای مشتری را باز می کند؛ معنی اصلی گارنیش تزئین می باشد و ریشه فرانسوی دارد و از آن منشأ وارد زبان انگلیسی و ایران شده است.

در واقع عمل گارنیش یا تزئین کردن خوراکی برای ایجاد زیبایی در نوشیدنی ها و غذا هاست چون اول این چشم است که نوشیدنی یا غذا را می بیند و اگر ظاهر زیبایی داشته باشد تمایلش به آن زیاد می شود و لذت بیشتری از آن خواهد برد و این قضیه در صنعت کافه و رستوران بسیار با اهمیت می باشد.

گارنیش

انواع گارنیش:

مدل های مختلف گارنیش می تواند ساده یا عجیب غریب باشد، می تواند خوراکی یا غیر قابل خوردن و فقط جهت زیبایی و سایزش با توجه به اندازه ظرف سرو شده کوچک یا بزرگ باشد، این عمل می تواند داخل نوشیدنی یا خارج از آن در پلیت زیر آن باشد و تمام این امور فقط و فقط به خلاقیت و هوش و تجربه یک باریستا یا بارتندر حرفه ای بستگی دارد.

ضرورت استفاده از گارنیش:

در واقع تزیین یا گارنیش به ظروف سرو نوشیدنی جذابیت بصری و همچنین مواد معطر و طعم دهنده های جذابی می دهد و این آیتم های کوچک شاید بی اهمیت می توانند تأثیر زیادی در دلچسب شدن نوشیدنی شما داشته باشند.

مثلا برای معطر کردن نوشیدنی ممکن است از اسموک گان (دستگاه اسموک گان یا همان اسلحه دودی که در عام به آن تفنگ دودی کن نیز می گویند از جمله تجهیزاتی است که با توجه به ذائقه افراد که به غذاها و نوشیدنی های دودی علاقه مند هستند استفاده می شود) نمایید که باعث ایجاد حبابی بزرگ روی ظرف سرو نوشیدنی شما می شود و مشتری با ترکاندن آن عطر خاص دودی ای را حس میکند که باعث معطر شدن نوشیدنی می گردد.

بسیاری اوقات گارنیس نوشیدنی جز زیبایی بصری باعث ایجاد طعمی جدید یا تقویت طعم آن نوشیدنی می گردد مانند استفادده از چوب دارچین یا برگ رزماری که با قرار گرفتن داخل لیوان سرو با طعم خاصی که به نوشیدنی می دهد می تواند مکملی برای طعم اصلی و واقعی نوشیدنی شود.

گارنیش تویل

مواد لازم

  1. 200 گرم آب
  2. 125 گرم روغن زيتون یا روغن مایع
  3. 25 گرم آرد
  4. رنگهای خوراکی

طرز تهیه گارنیش تویل

آب و روغن رو در ظرفى ريخته بعد آرد رو اضافه كرده با همزن دستى بزنيد تا كامل مخلوط بشن. اگر تورى هاتون رو به رنگ كرم بخوايد كه خود مايع همين رنگ هست. ولى براى رنگى كردن مايع كم كم داخل كاسه ى كوچيكى از مايع مى ريزيم و رنگ خوراكى دلخواه رو اضافه مى كنيم، كه من از رنگ مايع استفاده كردم.

بعد تابه ى نچسبى رو روى حرارت قرارداده تا كامل داغ بشه و از اين مايه داخل تابه می ریزیم، به صورت گرد يا كشيده ، بزرگ يا كوچيك هر طورى كه دوست داريد مثل پن كيك. بعد از ريختن داخل تابه مايع شروع به جلز ولز می کنه در حالى كه آب اين مايه شروع به تبخيرشدن ميكنه و حفره هايى روى سطح كار به وجود مياد و روغن هم ازش جدا و آزاد ميش

اين قسمت خيلى مهمه كه حتماً اجازه بديد كه كامل خشك بشه، اگر نرم باشه تورى بهم ميچسبه. خشك كه بشه راحت جدا ميشه. بعد با كاردك امتحان كنيد از يك طرف خيلى آروم از تابه جدا و روى دستمالى قراربديد تا روغن اضافيش گرفته بشه. وقتى هنوز داغه مى تونيد يه حالت منحنى ريز هم بهش بديد مثلاً روى دستمال كه قرار داديد دو طرفش رو كمى خم كنيد تا منحنى خشك بشه.

به همين ترتيب در رنگهاى مختلف مى تونيد اين تورى هاى زيبا رو براى تزئينات كيك و دسر درست كنيد و لذت ببريد.

انواع گارنیش قابل استفاده در نوشیدنی ها:

1-میوه:

استفاده از میوه ها برای تزئین و افزودن عطر و طعم به نوشیدنی بسیار مناسب می باشند و آن میده اغلب به نوشیدنی ای که سرو می گردد ربط دارد ولی می تواند بی ربط هم باشد و بصورت تازه از میوه های فصل استفاده گردد.

گارنیش

-نمونه های از گارنیش های میوه ای عبارتند از:

برش مرکبات به صورت اسلایس یا تکه ای

-گیلاس یا زیتون

-همچنین با اسکوپر می توانید از داخل میوه هایی مانند هندوانه یا طالبی و خربزه به شکل توپی میوه را خارج کرده و برای گارنیش استفاده نمایید.

-روبان های بارکی از خیار

-میوه های خشک مثل زردآلو ، نارگیل و …

-پوست میوه ها و مرکبات

-استفاده از انواع آجیل ها

استفاده از پوست میوه ها و مرکبات برای گارنیش نوشیدنی:

با کمی خلاقیت و تمرین و تجربه می توانید گارنیش های زیبایی با پوست میوه ها و مرکبات ایجاد نمایید که هم در هزینه ها صرفه جویی کرده اید و هم تزئین جدیدی را خلق کرده اید، برای مثال می توانید از موارد زیر استفاده نمایید:

-پوست پرتقال

-پوست لیمو

-پوست موز

-هندوانه

و …

گارنیش

استفاده از برگ ها برای گارنیش نوشیدنی:

این دسته از گارنیش تنوع زیادی دارد از یک دسته تازه نعناع گرفته تا برگ های آناناس و .. البته برگ گیاهانی مثل رزماری، آویشن یا اسطوخودوس طعم و عطر زیادی به نوشیدنی می دهند این در حالی است که استفاده از برگ میوه ای مثل آناناس فقط برای ایجاد جذابیت بصری به نوشیدنی می باشد، در ادامه گزینه های بی نظیری برای گارنیش برگ به شما معرفی می کنیم:

-نعناع

-ریحان

-رزماری

-آویشن

-شیسو (یک گیاه معطر از خانواده نعناع با خواستگاه ژاپنی است که به طور سنتی غذاهای سوشی و ساشیمی را همراهی می کند)

-ترشک چوبی

-برگ آناناس

-اسطوخودوس

و …

گارنیش

استفاده از گل ها برای گارنیش نوشیدنی:

گل های خوراکی و غیر خوراکی این روزها خیلی زیاد در گارنیش نوشیدنی و غذا مورد استفاده قرار می گیرند و طرفدارهای زیادی دارند چون جذابیت بصری زیادی به خوراکی می بخشند اما باید اطلاعات کافی از گلی که استفاده می کنید داشته باشید.

چون بیشتر گل ها خوردنی نمی باشند و ممکن است برای بدن ضرر داشته باشند که در این صورت نباید درون لیوان سرو نوشند که با نوشیدنی یا غذا ترکیب گردند؛ در ادامه مطلب اسامی بعضی گل ها را که در تزئین نوشیدنی و غذا استفاده می گردد نام می بریم:

-گل سرخ

-گل ارکید

-پنسی و بنفشه

-نسترن

-اسطوخودوس

-دیانتوس و میخک

-گل گاو زبان

-شکوفه های گیاهانی مثل ریحان، نعناع یا گل محمدی

-بگونیا

-گل آنتا

-گل رز

-گل ارکیده

-هاستا

و …

طعم برخی ازین گل ها شیرین می باشند (بنفشه)، بعضی ها تند (نسترن)، بعضی میوه ای (بگونیا)،بعضی دیگر گیاهی (هاستا) و شما می توانید گل های خوراکی را با نوشیدنی ها خود بر اساس شکل ظاهری، عطر و طعم آنها هماهنگ کنید.

گارنیش

استفاده از اشیاء برای گارنیش نوشیدنی:

مورد آخر گارنیش برای مواردی است که قصدشان نشان دادن هدفی مثل قصه نوشیدنی، خواستگاه نوشیدنی یا …، در ادامه از تزئینات اشیاء برایتان می گوییم:

-اردک های پلاستیکی کوچک

-پر

-سنگ های قیمتی

-هواپیما

-حیوانات اریگامی

-چترهای کاغذی

و …

گارنیش

گارنیش بعضی نوشیدنی های معروف:

موهیتو

-برگ نعنا و اسلایس لیمو

-لیموناد

-اسلایس لیمو

-پیناکولادا

آناناس تکه ای یا برگ آناناس

-بلادی مری (نوعی کوکتل است که از ترکیب ودکا و آب گوجه فرنگی تهیه می‌ گردد و برای مزه‌ دار کردنش به آن چاشنی‌هایی اضافه می کنند)

-ساقه کرفس

-نوشیدنی گرم

-خامه یا شکلات

-نوشیدنی طبیعی

-اسلایسی از همان میوه

و گارنیش های متنوع دیگر …

گارنیش

برای اینکه بتوانید گارنیش خوبی خلق کنید باید اطلاعات زیر را داشته باشید:

اطلاعات کافی از تاریخچه نوشیدنی ها یا غذاها

-اطلاعات کافی از استاندارد گارنیش هر نوع نوشیدنی یا غذا

-استفاده از ابزار مناسب یرای تزئین

-الگو گرفتن از ایده های خلاقانه موجود در شبکه های اجتماعی و مجازی

-نترسیدن از خراب کردن گارنیش در دفعات اول

-پیدا کردن و داشتن خلاقیت و همچنین امضای خاص برای خودتان به عنوان باریستا و بارتندر

کلا باید گفت که انواع گارنیش برای بهتر کردن طعم و ظاهر نوشیدنی و غذا می باشد که ارتباط زیادی با سلیقه و خلاقیت شخصی دارد که آن را خلق میکند و کمی هم به تاریخچه نوشیدنی یا غذا ارتباط پیدا می کند؛ نکته بسیار مهم که جزو اصول گارنیش در کافه ها و رستوران ها می باشد این است که باید تمام گارنیش ها را قبل از شروع به تهیه نوشیدنی آماده کرده و در باکس گارنیش قرار دهید.

چون بعد از درست کردن نوشیدنی یا غذا فرصتی برای این کار نیست و فقط وقت مشتری را می کیرد و اگر مورد غذا باشد باعث سرد شدن آن می شود و اگر نوشیدنی سرد باشد موجب گرم شدن آن می گردد. پیشنهاد برای آموزش مدیریت کافه و رستوران در کلاس های آموزشگاه کافی پارس شرکت نمایید و یک مدیر و درکنار آن باریستا و بارتندر شوید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام