تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

تهیه قهوه اسپرسو

نحوه تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات و دستگاه قهوه ساز اسپرسو

قهوه اسپرسو دومین نوشیدنی محبوب در دنیا می باشد که شما هم که حتی طرفدار نوشیدن قهوه اسپرسو نباشید سر رودربایستی هم که شده یکبار هم شده آن را تیست کرده اید و ممکن است تلخی آن شما را آزرده کرده باشد و با انواع شیرین کننده ها که فقط باعث افزایش کالری نوشیدنی می شود آن را نوشیده باشید.

در این مقاله قصد داریم به نحوه تهیه قهوه اسپرسو با انواع دستگاه های قهوه ساز دستی و برقی خانگی و دستی آشنا کنیم؛ با کافی پارس تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران تا انتهای متن همراهیمان کنید.

قهوه اسپرسو چیست؟

قهوه اسپرسو یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین انواع نوشیدنی می باشد که برای تهیه قهوه اسپرسو که پایه بسیاری از انواع قهوه می باشد از جمله کاپوچینو و آمریکانو ، کافه لاته، بلک اند وایت و … دیگر بکار برده می‌ گردد. قهوه اسپرسو نوشیدنی با بادی قهوه غلیظ است که در فنجان‌های کوچک به نام شاپ تک اسپرسو و دبل اسپرسو (تفاوت این دو، در میزان پودر قهوه استفاده شده است.

پودر قهوه استفاده شده برای تهیه دابل اسپرسو، دو برابر از پودر قهوه مورد نیاز برای تهیه قهوه اسپرسو معمولی است) درست می‌شود، قهوه اسپرسو طعم غنی و تلخی بیشتری نسبت به دیگر قهوه ها دارد و به عنوان تلخ‌ ترین قهوه شناخته شده است.

برای تهیه قهوه اسپرسو می‌توانید از دانه های قهوه روبوستا و دانه های قهوه عربیکا و یا ترکیبی از آنها استفاده نمایید. اگر شما از دانه قهوه روبوستا برای تهیه قهوه اسپرسو استفاده نمایید، قهوه بدست آمده تلخ‌تر و غنی تر خواهد شد زیرا پودر قهوه روبوستا کافئین به به میزان دو برابر نسبت به قهوه عربیکا دارد؛ اگر قهوه اسپرسو را با شیر داغ یا فوم شیر استفاده کنید، نوشیدنی بدست آمده قهوه لاته و کاپوچینو خواهد شد. مقاله تاثیر قهوه اسپرسو در درمان زود انزالی را حتما مطالعه نمایید.

تهیه قهوه اسپرسو

-تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات:

برای تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات که بیشتر در منزل و در سفر و در سرکار استفاده می شود، به قهوه آسیاب شده اسپرسو، آب تصفیه شده، موکاپات و شکر (البته در صورت تمایل) نیاز دارید، قبل از انجام فرآیند دم کردن قهوه دقت کنید تا آسیاب قهوه باید متوسط یا درشت نسبت به ریز باشد.

ابتدا آب جوش را  داخل مخزن آب موکاپات (قسمت پایینی دستگاه) ریخته و تا زیر سوپاپ آن را پر کنید (توجه داشته باشید که آب باید جوش باشد). در ادامه فیلتر قهوه را بر روی مخرن گذاشته و پودر قهوه تازه آسیاب شده را در داخل آن بریزید.

لازم است بدانید که برای تهیه قهوه با موکاپات نباید قهوه را درون فیلتر فشرده کنید (مثل دستگاه اسپرسو) و دقت کنید که پودر قهوه در لبه های رزوه‌ی موکاپات نریزد چون به مرور زمان باعث خوردگی واشر موکاپات می گردد، سپس محفظه موکاپات را محکم بر روی آن ببندید.

برای تهیه قهوه اسپرسوساز با موکاپات را روی شعله گاز با حرارت بالا قرار دهید و منتظر بمانید تا از داخل لوله ‌ی پارچ عصاره قهوه (قسمت بالایی قهوه) خارج شود، وقتی این فرآیند آغاز شد شعله گاز را کم کنید، وقتی آب مخزن تمام شد و دیگر قهوه از داخل لوله پارچ خارج نشد سریعا شعله را خاموش کنید زیرا حرارت اضافی باعث سوختن قهوه و تلخ شدن آن می‌ گردد.

اگر تمایل دارید از شکر استفاده کنید می‌توانید آن را به قهوه آماده شده اضافه کنید و یا اینکه در ظرفی مجزا مقداری شکر را با مقداری قهوه عصاره گیری شده ترکیب کنید تا محلولی با بادی غلیظ بدست آید و آن را با سرعت بسیار بالا هم بزنید تا حالت فومی بگیرد، سپس این فوم و باقی مانده قهوه خود را در یک فنجان بریزید و نوش جان کنید.

همچنین اگر به این قهوه‌ اسپرسو که تهیه کرده‌اید مقداری شیر گرم اضافه کنید در حقیقت نوعی لاته را درست کرده اید.

تهیه قهوه اسپرسو

-تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز:

برای تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه قهوه ساز، کار کمی آسان‌تر است. مراحل تهیه و روش تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز به شرح زیر است:

1-تهیه قهوه اسپرسو با ریختن آب در مخزن دستگاه اسپرسوساز:

در اولین مرحله باید مخزن دستگاه را از آب پر نمایید، بعضی از دستگاه‌ ها فیلتر تصفیه و رسوب‌گیری آب دارند اما برخی خیر، بدون در نظر گرفتن نوع دستگاه توصیه می گردد از آب تصفیه شده استفاده نمایید تا هم طعم و عطر قهوه بهتری داشته باشید و هم در گذر زمان دستگاه اسپرسوساز دچار مشکل نگردد.

2- تهیه قهوه اسپرسو با پر کردن سبد پرتافیلر از پودر قهوه دلخواه:

در این مرحله بعد باید پرتافیلتر را از پودر قهوه پر نمایید (البته بهتر است قبل از هر قهوه، دانه های قهوه را برای طعم و عطر بهتر آسیاب کنید)، دقت کنید بعضی از دستگاه‌ ها بر روی مخزن پرتافیلتر خود خطوطی دارند که با اعداد ۱، ۲ و ۴ مشخص شده است، این اعداد مشخص کننده تعداد فنجان قهوه‌ای است که شما قصد تهیه آن را دارید.

اگر می خواهید قهوه اسپرسو خود را با دستگاه اسپرسوساز تهیه کنید باید هنگام خرید دانه قهوه و پودر آن اعلام نمایید که آن را برای تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز نیاز دارید تا برای شما آسیاب کنید.

3- تهیه قهوه اسپرسو با فشرده کردن پودر قهوه با تمپر:

پس از پر کردن پرتافیلتر از پودر قهوه با تمپر سطح روی قهوه را صاف و کمی فشرده نمایید. باید پرتافیلتر را تا خط روی آن از قهوه‌ی متراکم شده پر کنید. اشتباهی که بیشتر افراد در این هنگام انجام می‌دهند فشرده‌سازی بیش از حد قهوه با تمپر (وسیله‌ای کوچک شبیه گوشتکوب برای فشرده سازی قهوه) است.

اگر هنگام تهیه قهوه، قهوه را در پرتافیلتر بسیار فشرده کنید عصاره قهوه هنگام خروج از پرتافیلتر به صورت نامرتب و قطره‌ای خارج می‌شود. در صورتیکه اگر قهوه ما درست متراکم شده باشد هنگام خروج، قهوه به صورت پیوسته (اصطلاحا دم موشی) خارج می‌شود.

4- تهیه قهوه اسپرسو با قفل کردن پرتافیلتر:

پس از پر کردن پرتافیلتر آن را در محل قهوه ساز با دقت جا گذاری نمایید و دقت کنید تا پرتافیلتر را به صورت کامل بچرخد و کامل قفل شود. حالا وقت روشن کردن دستگاه است (البته بهتر است برای بهتر شدن طعم قهوه آن را قبل از نصب پرتافیلر گرم کنید) و باید منتظر دم شدن قهوه باشید.

بعضی از دستگاه ‌های تهیه قهوه دارای دکمه ‌ای ولومی یا چرخشی هستند که برای تنظیم میزان سنگینی طعم قهوه استفاده می‌ گردد و از Light تا  Heavy درجه بندی شده، اگر تمایل به قهوه سبک‌تری دارید باید دکمه را بر روی حالت Light قرار دهید و اگر تمایل به قهوه غلیظی دارد دکمه باید در حالت Heavy قرار گیرد.

متعادل‌ترین حالت وسط این دو و Mediom باشد و برخی دیگر که پیشرفته تر هستند دارای کیت های الکترونیکی و صفحات کامپیوتری و تنظیم آنالوگ و خودکار می باشند که استفاده ازین دستگاه را راحت تر می کنند. محتوای معرفی قطعات دستگاه اسپرسوساز را در مجله کافی پارس مطالعه و به دوستان خود معرفی نمایید.

تهیه قهوه اسپرسو

 

5 تهیه قهوه اسپرسو با شروع عصاره گیری اسپرسوساز:

هنگامی که چراغ تهیه قهوه ثابت شد دکمه شروع عصاره گیری را بزنید و پس از چند ثانیه شاهد خروج قهوه از زیر قهوه ساز خواهید بود، پس از اینکه قهوه به مقدار تک شات یا دبل شات خارج شد دکمه را خاموش کنید. اگر تمایل دارید فقط یک قهوه اسپرسو میل کنید، قهوه شما آماده است و می‌توانید از آن لذت ببرید اما اگر شما قصد تهیه کاپوچینو و یا لاته و … را دارید به آن شیر و فوم شیر اضافه نمایید.

در انتهای مقاله باید بگوییم هر کدام از روش های گفته شده نتیجه ای جز یک شات قهوه اسپرسو ندارد که فقط کمی در طعم و عطر آنها کمی تفاوت وجود دارد وگرنه برای نوشیدن قهوه اسپرسو بهانه ای نمی توانید بیاورید و برای اینکه از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید با هر دستگاهی شده قهوه روزانه تان را بنوشید، برای دریافت نمایندگی از کافی پارس می توانید به سایت کافی پارس مراجعه نمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5

2 پاسخ

    1. اصلا این کار رو انجام ندین. شیر از سوراخ های موکاپات رد نمیشه. شیر رو جداگانه گرم کنید و به قهوتون اضافه کنید

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب
رست قهوه
مقالات

رست قهوه و انواع آن

رست قهوه یک فرآیند حرارتی است که دانه‌های قهوه به دمای بالا (معمولاً بین ۱۹۰-۲۰۰ درجه سانتی‌گراد) تحت تأثیر حرارت قرار می‌گیرند تا طعم، عطر

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (تا 22 تیر ماه تمدید شد )

هدیه:دوره مدیریت رایگان

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام