تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

نگهداری و ماندگاری قهوه

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان است و بسیاری از افراد از طعم و بوی آن لذت می‌برند در این مقاله به رازهای نگهداری و ماندگاری قهوه می پردازیم. نگهداری صحیح از قهوه می‌تواند به حفظ کیفیت و طعم آن کمک کند و ماندگاری این نوشیدنی عجیب و خوش طعم را چند برابر کند.طعم و عطر قهوه به عوامل مختلفی بستگی دارد و ترکیبی از این عوامل موجب تجربه‌ی منحصربه‌فرد هر نوع قهوه می‌شود.طعم قهوه یکی از موارد مهمی است که علاقه‌مندان به این نوشیدنی اهمیت می‌دهند.

طعم اصلی (اسیدی، شیرین، تلخ): طعم قهوه اصلی از سه عنصر اصلی تشکیل می‌شود: اسیدی، شیرین و تلخ. قهوه‌های عربیکا معمولاً دارای طعم ملايم‌تر و متعادل‌تری هستند که شامل نسبت بالایی از اسیدیته و شیرینی‌ها است. به عنوان مقابل، قهوه‌های روبوستا به دلیل غلظت بالای اسیدها و محتوای بیشتر تلخی، طعم تلخ‌تری دارند.

در نگهداری و ماندگازی قهوه حتما به این توجه داشته باشید که قهوه را از کدام فروشگاه خرید میکنید که مورد اعتماد شماست. یکی از بهترین فروشگاه های حضوری و اینترنتی، فروشگاه قهوه کافی پارس است که می توانید انواع قهوه در سطوح مختلف و مناسب با هر سلیقه و هر دستگاهی تهیه کنید. در ضمن کافی پارس برای تمامی شعب نمایندگی خود یا همان کافه از قهوه انحصاری خود استفاده می کند. اگر شما هم میخواهید یکی از نمایندگی کافی پارس رو داشته باشید و از دانه تا ظروف رو کافی پارس براتون مهیا بکنه و شما فقط به مدریت کافه بپردازید کافیه با یکی از مشاوران کافی پارس به صورت تلفنی تماس داشته باشید.

عوامل تعیین کننده طعم و عطر قهوه

  • نوع دانه قهوه: دو نوع اصلی دانه که برای تهیه قهوه مورد استفاده قرار می‌گیرند عربیکا و روبوستا هستند. دانه‌های قهوه عربیکا تمایل به داشتن طعم نرم‌تر و ملايم‌تری دارند و معمولاً بیشتر از دانه‌های روبوستا برای قهوه‌های اختصاصی و اسپشیالتی استفاده می‌شوند. دانه‌های قهوه روبوستا به دلیل غلظت بالاتر اسیدها و تندی‌تر بودن طعم، در قهوه‌های اسپرسو و مخلوط‌های قهوه رایج‌تر هستند.
  • نقاط روشن‌تر (بلونده) و تیره‌تر (تستو): در فرآیند نمو و پخت دانه‌های قهوه، نقاط روشن‌تر و تیره‌تری وجود دارند که به ترتیب باعث تولید اسیدهای بیشتر و روایح تلخ‌تر و تندتر یا اسیدهای کمتر و روایح شیرین‌تر و ملایم‌تر می‌شوند.
  • روش‌های آماده‌سازی قهوه: طعم و عطر قهوه به شدت به روش استخراج و تهیه‌اش وابسته است. روش‌های مختلف مانند اسپرسو، دست‌ساز، آب‌پز، فیلتر، اسفنجی و… تأثیر قابل‌توجهی بر طعم و عطر نهایی قهوه دارند.
  • نوع آب: آب استفاده‌شده برای تهیه قهوه نیز تأثیری در طعم و عطر آن دارد. آب با کیفیت و بدون طعم و بوهای مزاحم می‌تواند قهوه را بهتر از آب با کیفیت پایین و طعم نامطلوب تهیه کند.
  • زمان خرد کردن دانه‌ها: زمان خرد کردن دانه‌های قهوه نیز تأثیری بر طعم و عطر دارد. خرد کردن دانه‌ها به اندازه‌ای که باعث تولید کف‌های کرمی در قهوه اسپرسو شود، می‌تواند به طعم و عطر بهتری رسیده شود.
  • روش‌های مختلف مزاج‌کردن: مزاج‌کردن اضافه کردن مواد دیگر به قهوه، مثل شکر، شیر، کاکائو، قرص‌های شکلاتی و… می‌تواند به طعم و عطر قهوه افزوده یا تغییری بدهد.

نگهداری و ماندگاری قهوهنگهداری و ماندگاری قهوه

چگونگی نگهداری و ماندگاری قهوه

  • نگهداری و ماندگاری دانه‌های قهوه: اگر قهوه‌ای با دانه‌های تازه داشته باشید، مهمترین نکته‌ای که باید رعایت کنید، جلوگیری از تماس با هوا و رطوبت است. دانه‌های قهوه را در ظرف هواپنهان و ضدرطوبت قرار داده و در محیط خنک نگهداری کنید. همچنین می‌توانید دانه‌های قهوه را در یخچال قرار ندهید؛ زیرا تماس با رطوبت محیطی می‌تواند اسیدیته قهوه را تغییر داده و طعم آن را تحت تأثیر قرار دهد.
  • آسیاب کردن قهوه: اگر قهوه‌ی آسیاب‌نشده دارید، بهتر است در همان زمانی که قصد استفاده از آن را دارید، آسیاب کنید. دانه‌های آسیاب‌شده به سرعت اکسید می‌شوند و از طعم خود از دست می‌دهند. بهتر است قهوه‌ی آسیاب‌شده را در ظرف هواپنهان نگهداری کرده و تا چند روز (حداکثر یک هفته) مصرف کنید.
  • عوامل محیطی: قهوه بهتر است در جایی که تماس با نور خورشید مستقیم نداشته باشد، نگهداری شود. عوامل محیطی مانند رطوبت، نور خورشید و گرما می‌توانند ماندگاری قهوه را تحت تأثیر قرار دهند. بهترین روش برای ذخیره قهوه، قرار دادن آن در جای خشک و خنک و دور از نور خورشید است
  • مصرف به‌ موقع: قهوه‌ی آسیاب‌شده را هرچه زودتر مصرف کنید، زیرا با گذشت زمان، طعم و عطر آن کمرنگ‌تر می‌شود.
  • روش ذخیره‌سازی: قهوه باید در شرایط محیطی مناسب ذخیره شود تا ماندگاری آن حفظ شود. بهترین روش ذخیره‌سازی، نگهداری دانه‌های تازه و آسیاب‌نشده است. اگر قهوه آسیاب شده استفاده نشده و در ظروف تمام شده نگهداری شود، ماندگاری آن کاهش می‌یابد.
  • روش تهیه: روش‌های مختلف آماده‌سازی قهوه می‌تواند ماندگاری آن را تحت تأثیر قرار دهد. مثلاً قهوه‌های اسپرسو با کمترین مقدار آب در اختیاری به طور سریع تهیه می‌شوند و این موضوع ممکن است به ماندگاری آن کمک کند.

نگهداری و ماندگاری قهوه

نگهداری طولانی‌ مدت انواع قهوه

  • قهوه‌های عربیکا: دانه‌های قهوه عربیکا به دلیل کمتر بودن روغن و اسید کلروژنیک بیشترین ماندگاری را دارند و برای نگهداری بلند مدت مناسب هستند.
  • قهوه‌های روبوستا: اگرچه دانه‌های قهوه روبوستا در مقایسه با عربیکا روغن بیشتری دارند، اما برای نگهداری طولانی‌مدت نیز مناسب هستند.
  • قهوه‌های با بسته‌بندی مناسب: قهوه‌هایی که در بسته‌بندی‌های هواپنهان و ضدرطوبت عرضه می‌شوند، برای نگهداری بلند مدت مناسب‌تر هستند. این بسته‌بندی‌ها از تماس با هوا، نور خورشید و رطوبت جلوگیری می‌کنند و به طعم و عطر قهوه حفظ می‌کنند.
  • قهوه‌های تازه آسیاب‌شده: برای بهترین تجربه، بهتر است دانه‌های قهوه را تازه آسیاب‌شده و در همان زمان استفاده کنید. اگر قهوه‌ی آسیاب‌شده را نیاز به نگهداری دارید، می‌توانید آن را در ظروف هواپنهان با درب محکم نگهداری کنید.
  • قهوه‌های تهیه‌شده اسپرسو: قهوه‌های اسپرسو بیشترین ماندگاری را دارند، زیرا طعم و عطر آن‌ها به دلیل فشار زیاد و زمان کمتر تماس با آب بهتر حفظ می‌شود.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

ماشین اسپرسو
مقالات

همه چیز درباره ماشین اسپرسو

ماشین اسپرسو (Espresso machine) یک وسیله‌ی خاص برای تهیه‌ی قهوه است. این دستگاه با استفاده از فشار بالا، قهوه را از زبانه‌های خود عبور داده و

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 50% تخفیف (1 الی 11 اردیبهشت)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام