تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه زعفرانی

درباره قهوه زعفرانی چه می دانید؟

در دنیای امروز قهوه دیگر مثل گذشته فقط شامل آب و پودر قهوه نمی شود و ممکن است افزودنی های مختلف و متنوعی به آن اضافه شود که در طعم و عطر و خواص نهایی آن تاثیر می گذارد، قهوه از جمله نوشیدنی های محبوبی است که از گذشته در ایران مصرف می شده است و با فرهنگ ما آمیخته است و روز بروز به طرفداران آن اضافه می گردد.

در این مقاله می خواهیم درباره قهوه زعفرانی صحبت کنیم که مانند قهوه قجری جزو نمونه هایی قدیمی است که همکنون هم در کافه ها سرو می شود و در منوی خیلی از کافه ها می توانید آن را پیدا کنید. با کافی پارس بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه در ایران تا انتهای مطلب همراه باشید

قهوه زعفرانی

زعفران چیست؟

زعفران جزو گیاهان و ادویه هایی محسوب می گردد که استفاده از آن به گذشته های خیلی دور بر می گردد و بخاطر فواید بسیارش در بسیاری از صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی آرایشی به کار می رود، کشت و برداشت مشکل و تقاضای بالای این ادویه باعث شده که قیمت آن هم نسبت به ادویه های دیگر بالاتر باشد و به آن طلای سرخ می گویند. از مطالعه مقاله قهوه طعم دار با افزودنی های طبیعی در مجله کافی پارس غافل نشوید.

با توجه به تحقیقات معتبر انجام شده، میزان ترکیبات موجود در زعفران می تواند بر رنگ، عطر و کیفیت آن تاثیر مستقیم بگذارد، بنابراین زعفران مرغوب آن است که در آزمایشگاه درصد ترکیبات موجود در آن سنجیده شده و همچنین تمامی مجوزهای بهداشتی را دارا باشد.

معمولا بهترین نمونه های زعفران در ایران در استان خراسان تولید می شود و کیفیت آن در حد بسیار بالایی قرار دارد به طوری که قسمتی از صادرات ایران به کشورهای مختلف می باشد، ناگفته نماند زعفران در ترکیب با سایر خوراکی ها می تواند اثرات و فواید دوچندانی داشته باشد.

معرفی انواع قهوه زعفرانی:

در ادامه 4 مدل قهوه زعفرانی با طرز تهیه و مواد اولیه آن را به شما معرفی می کنیم:

  • قهوه زعفرانی
  • قهوه زعفرانی عربی
  • قهوه زعفرانی لاته
  • دالگونای قهوه زعفرانی

1-قهوه زعفرانی:

در توضیح قهوه زعفرانی می توان گفت که اصلا این نوشیدنی قهوه نیست! قهوه زعفرانی در واقع بیشتر نوعی چای و دمنوش می باشد تا قهوه، این نوشیدنی متعلق به فرهنگ و تاریخ مردم شوشتر خوزستان می باشد، نوشیدنی ای با طعمی شیرین و گرم دقیقا مخالف قهوه و همچنین هیچ اثری از قهوه در آن نیست.

شوشتری ها در مراسمات خواستگاری و جشن هاشان از قهوه زعفرانی برای شیرین کردن دهانشان استفاده می کنند و در خواستگاری این پذیرایی نشان دهنده رضایت خانواده عروس برای ازدواج دختر می باشد.

مواد اولیه لازم و طرز تهیه قهوه زعفرانی شوشتری:

1-زعفران ساییده شده به مقدار یک قاشق چای ‌خوری

2-هل ساییده شده به مقدار یک قاشق چای‌ خوری

3-گلاب به مقدار یک پیمانه

4-شکر شش به مقدار قاشق چای ‌خوری

5-قوری

6-دم کنی

7-شعله گاز (حرارت مستقیم)

خوب برای تهیه این قهوه لازم است مواد بالا را در یک قوری بریزید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش بیاید، سپس به محض جوش آمدن زیرش را خاموش کنید و بر روی قوری پارچه ای به عنوان دم کن بگذارید و اجازه دهید 4 دقیقه قهوه زعفرانی دم بکشد.

نکته: ترکیب گلاب و زعفران باعث می شود که این نوشیدنی طبعی تند و گرم داشته باشد به همین خاطر در حد یک فنجان کوچک برای سرو کافی می باشد.

قهوه زعفرانی

2-قهوه زعفرانی عربی:

قهوه زعفرانی عربی به دلیل استفاده از دله (ظرف مسی که بعنوان قهوه جوش توسط عرب ها در بیشتر مراسمات رسمی و غیررسمی برای درست کردن  قهوه استفاده می‌شود) زمان زیادی برای آماده شدن (حدود نیم ساعت) نیاز دارد اما طعم و مزه ای که در نهایت بدست می آید همیشه در ذهنتان می ماند.

مواد اولیه لازم و طرز تهیه قهوه زعفرانی عربی (برای 5 نفر):

1-قهوه عربی به اندازه دو قاشق چای خوری آسیاب شده

2-هِل به اندازه یک قاشق چای خوری ترجیحاً ساییده شده

3-میخک به اندازه یک چهارم قاشق چای خوری آسیاب شده

4-زعفران به اندازه یک چهارم قاشق چای خوری ساییده شده

6-آب به اندازه 1 لیتر

5-دله

6- شعله گاز (حرارت مستقیم)

برای تهیه ابتدا 1 لیتر آب را داخل دله بریزید و بعد قهوه آسیاب شده را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید، سپس آن را روی حرارت گذاشته و پس از جوش آمدن به مدت 15 دقیقه بگذارید در حال جوشیدن باقی بماند، در این مرحله کافیست قهوه را به زعفران و میخک اضافه کنید و 5 دقیقه اجازه دهید تا قهوه عطر و طعم کامل آنها را به خود بگیرد. پس از این زمان شعله را خاموش کرده و قهوه را صاف کنید و درون فنجان ها سرو کنید.

نوشیدن قهوه زعفرانی عربی جزو رسوم و فرهنگ های اصلی این مناطق به شمار می آید. درباره قهوه ترش چه می دانید؟ آن را در مجله کافی پارس پیدا کرده و مطالعه کنید.

3- قهوه زعفرانی لاته:

وقتی در مورد لاته صحبت می شود حتما استفاده از شیر فوم دار یکی از مهمترین موضوعاتی می باشد که در آن وجود دارد. قهوه زعفرانی لاته از نوشیدنی های بسیار مطبوعی است که به تازگی در منوی خیلی از کافه ها دیده می شود. مواد لازم شامل:

1-اسپرسوی آماده شده تازه با اسپرسوساز یا موکاپات یا در نهایت و به ناچار فرنچ پرس.

2-فوم شیر با دستگاه اسپرسوساز یا همزن دستی یا برقی.

3-زعفران ساییده شده به مقدار دلخواه.

برای تهیه اول باید زعفران ساییده شده را در فنجان بریزید و سپس اسپرسو را به آن اضافه کنید، در مرحله آخر شیر فوم دار خود برای آماده کردن قهوه زعفرانی لاته به کار ببرید و آن را به ترکیب اسپرسو و زعفران اضافه نمایید.

4- دالگونای قهوه زعفرانی:

در تعریف دالگونا با آن نام عجیبش باید گفت اسم یکی از جدیدترین انواع قهوه است که در سال 2020 به دنیا معرفی شد. از ترکیب شکر، قهوه فوری و آب جوش بدست می آید و این مخلوط بر روی شیر سرد یا گرم ریخته می شود تا نوشیدنی فومی شکلی معروف به قهوه دالگونا ایجاد شود.

این محصول برای کسانی که آیس کافی دوست دارند گزینه مناسبی می باشد. این نوشیدنی لذیذ به مواد و تجهیزات خاصی نیاز ندارد و در مدت کوتاهی آماده خوردن می شود.

قهوه زعفرانی

مواد لازم و طرز تهیه دالگونای قهوه زعفرانی:

1-دو قاشق غذاخوری شکر

2-دو قاشق غذاخوری چودر قهوه فوری یا تازه آسیاب شده

3-دو قاشق غذاخوری آب جوش

4-سه چهارم پیمانه شیر

5-یک چهارم قاشق چایخوری زعفران دم کرده

خوب حالا باید آب جوش را با زعفران دم کرده با شکر و پودر قهوه به خوبی هم بزنید تا فرم کرمی و پف دار پیدا کند، بعد نصف لیوان مورد نظر را با شیر سرد پر کنید، چند قطعه یخ هم داخل آن بیاندازید و سپس مخلوطی که اول آماده کرده بودید را روی شیر سرد بریزید و با قاشق پهنش کنید، برای تزئین را تکه های شکلات رنده شده، خلال پسته یا بادام یا سیروپ کارامل و حتی چند پر زعفران استفاده کنید. نوشیدنی جذابتان آماده است، نوش جان.

در انتهای این محتوای خوشمزه باید گفت درست است که زعفران قیمت گزافی دارد اما حتی بصورت دم نوش و همراه چای و یا به مدل های گفته شده نوشیدن آن لذت بخش می باشد و بهتر است آن را حتما امتحان کنید، چون از خصوصیات خوب زعفران شادی آور بودن آن است، پس برای خوب کردن حال خودتان و مهمانانتان در مراسم حتما از آن استفاده نمایید. برای اطلاع از شرایط دریافت نمایندگی به سایت کافی پارس مراجعه کنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام