تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

تهیه قهوه دمی

انواع روش های تهیه قهوه دمی

شده یک روز صبح خیلی خوابالود و کسل باشید اما مجبور به بیدار شدن و رفتن به سر کار باشید؟ یا باید باشگاه بروید ولی بی حوصله و خسته و بی انرژی هستید؟ چاره کار یک نوشیدنی قهوه ای معجزه گره، یک فنجان قهوه اسپرسو درست کنید و نوش جان کنید و در عرض چند دقیقه تبدیل به یک سوپر من بشید که می تواند کوه را جابجا کند و آنقدر سرحال و با انرژی بشوید که با اخلاق خوش منزل رو ترک کنید.

ضمن آن همه چیزهایی که گفته شد روی کارتان تمرکز بیشتری پیدا خواهید کرد و راندمانتان هم بالاتر برود. یک فنجان قهوه و این همه خاصیت واقعا هر کسی را ترغیب می کند که هر روز 3 الی 5 فنجان از انواع قهوه بنوشد.

در محتوای پیش رو می خواهیم برایتان از انواع روش های تهیه قهوه دمی با انواع دستگاه های قهوه ساز برقی یا دستی دمی بگوییم، برای اینکه درباره این نوع قهوه بهتر و بیشتر بدانید توصیه می گردد. با کافی پارس، بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه تا انتهای متن همراهمان باشید.

تهیه قهوه دمی

قهوه دمی چیست؟

به قهوه ای گفته می شود که آب داغ بطور مستقیم روی پودر قهوه تقریبا درشت آسیاب شده که داخل فیلتر کاغذی در دستگاهی قیفی شکل ریخته می شود و نتیجه آن بعد از چند دقیقه یک فنجان قهوه خوش عطر و طعم خواهد شد؛ برای تهیه قهوه دمی بهتر است از رست لایت استفاده نمایید و همانطور که گفته شد، درجه آسیاب هم درشت باشد و در کنار این مواد اولیه نیاز به تجهیزات داریم که در ادامه به انواع آن اشاره می کنیم و توضیح مختصری می دهیم.

تهیه قهوه دمی با مخروط:

روشی ساده و ارزان برای دم کردن قهوه می باشد که فقط نیاز به مخروط قهوه و فیلتر کاغذی دارد، آسیاب دانه‌های قهوه باید متوسط تا درشت باشند و ۲۰ گرم قهوه برای یک فنجان کافیست.

در این روش تهیه قهوه دمی به فیلترهای کاغذی ای که به سایز مخروط (جنس مخروط می‌تواند از استیل، پلاستیک، سرامیک یا شیشه باشد) می خورند نیاز داریم تا آب گرم بتواند مساوی روی دانه‌های قهوه موجود در فیلتر ریخته شود و قهوه دم‌کرده را مستقیم درون فنجان بریزد. این فرآیند تقریبا به ۳ دقیقه زمان نیاز دارد.

تهیه قهوه دمی با کمکس:

این روش دم آوری قهوه به پودر قهوه با آسیاب درشت تا متوسط  و ۴ دقیقه زمان نیاز دارد، همچنین به دستگاه کمکس، فیلترهای کاغذ  Chemex، آب با ۹۰ درجه سانتی گراد نیاز داریم؛ خوب ابتدا فیلتر را در دستگاه قرار می دهیم، فیلتر کمکس از یک‌ طرف به صورت یک لایه کاغذ و طرف دیگر با سه لایه کاغذ قرار می‌گیرد.

به همین خاطر بهتر است فیلتر را با کمی آب داغ تر کنید تا قهوه به دست آمده در نهایت، بو و طعم کاغذ را به خود جذب نکند، بعد قهوه را داخل فیلتر ریخته و آن را به آهستگی تکان دهید تا سطح قهوه یکنواخت شود و امکان اضافه کردن آب فراهم شود.

باید آب با دمای ۹۰ درجه را روی پودر قهوه بریزید تا خیس بخورد، بعد از 30 ثانیه صبوری بقیه آب را کم کم اضافه کنید (نکته: آب بایستی بصورت دورانی و چرخشی روی قهوه ریخته شود.) ۴ دقیقه فرصت دهید تا تهیه قهوه دمی انجام شود، در نهایت قهوه در قسمت پایینی دستگاه جمع می‌شود.

تهیه قهوه دمی

تهیه قهوه دمی با V60:

در این روش تهیه قهوه دمی به دستگاه قهوه ساز V60، پودر قهوه، آب گرم و فیلتر احتیاج دارید، اول دانه‌های قهوه را با درجه درشت آسیاب کنید چون اگر سایز پودر قهوه ریز باشد باعث مسدودی فیلتر می شود. آب را تا دمای ۹۰ درجه سانتی گراد حرارت دهید، بعد کاغذ فیلتر را درون دستگاه قرار دهید و با آب داغ شسته و آب را دور بریزید.

در این نوع دم آوری قهوه به ازای هر ۱۰۰ میلی لیتر آب باید از ۸ گرم قهوه استفاده کنید. پودر قهوه را ریخته و سپس آب داغ را به صورت چرخشی روی پودر اضافه نمایید، قهوه را هم بزنید و ۳ دقیقه برای عبور عصاره از فیلتر وقت دهید، نوشیدنی که داخل محفظه ریخته شد آماده نوشیدن است.

تهیه قهوه دمی با نل دریپ:

ابتدا باید فیلتر را ۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید و  بعد آن را آب گیری کنید و بر روی قهوه ساز قرار دهید، دانه‌های آسیاب شده قهوه را داخل فیلتر ریخته و وسط پودر قهوه را با یک قاشق چوبی گود کنید و آب را با ۸۰ درجه سانتیگراد را به ‌آرامی به قهوه اضافه کنید؛ برای تهیه قهوه دمی با نل دریپ به ۳ دقیقه زمان نیاز دارید تا نوشیدنی آماده و در ظرف پایینی دستگاه جمع شود. پیشنهاد می گردد مقاله فواید و خواص قهوه اسپرسو برای مردان را در مجله کافی پارس مطالعه نمایید.

تهیه قهوه دمی با سایفون:

ابتدا باید فیلتر را ۵ دقیقه در آب جوش قرار داده و پس از آبگیری، در قسمت انتهایی دستگاه قرار دهید، محفظه پایینی سایفون را با آب پر کنید،  محفظه بالایی را روی محفظه پایینی قرار داده و منبع حرارتی دستگاه را روشن کنید تا آب به جوش بیاید و وارد محفظه بالایی ‌شود، وقتی دمای آب موجود در محفظه بالایی به ۹۰ درجه سانتی گراد رسید، موقع اضافه کردن پودر قهوه می باشد.

حالا باید ترکیب آب و پودر قهوه را مخلوط و حرارت را کم کنید، شعله را پس از ۱ دقیقه خاموش‌ کرده و ۳ دقیقه برای آماده شدن فهوه زمان دهید. منبع حرارت را از دستگاه جدا کرده و باز مواد موجود در محفظه بالایی را هم بزنید. در تهیه قهوه دمی با سایفون، عصاره نهایی قهوه در محفظه زیرین دستگاه جمع می گردد. وقتی همه عصاره به محفظه زیرین منتقل شد، قهوه آماده نوشیدن است.

تهیه قهوه دمی

تهیه قهوه دمی با فرنچ پرس:

در این روش، قهوه در آب داغ خیس شده و بعد صاف می‌گردد که همین باعث حفظ طعم و عطر قهوه می گردد. در این روش تهیه قهوه دمی به دستگاه فرنچ پرس، آب گرم، دانه‌های قهوه یا پودر قهوه نیاز دارید. ابتدا قهوه را درشت آسیاب کنید، سپس داخل دستگاه مقداری آب گرم ریخته و پودر قهوه را به آن اضافه کنید بطوری که سطح قهوه‌ را به طور کامل بگیرد.

فرنچ پرس را با پبیستونش بچرخانید تا آب و پودر قهوه با هم مخلوط شوند، درش را ببندید و ۵ دقیقه زمان دهید تا قهوه دمی آماده شود. در نهایت پیستون را به ‌آرامی به پایین فشار دهید تا پودرهای حل ‌نشده از نوشیدنی قهوه جدا شوند و وقتی که پیستون پایین است نوشیدنی را درون لیوان بریزید.

تهیه قهوه دمی با موکاپات:

پودر قهوه، دستگاه موکاپات، اجاق گاز و آب سرد از تجهیزات لازم برای تهیه قهوه دمی با این دستگاه می‌باشد. در واقع این دستگاه  قهوه دمی را در حرارت ملایم و از طریق فیلتراسیون آماده می‌کند یعنی طوری ساخته شده که بخار حاصل از آب جوش وارد قهوه می گردد و سپس قهوه دمی به قسمت بالایی دستگاه وارد می‌شود.

در این شیوه دم آوری ابتدا آب را در محفظه پایینی دستگاه بریزید، بعد سبد فیلتر مخصوص دستگاه را روی محفظه بگذارید، درجه آسیاب قهوه باید ریز تا متوسط باشد و آن را داخل محفظه بالایی بریزید و بعد در دستگاه را ببندید و ۵ دقیقه بر روی شعله ملایم مستقیم قرار دهید، بعد از گذشت این زمان قهوه دمی شما آماده است.

تهیه قهوه دمی با ایروپرس:

در این روش از دم آوری قهوه به دستگاه ایروپرس، دانه یا پودر قهوه، فیلتر کاغذی و آب گرم نیاز داریم. در ایروپرس، فیلتری در انتهای محفظه دم‌ کرده قرار دارد، وقتی که پودر قهوه در محفظه دم آوری قرار می‌گیرد، آب گرم اضافه می‌شود. برای استخراج عصاره قهوه باید به پیستون فشار وارد ‌شود و این فشار باعث انتقال قهوه دم‌ شده از فیلتر به داخل فنجان می گردد.

برای دم آوری با ایروپرس ابتدا قهوه را ریز آسیاب کنید بعد فیلتر را در در مخصوص دستگاه ایروپرس قرار داده و با آب جوش شستشو دهید. فیلتر را در قسمت پایینی دستگاه قرار داده و پودر قهوه را به داخل محفظه بریزید، آنگاه یک فیلتر دیگر را بر روی قسمت بالایی محفظه قرار دهید و آب گرم را در محفظه دیگر دستگاه که روی فیلتر دوم است بریزید. دستگاه را روی فنجان قرار دهید و پیستون را فشار داده تا نوشیدنی آماده نوشیدن شود.

در انتهای این محتوای جالب متوجه شدیم که تهیه قهوه دمی در فرصتی کوتاه اصلا هم سخت نیست فقط نیاز به کمی تجهیزات و مواد اولیه دارد که اگر واقعا عاشق نوشیدن قهوه هستید باید آنها را تهیه کنید و از قهوه های خوش عطر و خوش طعم لذت ببرید. برای دریافت نمایندگی از کافی پارس با شماره های درج شده در سایت کافی پارس تماس حاصل کنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام