تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

چای سفید

چای سفید و خواص بی نظیر آن

چای یکی از نوشیدنی های گرمی است (البته به صورت آیس تی نیز موجود می باشد) که در ایران و سراسر دنیا مصرف می شود و مصرف کنندگان خاص خودش را دارد؛ در ایران برای وعده صبحانه معمولا از یک لیوان یا فنجان چای در کنار مواد غذایی دیگر استفاده می شود.

همچنین در عصر یا هر زمان از روز برای رفع خستگی از کار روزانه، برای پذیرایی از مهمان ها و همچنین یک نوشیدنی سنتی در مراسم خواستگاری ایرانی ها آیتمی همیشگی و معمول می باشد؛ چای با ترکیبات بی نظیری که در خود دارد دارای خواص فراوانی برای سلامتی بدن می باشد.

همچنین انواع مختلفی از چای وجود دارد مانند چای سبز، چای سیاه، چای ترش، چای بابونه، چای نعناع و چای سفید که در این مقاله قصد معرفی آن و خواصش را داریم، با کافی پارس مجهزترین آموزشگاه باریستایی در ایران همراه ما باشید.

چای سفید

چای سفید چیست؟

چای سفید مثل بقیه چای های موجود از گیاه کاملیا سیننسیس به دست می آید و تفاوتش در زمان برداشت و نوع فراوری آن با دیگر چای های سبز و سیاه است، این چای حاوی ترکیبات فراوانی نظیر آمینو اسیدها، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، پلی فنول ها، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، فلاونوئید ها، کافئین، مواد معدنی مثل پتاسیم، سدیم، منگنز، آهن و … می باشد.

البته میزان هر کدام از این ترکیبات در چای سفید ممکن است نسبت به چای سبز و سیاه کمتر یا بیشتر باشد و در فوائد این چای نیز برای سلامتی بدن تاثیرگذار باشد.

چای سفید وقتی که هنوز گلبرگ های گیاه کاملیا، سفید و دارای پرز های نقره ای می باشند برداشت می شود و برداشت این گلبرگ ها در این زمان باعث می گردد که چای مراحل اکسایش را نگذراند، بعد از برداشت و خشک کردن گلبرگ ها، مراحل فراوری گوناگونی روی آن صورت می گیرد تا گلبرگ هایش آماده استفاده شوند.

دو مدل از این نوع چای به نام چای سفید نقره ای و چای پونی در دنیا وجود دارند و بفروش می رسند که هر کدام طرفداران خودش را دارد، ناگفته نماند چای سفید قیمت گزافی دارد آن هم بخاطر مراحل فراوری سختی است که برای آماده ی مصرف شدن دارد؛ رنگ این چای بعد از دم آمدن، زردِ مایل به طلایی می باشد و دارای طعمی بسیار ملایم تر در مقایسه با چای سبز و سیاه می باشد.

چای سفید

خواص چای سفید:

برای بهره مندی از خواص چای سفید باید آن را به میزان کافی و مناسب و در زمان های تعیین شده استفاده کرد، برخی از خواص بی نظیر آن را در ادامه برایتان توضیح می دهیم:

چای سفید و کاهش وزن:

کافئین موجود در چای سفید به متابولیسم بدن، کاهش چربی و در نتیجه کاهش وزن و تناسب اندام کمک می کند.

چای سفید و کاهش فشار خون:

چای سفید به خاطر وجود آنتی اکسیدان می تواند فشار خون را در فرد کنترل و فشار خون بالا را کم کند.

چای سفید و تأثیر بر ترمیم  DNA:

بسیاری از افرادی که در آزمایشگاه ها و مراکز هسته ای کار می کنند با اشعه های رادیو اکتیو در ارتباطند، با نوشیدن چای سفید می توانند تاثیر اشعه تابیده شده بر بدن خود را کم کنند تا آسیب کمتری به DNA آنها وارد گردد.

چای سفید

چای سفید و  درمان شب کوری:

چای سفید با داشتن ترکیباتی مانند ویتامین A می تواند از خشکی چشم ها کم کند و به درمان چشم افراد نسبت به شب کوری بپردازد.

چای سفید و کمک به روند بهبود سرطان:

چای سفید می تواند با داشتن ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان ها (با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کنند)، فلاونوئید ها و پلی فنول ها می تواند بر سرطان های روده، پروستات، معده و … که خیلی ها را در سنین مختلف درگیر کرده اند، به این افراد کمک کند و مانع از پخش سلول های سرطانی در سراسر بدن شود.

چای سفید و قلب:

چای سفید با داشتن آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها باعث از بین رفتن چربی های بد خون می گردد، سبب افزایش گردش خون می شود، به رقیق شدن خون کمک می کند و به دنبال آن از لخته شدن خون جلوگیری می نماید و در کل به سلامتی قلب کمک می کند.

نکته: برای تاثیرپذیری بیشتر از خواص چای سفید برای قلب باید بصورت منظم آن را مصرف نمایید.

چای سفید

چای سفید و تقویت سیستم ایمنی بدن:

چای سفید با ترکیبی به نام کاتچین می تواند با باکتری ها و ویروس هایی که بعد از ورود به بدن فرد را به بسیاری از بیماری ها مبتلا می کنند مبارزه کند و به تقویت سیستم ایمنی بدن بپردازد.

چای سفید و خاصیت ضد التهابی:

چای سفید خاصیت ضد التهابی دارد و دردهای قسمت های مختلف بدن از جمله عضلات، استخوان ها و … را کم می کند و همچنین به بهبود و کم کردن درد کمک می نماید.

چای سفید و پوست:

آنتی اکسیدان موجود در چای سفید و خاصیت مبارزه آنها با رادیکال های آزاد می تواند از ایجاد چین و چروک در پوست افراد پیشگیری نماید و همچنین سرعت ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست را کم کند و پوست را از وجود انواع آکنه، جوش و لک ها پاک کرده و به آن شادابی و طراوت ببخشد.

چای سفید، تقویت و استحکام استخوان ها:

چای سفید تاثیری مستقیم بر تقویت و استحکام استخوان ها، لثه ها و دندان ها دارد و با بیماری هایی که این قسمت های بدن را درگیر می نماید مبارزه می کند.

چای سفید و رفع بیماری های کلیوی و سرماخوردگی:

چای سفید دارای مقادیر زیادی کاتچین می باشد که این ترکیب می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود بیماری هایی نظیر سرما خوردگی و همچنین به رفع نارسایی های کلیه ها کمک نماید.

چای سفید و سلامت دندان ها:

چای سفید با داشتن ترکیباتی مثل فلوراید می تواند دندان ها را تمیز نگه دارد، از پوسیدگی آنها جلوگیری کند و با داشتن پلی فنول ها دندان ها را از وجود باکتری ها در امان دارد، آنها را از بین  ببرد و مانع از ایجاد بوی بد در دهان شود.

چای سفید

چای سفید و افزایش انرژی:

کمی کافئین در چای سفید وجود دارد که باعث می گردد ضربان قلب بالا نرود، جریان گردش خون را بهبود بخشد و منظم نماید و با این کار انرژی و توان بدنی بیشتر شود.

چای سفید و اعصاب:

چای سفید دارای ترکیباتی مانند کاتچین و ال تانن است که می توانند مشکلات رفتاری را در افراد رفع کنند، قدرت تمرکز را بالا ببرند، به تقویت حافظه کمک نمایند و ابتلا به آلزایمر را در افراد کم کنند.

میزان کافئین چای سفید:

بعضی بر این عقیده اند بخاطر رنگ روشن و زمان برداشت، چای سفید هیچ کافئینی ندارد که این باور اشتباه است، این در حالیست که در 220 گرم چای سفید 28 میلی گرم کافئین وجود دارد، بطور کلی میزان کافئین موجود در هر کدام از انواع چای ها را محل کشت آنها تعیین می کند؛ (در مورد مقدار کافئین موجود در چای سبز و سیاه نیز وضعیت به همین گونه می باشد) در بعضی از موارد میزان کافئین موجود در این چای طلایی از کافئین موجود در چای سبز نیز بیشتر می باشد.

عوارض چای سفید:

با اینکه چای سفید دارای کافئین کمی است اما نوشیدن بیش از اندازه آن می تواند باعث ایجاد حالت تهوع، سرگیجه، بی خوابی های شبانه و سردردهای میگرنی در افراد مختلف شود؛ کسانی که دچار کم خونی و فقر آهن می باشند بخاطر ترکیباتی مثل تانِن و آنتی اکسیدان های موجود در چای سفید باید از مصرف آن خودداری کنند چون باعث می گردد که نتوانند آهن موجود در غذاها را جذب نمایند.

کافئین موجود در این چای نیز می تواند برای زنان شیرده و باردار مضر باشد و تاثیر داروهای مصرفی آنها مثل اسید فولیک را از بین ببرد، ناگفته نماند به خاطر طبع سرد چای سفید افراد دارای طبع سرد باید خیلی کم از آن استفاده کنند.

چای سفید

نحوه دم کردن چای سفید:

-هنگام دم کردن چای سفید باید دقت کنید تا بتوانید از خواص منحصر بفردش استفاده نمایید و آنها را در حین دم کشیدن چای از بین نبرید، دم کشیدن بیش از حد این چای (در اصطلاح جوشیدن آن) می تواند در طعم و بوی آن و از بین رفتن خواصش تاثیر بگذارد.

-برای دم کردن چای سفید بهتر است قوری های شیشه ای و چینی را انتخاب نمایید و از قوری های مسی، برنجی و استیل استفاده نکنید تا طعم و رنگ این نوشیدنی تحت تأثیر فعل و انفعالات شیمیایی از بین نرود.

-ابتدا آب را بجوشانند و آن را کمی دور از حرارت نگه دارید تا دمای آن کمی پایین بیاید.

-بعد از پایین آمدن دمای آب، مقداری چای سفید را به این آب اضافه کنید و صبر کنید تا به مدت پنج الی ده دقیقه در همین حالت دم بکشد. -برای دم کردن چای سفید نباید آن را روی حرارت مستقیم بگذارید چون خواصش را از دست می دهد و رنگ زردِ طلایی آن تغییر پیدا می کند و کدر می شود، حتی می توانید آن را در فرنچ پرس مثل دم  نوش دم بیاورید.

-همچنین چای سفید را با یخ و بصورت آیس تی نیز می توانید میل کنید و به آن برشی از لیمو ترش و برگ نعنای تازه اضافه کنید.

نکاتی درباره نوشیدن چای سفید:

-چای سفید نوشیدنی ای کاملا گیاهی است اما مصرف بیش از حد آن مانند هر ماده غذایی دیگری می تواند مشکل ساز باشد، با اینکه ترکیبات این چای بسیار خوب هستند اما اگر بیش از حد نیاز جذب بافت های بدن شوند می توانند باعث ایجاد بیماری های مختلف شوند.

-بهترین میزان استفاده از چای سفید، دو الی سه فنجان در طول روز می باشد.

-می توانید چای سفید را با زنجبیل و دارچین دم کرده و بنوشید تا طعم بهتری پیدا کند و از سردی طبع آن کم نماید.

-بهترین زمان مصرف چای سفید بعد از انجام فعالیت های بدنی و کار روزانه برای رفع خستگی و همچنین بعد از میل وعده های غذایی می باشد.

-در صورت داشتن بیماری های خاص، قبل از استفاده از چای سفید حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

در انتهای مطلب باید گفت که از نوشیدن چای سفید پر خاصیت غافل نشوید و حتما آن را در برنامه غذایی خود جای دهید و بطور منظم استفاده نمایید تا بتوانید از فواید بی نظیرش بهره ببرید. برای اطلاع از شرایط نمایندگی کافی پارس به سایت مراجعه نمایید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام