تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه تخم مرغ اسکاندیناوی یا سوئدی

خیلی از انواع قهوه هستند که بومی مناطق و کشورهای زادگاه خودشان می باشند و ممکن است در منوی کافه دیگر کشورها موجود نباشد مگر اینکه یک فرد از یک کشور دیگر آن را تست کند، به مذاقش خوش بیاید و طرز تهیه آن را به کشور خودش ببرد و در منوی کافی شاپ خود استفاده نماید و نوشیدن آن رواج پیدا کند؛ یکی از آن قهوه ها با نام عجیب و کمی نامتجانس قهوه تخم مرغ می باشد که در این محتوا درباره پیدایش، تاریخچه، خصوصیات و طرز تهیه اش صحبت می کنیم؛ پیشنهاد می گردد اگر به باریستا شدن و راه اندازی کافه علاقمندید در دوره جامع باریستایی و راه اندازی کافه کافی پارس شرکت نمایید.

قهوه تخم مرغ اسکاندیناوی یا سوئدی

واقعا قهوه تخم مرغ چیست؟

قهوه تخم مرغ شامل یك فنجان قهوه زرده تخم مرغ زده شده خام برای ایجاد یک کف شناور و شیرین می باشد، برای تهیه آن یک تخم مرغ خام را با پوست در یک فنجان بشکنید، بعد آن را با دانه قهوه آسیاب شده مخلوط کنید و روی اجاق و حرارت ملایم بپزید، تخم مرغ به ناخالصی های موجود در قهوه می چسبد و آنها را از مایعی که نهایت بدست می آید و در فنجان سرو می کنید خارج می کند، در این لحضه شما صاف ترین فنجان قهوه موجود در دنیا را تهیه کرده اید.

برای توضیح و فهم بیشتر یک مثال می زنیم: در دانشکده آشپزی و موقع تهیه کنسومه (کنسومه (به فرانسه Consommé) که نوعی سوپ می باشد که از پتاژ (نوعی سوپ فرانسوی) رقیقتر و از سوپ معمولی غلیظتر می باشد و معنی سوپ صاف شده و کامل را دارد نیز از تخم مرغ استفاده شده، این سوپ چربی کمی دارد و گوشت و سبزیجات با سفیده تخم مرغ با هم مخلوط می‌شوند) هم همین اتفاق می افتد اینکه سفیده تخم مرغ می تواند ناخالصی های موجود در مایعات را از بین ببرد، تخم مرغ های خام موجود در نوشیدنی قهوه تخم مرغ سوئدی هم هدفش مثل کنسومه صاف سازی قهوه است.

قهوه تخم مرغ زادگاهش کجاست؟

بسیاری از متخصصین قهوه، ازین قهوه با نام قهوه تخم مرغ اسکاندیناوی یا  قهوه تخم مرغ سوئدی یاد می کنند و این یعنی منشا و زادگاه این قهوه دانمارک، سوئد یا نروژ می باشد؛ در دهه 1800 قهوه جزو نوشیدنی های گران قیمت بود و همچنین آن موقع هیچ روش تصفیه قهوه ای نیز وجود نداشت و بخاطر همین از مواد غنی پروتئینی مانند تخم مرغ، پوست ماهی و شاخ گوزن برای فیلتر کردن ناخالصی های قهوه استفاده می کردند و احتمالا ایده اضافه کردن تخم مرغ به نوشیدنی قهوه توسط مهاجران اسکاندیناوی به آمریکا وارد شده است، اما امروزه درستش این است که نام آن را قهوه تخم مرغ Midwest (شهری در ایالت وایومینگ کشور ایالات متحده آمریکا) گذاشت چون تنها مکانی است که افراد همیشه آن را مصرف می نوشند و به آن علاقمندند، البته در کشورهای اسکانیناوی و ویتنام نیز از این نوشیدنی استفاده می کنند.

نقش تخم مرغ در قهوه تخم مرغ چیست؟

در واقع تخم مرغ می تواند بر طعم و کیفیت قهوه تأثیر می گذارد؛ پارکر راسل، مدیر عامل سرویس قهوه اشتراکی Black Ink Coffee در این باره نظرش این است که: هدف استفاده از کل تخم مرغ برای تغییر طعم نوشیدنی قهوه می باشد، تخم مرغ به از بین بردن ناخالصی های قهوه یعنی تلخی و اسیدیته قهوه که هنگام رست ایجاد شده کمک می نماید تا یک فنجان قهوه تخم مرغ خوش طعم و صاف تر داشته باشید.
شبیر نورالدین متخصص و وبلاگ نویس قهوه می گوید: پوسته تخم مرغ اسیدهای موجود در قهوه را خنثی می کند و از ماتی و غلظت قهوه کم می کند و یک نوشیدنی مناسب، ملایم و سبک برای برای معده می شود؛ همچنین اگر فقط زرده و سفیده تخم مرغ را به قهوه اضافه کنید، بافتی خامه ای و کف دار اما اسیدی به دست می آید که هیچ ایرادی ندارد.

قهوه تخم مرغ اسکاندیناوی یا سوئدی

آیا قهوه تخم مرغ خطرناک است؟

آمریکایی ها در استفاده تخم مرغ خام در غذای خود بسیار محتاطند و به همین خاطر سوالات زیادی درباره ایمنی مواد غذایی پیش می آید؛ جانیلین هاچینگز که یک متخصص ایمنی مواد غذایی معتبر از StateFoodSafety می باشد گفته که بخاطر دمای آب مورد استفاده برای تهیه قهوه تخم مرغ هیچ تضمینی وجود ندارد که فاقد سالمونلا (که معمولاً در جوجه‌ها و تخم‌مرغ‌ها وجود دارد عامل یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی است) باشد، وی همچنین گفته است برای بالا بردن ایمنی کلی توصیه می گردد که از تازه ترین تخم مرغ های پاستوریزه استفاده شود چون فرآیند پاستوریزاسیون برای کاهش باکتری هایی مثل سالمونلا و افزایش سطح ایمنی طراحی شده اند که احتمال بیماری را کاهش می دهند.

دستور تهیه قهوه تخم مرغ اسکاندیناوی:

ساکسون یکی از متخصصان قهوه درباره قهوه تخم مرغ گفته است: افزودن تخم مرغ به قهوه باعث افزایش کافئین قهوه نمی شود اما چون تخم مرغ تلخی قهوه را از بین می برد، می توانید مدت زمان دم را بیشتر کنید تا کافئین بیشتری داشته باشید.

مواد لازم برای تهیه یک فنجان قهوه تخم مرغ:

-3 قاشق غذاخوری قهوه با سابه قهوه درشت (مشابه پودر قهوه ای که برای استفاده در فرنچ پرس استفاده می شود)

-230 میلی لیتر آب تصفیه شده برای دم کردن قهوه تخم مرغ

-90میلی لیتر آب تصفیه شده سرد

-یک عدد تخم مرغ کامل به همراه پوست

طرز تهیه قهوه تخم مرغ:

-230میلی لیتر را در طرفی بریزید و روی شعله متوسط رو به بالا بگذارید تا جوش بیاید.

-پودر قهوه را داخل یک ظرف بریزید و بعد تخم مرغ را در آن بشکنید و سپس پوست آن را نیز کاملا خورد کرده و به مخلوط اضافه نمایید.
-مخلوط پودر قهوه و تخم مرغ کامل را به مدت 30 ثانیه کنار بگذارید تا به قول ساکسون این صبر باعث شکوفا شدن قهوه می شود یعنی مقداری از CO2 تلخش از بین می رود یا خارج می گردد.

-وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، مخلوط قهوه و تخم مرغ را به آب جوش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم با حرارت ملایم تا 4 دقیقه بجوشد، البته این به ذائقه شما و نوع دانه قهوه استفاده شده بستگی دارد یعنی می توانید زمان جوشیدن یا دم آمدن را طولانی تر نمایید.

-در آخر ظرف را از روی حرارت برمی داریم و اجازه می دهیم تا یک دقیقه ساکن بماند و بعد آب سرد را اضافه می کنیم، در واقع این مکث باعث ته نشین شدن ترکیب پوسته و تخم مرغ می گردد، اگر درین مکث یک دقیقه ای ته نشین  مواد اضافی انجام شد که هیچ در غیر این صورت باید و آب سرد بیشتری به آن اضافه نمایید و در نهایت با استفاده از یک قاشق شکاف دار پوسته ها را با دقت از دورن ظرف بیرون بیاورید.
-قهوه تخم مرغی که قابل نوشیدن است در بالای ظرف قرار می گیرد و می توانید آن را از صافی رد کرده و در فنجان سرو و میل نمایید.

قهوه تخم مرغ

توصیه می گردد برای آموزش دوره جامع و تخصصی قهوه های دمی کافی پارس روی لینک کلیک کنید.

 

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام