تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

هدگروپ

هدگروپ چیست و چگونه کار می کند؟

قهوه ای که می نوشید به همین سادگی که می بینید و می نوشید تهیه نمی گردد و عملیات بسیاری بر روی آن انجام می شود بخصوص اگر در دستگاه اسپرسوساز درست شوند، در این مقاله می خواهیم به معرفی یکی از اجزای داخلی دستگاه اسپرسوساز بپردازیم که نقش بسیار مهمی در این دستگاه و فرایند قهوه سازی دارد.

سعی داریم تا هدگروپ را به شما عزیزان و طرز کار کردن آن را به شما توضیح دهیم معرفی کنیم، با کافی پارس بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه همراه من باشید.

دستگاه های اسپرسوساز شامل چه اجزایی هستند؟

دستگاه های اسپرسوساز صنعتی یا خانگی دارای اجزای بسیار مهم و کارامدی هستند که هر کدام از آنها نقش مهمی در دستگاه و تحویل یک عصاره قهوه اسپرسو خوب و ایده آل دارد، یک دستگاه اسپرسو ساز بجز تجهیزاتی که قابل مشاهده هستند و با آنها کار می کنیم دارای اجزای داخلی بسیاری نیز می باشند که شامل:

منبع آب اسپرسوساز، پمپ اسپرسوساز، دیگ بخار اسپرسوساز، نازل بخار اسپرسوساز، روکش لوله بخار اسپرسوساز، هدگروپ اسپرسوساز، تمپر قهوه اسپرسوساز، پرتافیلر یا فیلتر اسپرسوساز، بورد اسپرسوساز و ..می باشد.

هدگروپ

هدگروپ چیست؟

هدگروپ بخشی از اسپرسوساز است که آب گرم را تحت فشار پخش می کند، جایی است که در آن پورتافیلتر خود را قفل می کنید تا بتوانید شات های اسپرسو را عصاره گیری نمایید، در واقع هد گروپ جایی است که آب داغ به پودر قهوه می رسد و آن را به اسپرسو بدل می کند.

هدگروپ معمولاً در بالای اسپرسوساز قرار دارد و از یک پورتافیلتر تشکیل شده است که شامل یک سبد فیلتر قابل جابجایی و یک اهرم می باشد، برای استفاده از آن تنها کاری که باید انجام دهید این است که پورتافیلتر را روی لیوان شیشه ای قرار داده و آن را روی اهرم فشار دهید. با انجام این کار، می توانید آب داغ را از داخل محفظه بیرون بکشید و به محفظه پایینی هدگروپ برسانید.

وظیفه هدگروپ در اسپرسوساز چه می باشد؟

هدگروپ در اصل پایداری حرارتی برای دمای آب دم آوری دستگاه را تضمین می نماید، اگر دمای آب دستگاه خیلی پایین باشد ممکن است اسپرسوی شما ترش شود و اگر خیلی زیاد گردد طعم سوخته یا تلخی پیدا می کند. همچنین هدگروپ تضمین می کند که فشار بالا به طور ایمن به قهوه در این بخش هدایت شود، با هدگروپ مطمئن می شوید که می توانید اسپرسویی مناسب و خوش طعم بسازید.

کار دیگر هدگروپ جداسازی آب و تفاله قهوه است و تنظیم فشار و دما؛ خاطرتان باشد که هدگروپ ها باید بعد از هربار عصاره گیری تمیز شوند زیرا می توانند حاوی باکتری هایی شوند که قهوه شما را آلوده کنند.

هدف اصلی هد گروپ اندازه گیری زمان لازم برای استخراج فشار کافی در داخل پورتافیلتر می باشد تا شات های اسپرسو عصاره گیری شوند؛ این ساختار فلزی شبیه لوله ای است که به بالای دستگاه اسپرسوساز شما وصل می شود و خروجی آب و بخار را مهیا می سازد، هد گروپ به دیگ آب وصل است و با روشن شدن دستگاه آب را تبخیر می کند تا بخار تولید شود.

بعد دیگ این بخار داغ را از طریق سوراخ‌ های کوچکی به هد گروپ منتقل می‌ نماید و باعث می شود که آب به داخل آسیاب‌ های قهوه چکه نماید و این اولین شات اسپرسو می باشد.

اسپرسوساز به چند هدگروپ نیاز دارد؟

تعداد هدگروپ به این وابستگی دارد که انتطار چقدر قهوه اسپرسو دارید. هرچه تعداد بیشتری قهوه سفارش داده شود، تعداد هد گروپ های مورد نیاز هم بیشتر می شود. هد گروپ ها در پیکربندی های 8 سوراخ (تک)، 12 سوراخ (دو) و 20 سوراخ (سه گانه) در بازار موجودند که البته تعداد بالای هدگروپ معمولا برای کافه ها و مدل های صنعتی مناسب است چون تقاضا زیاد است.

هدگروپ

از مزیت های هدگروپ چیست؟

هد گروپ ها با توجه به اینکه بخش مهمی از مراحل اسپرسوسازی می باشند و دما را هنگام استخراج با تامین فشار آب ثابت کنترل می کنند منجر به ایجاد قهوه های اسپرسو با عطر و طعم خوب می شوند، در ذیل به برخی مزایای آن اشاره می کنیم:

1- نیازی به نظارت یا تنظیم مداوم دمای دم کردن قهوه ندارید.

2-خدمات سریعی را برای سفارش دهنده های قهوه ارائه می دهد.

3-براحتی تمیز می شود.

4-دستگاه هایی دارای چند هدگروپ این اجازه را می‌ دهد تا چند اسپرسو را به طور همزمان و بدون پر کردن مداوم نازل تهیه نمایید.

5-خطر سوختگی را با استفاده از گرمکن قهوه در زیر دهانه از بین می برد.

6-به راحتی می شود دانه های قهوه سیاه را به سبز تغییر داد و بالعکس.

انواع مختلف هدگروپ کدامند؟

هد گروپ ها بسته به نوع قهوه خوری شما می توانند دارای یک سبد پرتافیلتر تکی، یک سبد دوتایی یا یک سبد سه گانه باشند، اگر می خواهید از یک سبد برای قهوه فیلتر استفاده کنید، باید یک بریدگی در پایه سبد وجود داشته باشد که روی هد گروپ چهار سوراخه شما قرار بگیرد که حتما آن را دیده اید.

چطور هدگروپ را تمیز کنیم؟

اگر می خواهید هدگروپ را در شرایط خوبی نگه دارید، حتما آنها را پس از هر بار استفاده کاملاً شسته و تمیز می شود، از پاک کننده های ساینده مثل مایع ظرفشویی استفاده نکنید چون احتمال دارد به سیستم شیر آسیب برساند بجای آن برای از بین بردن لکه های تیره قهوه، کمی خمیر جوش شیرین را روی آن بمالید و بگذارید تا خشک شود سپس پودر شل شده را با یک پارچه (یا کاغذ لکه گیر) پاک نمایید.

اگر لازم است، برای تمیز کردن هد گروپ از متخصص کمک بگیرید چون تمیز کردن نامناسب می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی و آسیب به هدگروپ شود.

هدگروپ

تعمیر هدگروپ اسپرسوساز:

به این دقت کنید که اگر واشر هدگروپ را خیلی وقت باشد عوض نکرده باشید، ممکن است سخت و شکننده شود و به صورت تکه تکه بیرون می‌ آید و ممکن است نیاز به برش یا جدا کردن داشته باشد؛ باید صفحه هدگروپ را با یک پیچ بردارید، همچنین برای ماشین های بدون پیچ، صفحه توسط واشر گروپ نگه داشته می شود و هنگامی که واشر را بردارید، صفحه نمایش نیز حذف می گردد.

واشر در داخل یک شیار در هد گروپ قرار دارد، ممکن است دیدن واشر دشوار باشد زیرا گرما لاستیک را ذوب می کندف باید با استفاده از خراش دادن یا ست انتخاب حلقه اورینگ آن را در ساعت 3 یا 9 داخل واشر بگذارید، دستگیره را به سمت خود بکشید و دسته را بالا بیاورید تا واشر را از شیار پایین بکشید.

هنگامی که تمام واشر را جدا کردید، شیار را کاملا تمیز کنید تا از تکه های واشر قدیمی و باقی مانده های قهوه از قبل مانده پاک شود چون اگر کاملا تمیز نباشد، واشر جدید به درستی آب بندی نمی گردد؛ همچنین، از این فرصت برای تمیز کردن دیفیوزر گروپ هم استفاده کنید، اگر اسپرسوساز شما یک هدگروپ دارد با محلول پاك كننده دستگاه اسپرسوساز، آب و يك برس براحتی تمیز می شود.

هنگامی که شیار کاملا تمیز شد، می توانید واشر جدید را نصب کنید، روغن هم نیازی نیست. اکثر واشر های هدگروپ دارای یک طرف صاف و یک طرف اریب می باشند. سمت اریب شکل بالا می رود و وارد هدگروپ می گردد، در ماشین‌ هایی که از واشر برای نگه‌داشتن صفحه استفاده می‌ شود مطمئن شوید که صفحه را همزمان تعویض می‌ کنید. با استفاده از یک پیچ گوشتی کوتاه، واشر را به صورت دایره ای در شکاف آن فشار دهید حتی ممکن است برداشتن سبد و فشار دادن پورتافیلتر به واشر مفید باشد.

در انتهای مقاله باید گفت هدگروپ جزو اصلی و جدا ناشدنی اکثر دستگاه های قهوه ساز می باشد که وظیفه تبدیل آب به بخار برای گرم کردن قهوه را بر عهده دارد و دارای ویژگی هایی است که به تنظیم بخش هایی از آب در اندازه استاندارد کمک می نماید پس باید در حفظو نگهداری و تمیز کردن آن کوشا باشید تا دستگاه اسپرسوسازتان عمر طولانی تری داشته باشد و بتوانید بهترین قهوه های اسپرسو را با آن بسازید و بنوشید.

برای مطلع شدن از شرایط دریافت نمایندگی به سایت کافی پارس سر بزنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام