تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه جوشیده

قهوه جوشیده چیست و چطور ایجاد می شود؟

قهوه جوشیده یکی از اتفاقات بدی که اکثرا با این مشکل رو به رو شده اید. تمامی کسانی که قهوه خور حرفه ای هستند و روزی چند فنجان از انواع آن نوش جان می کنند، مسلما طعم اصیل، واقعی و درست آن را به خوبی می شوناسند ولی برای کسانی که شاید ماهی چند بار قهوه می نوشند این موضوع اصلا به چشم نیاید و برایشان اهمیت ندارد که قهوه را با چه طعمی می نوشند و یا اینکه آن قهوه درست دم آوری شده یا خیر.

موضوع این مقاله ارتباط و تفاوت بین این افراد در تشخیص قهوه درست است و در آن به شما توضیح خواهیم داد که چه قهوه ای در انواع دستگاه های قهوه ساز چه اسپرسو ساز، چه قهوه جوش یا فرنچ پرس درست دم آمده و طعم واقعی دارد و چه قهوه ای جوشیده و بدطعم است. با کافی پارس بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه همراه ما باشید.

قهوه جوشیده

قهوه خوب چگونه است؟

برای یک طرفدار قهوه اسپرسو، هیچ‌ چیزی بدتر از نوشیدن یک فنجان قهوه جوشیده، بدطعم و آبکی نیست، ولی برای اینکه قهوه جوشیده درست نکنید خوشبختانه روش های ساده‌ای برای جلوگیری از افتضاح به بار آوردن در تهیه قهوه وجود دارد که توجهتان را به آن جلب می کنیم:

1-باید از تازه بودن قهوه (حداقل 5 هفته از رست آن گذشته باشد) اطمینان داشته باشید چون هرچه دانه قهوه تازه تر باشد، قهوه ای که از آن بدست می آید عطر و طعم بهتری خواهد داشت.

2-نکته بعدی آبی است که برای تهیه قهوه استفاده می کنید که اولا باید سرد باشد، دوما از آب معدنی یا آبی که جوشیده و خنک شده باشد استفاده شود و سوما آب گرم و ولرم استفاده نکنید چون قهوه جوشیده و طعم بدی می گیرید.

3- هنگام دم نمودن قهوه نیز دمای آن تا ۹۰ درجه سانتی گراد باشد تا بهترین طعمی که می‌توانید انتظار داشته باشید را از آن بگیرید.

چطور قهوه جوشیده می شود؟

1-دمای دم آوری قهوه اگر بیشتر از 90 درجه شود  وگرنه طعم قهوه جوشیده می گیرد.

2- اگر آب قهوه هنگام دم کشیدن داغ تر از  90 درجه باشد، قهوه جوشیده خواهد شد.

3-  انواع رست دانه قهوه نیز در طعم آن تاثیر بسزایی دارد، درست است که رنگشان باید قهوه‌ای شود، اما اگر زیاد بو داده شوند، دانه‌هایی سیاه رنگ با بوی سوختگی خواهید داشت که نتیجه اش قهوه جوشیده و تلخ می باشد.

4- کثیف بودن موکاپات، قهوه جوش یا فرنچ پرس که قهوه در آنها دم می شود هم در عطر و طعمش تاثیر می‌گذارد مثلا اگر فرنچ پرس مورد را تمیز نشویید و فقط آب گرفته باشید، بوی قهوه مانده می گیرد و باعث بوجود آمدن قهوه جوشیده می شود.

قهوه جوشیده درست کردن با دستگاه اسپرسوساز خانگی:

دستگاه های اسپرسوساز خانگی که قیمت چندان بالایی ندارند برای راحتی کار و تهیه و دم آوری قهوه ای خوش عطر و طعم می باشد فقط باید موارد کوچکی را رعایت کنید تا بتوانید از قهوه اسپرسو خود لذت ببرید چون نوشیدن قهوه جوشیده هم خستگی را در شما باقی می گذارد و هم طعم تلخ و سوخته آن باعث دلزدگی شما می شود. در مجله کافی پارس مقاله طرز تهیه قهوه اسپرسو در خانه را حتما بخوانید تا به شما برای درست کردن قهوه ای خوب و ناب کمک کند.

چرا دستگاه اسپرسوساز خانگی قهوه جوشیده تحویل ما می دهد؟

اگر قهوه ای که از دستگاه اسپرسوساز خانگی می گیرید طعم قهوه جوشیده می دهد، باید به دنبال دلیلش باشید؛ اگر بتوانید دلایل خرابی قهوه ساز را پیدا کنید می توانید خیلی راحت اقدام به تعمیر قهوه سازتان نمایید. این را در نظر داشته باشید آماده کردن قهوه در قهوه ساز باید براساس زمان بندی تعیین شده پیش برود و اگر قهوه ساز نتوانست به درستی هر یک از مراحل ساخت قهوه را انجام دهد، نیاز به بررسی و ارزیابی قطعات دارد که نیاز به یک متخصص دارد.

قهوه جوشیده

دلایل ایجاد قهوه جوشیده در دستگاه قهوه ساز خانگی یا صنعتی:

1-تنظیم نبودن ترموستات

2-خرابی و سوختن ترموستات

3-گرفتگی و رسوب سوپاپ قهوه ساز

1-تنطیم نبودن ترموستات و نقش آن در قهوه جوشیده:

علت واقعی: عدم تنظیم درست ترموستات

راه حل پیشنهادی:

1-برای حل مشکل تنظیم نبودن ترموستات اول ببینید سالم است یا نه.

2- باید ترموستات قهوه ساز را درست تنظیم کنید.

3-اگر با تنظیم ترموستات، باز هم قهوه جوشیده داشتید، باید اقدام به تعویض کردن آن نمایید.

کار ترموستات در قهوه ساز چیست؟

1-ترموستات نقش مهمی در ایمنی دستگاه دارد.

2-در صورتی که دمای دستگاه یا المنت حرارتی بیش از حد بالا برود، ترموستات جریان برق را قطع می کند و از ایجاد حرارت بیش از حد جلوگیری می کند، در واقع ترموستات نقش سوپاپ ایمنی را بازی می کند.

3-ترموستات با قطع و وصل کردن دمای دستگاه، مانع از داغ کردن بیش از حد دستگاه و آب می شود.

4-اگر ترموستات نتواند دمای دستگاه را تشخیص دهد و یا در زمانی که باید دستور قطع دما را ندهد، آنوقت است که قهوه جوشیده خواهیم داشت.

قهوه جوشیده

2-خرابی و سوختن ترموستات و درست شدن قهوه جوشیده:

اگر قهوه در قهوه ساز می جوشد، یعنی دمای بالایی به دستگاه می رسد و حرارت کنترل نمی شود و باعث ایجاد قهوه جوشیده می شود.

علت واقعی: عدم تنظیم درست و مناسب ترموستات

راه حل پیشنهادی:

اگر تنظیم ترموستات، مشکل را حل نکرد، مراحل زیر را انجام دهید:

1-برای اینکه قهوه خوبی داشته باشید و قهوه جوشیده عصاره گیری نکنید، اول باید ترموستات را بررسی کنید.

2-اگر حتی با تنظیم ترموستات، مشکل قهوه جوشیده حل نشد، احتمالا ایراد در عملکرد ترموستات است.

3-می توانید ترموستات معیوب را با یک قطعه سالم عوض کنید.

4-حواستان باشد باید ترموستات جدید تعویضی شبیه ترموستات دستگاهتان باشد.

3- گرفتگی و رسوب سوپاپ قهوه ساز و داشتن قهوه جوشیده:

علت واقعی: گرفتگی سوپاپ

راه حل پیشنهادی برای پیشگیری از قهوه جوشیده:

1-تعمیر سوپاپ برای رفع ایراد و جلوگیری از درست شدن قهوه جوشیده.

2-اگر سوپاپ قهوه ساز دچار گرفتگی باشد، می تواند در ایجاد قهوه جوشیده نقش داشته باشد که باید برای تعویض آن اقدام کنید.

3-شکستگی یا خمیدگی در سوپاپ هم از مواردی است که باعث قهوه جوشیده می شود.

4– سوپاپ را از دستگاه خارج و اقدام به تمیز کردن آن نمایید.

در نهایت اگر تمام موارد گفته شده را رعایت کردید مثل تازگی مواد اولیه، آب مصرفی، درجه حرارت آب و همچنین موارد مربوط به ترموستات را انجام دادید اما باز قهوه جوشیده بدطعم و تلخ و بدمزه داشتید بهتر است از خدمات نمایندگی تعمیرات دستگاه های قهوه ساز استفاده نمایید تا بتوانید هر روز از قهوه اسپرسوی خوش عطر و طعم خود لذت ببرید و یک روز عالی و پر انرژی داشته باشید. پیشنهاد می گردد مقاله از عوارض و مضرات قهوه اسپرسو بی خبر نباشید را حتما بخوانید تا با آگاهی بیشتری قهوه دلخواهتان را انتخاب کرده و بنوشید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام