تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه قجری

قهوه قجری و قصه های آن

مسلما همه از خواص و فواید قهوه اسپرسو اطلاع داریم، قهوه می نوشیم تا دقایقی طعمی تلخ و گس را با عطری عالی امتحان کنیم و لذت ببریم نه که با نوشیدن آن بمیریم! خوب قهوه ها انواع و نام های مختلفی دارند و یکی از آنها قهوه قجری می باشد که اگر دقت کرده باشید در بسیاری از داستان ها و آهنگ ها و نقاشی ها این قهوه آمده است و مدارک مستندی نیز در کتب و نگاره های دیواری کاخ های سلطنتی و نقاشی ها برجای مانده است.

در این مقاله قصد داریم تا قهوه قجری، ویژگی هایش و داستان های آن را برایتان تعریف کنیم و بگوییم از کجا آمده و چرا با این نام معروف شده است. پس اگر برایتان جالب است که بدانید کافی پارس بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه را تا انتهای این محتوا همراهی کنید.

قهوه قجری

تاریخچه قهوه قجری و موارد استفاده اش در زمان قاجار:

شاید برایتان جالب باشد که بدانید وقتی که نوشیدن قهوه در ایران متداول بود خیلی از نقاط دنیا حتی نام آن را نشنیده بودند، خوب است بدانید قبل از قرن 19 میلادی قهوه اولین نوشیدنی پر طرفدار و محبوب در ایران به شمار می آمد که کم کم فقط این نوشیدنی چای بود که توانست جای قهوه را در بین ایرانیان بگیرد و نوشیدن آن در ایران را گسترش دهد.

در زمان صفویه مصرف قهوه و گسترش نوشیدن آن با رشد چشمگیری همراه بود و دلیلش هم ساخت قهوه خانه های زیادی برای نوشیدن قهوه و ایجاد فرهنگ کافه نشینی در میان مردم بود اما مصرف قهوه در زمان حکومت قاجاریه در ایران دچار چالشی عجیب شد و آن هم ورود قهوه به سیاست بود که باعث شد جان بسیاری از افراد مشهور و معروف را به صورت مستقیم و غیر مستقیم بگیرد و این موضوع آنقدر زیاد شد که نامی تازه به اسم قهوه قجری رواج پیدا کرد، نوعی از قهوه که برای کشتن مخالفان حکومت استفاده می شد.

بر طبق گفته ها و نوشته ها این نوع کشتن به ویژه پس از دورۀ ناصرالدین شاه قاجار و فرزندش، ظل السلطان، حاکم اصفهان گسترش پیدا کرد؛ او از قهوه مخلوط با سم سیانور و اسید آرسنیک بسیار استفاده می کرد، دلیل استفاده از قهوه برای به قتل رساندن مخالفان نیز عدم وجود هیچ گونه آثار جسمی قابل مشاهده از جمله کبودی و خونریزی پس از مرگ شخص مورد نظر بود.

قهوه قجری و خواستگاری:

بهتر است بدانید قبل از اینکه از قهوه قجری برای به قتل رساندن رقیبان سیاسی استفاده گردد، نوشیدن این قهوه در مراسم خواستگاری های خاندان قاجار رواج داشته است. در آیین و رسومات خاندان قجر این دیدگاه وجود داشت که اگر فردی که به خواستگاری دخترانشان می آید حتما باید جرأت مرگ و کشته شدن را هم داشته باشد. توصیه می شود مقاله پیشگویی و طالع بینی با فال قهوه را که بسیار جالب هست مطالعه کنید.

شیوه پذیرایی از خواستگار بخت برگشته ی شجاع این بود که در زمان خواستگاری دو فنجان قهوه برایش می آوردند که یکی آلوده به سم برای مرگ بود و دیگری یک فنجان قهوه سالم، خواستگار در صورت انتخاب فنجان آلوده به سم کشته می شد و در صورت انتخاب فنجان قهوه سالم داماد خانواده می شد.

روش بدی هم نیست برای سنجیدن درجه علاقه شخص خاطرخواه! بعد از همین رسم و رسومات بود که این موضوع در عرصه سیاست کشور هم وارد شد و بزرگان بسیاری را به قتل رساند که در ادامه متن از آنها نیز خواهیم گفت.

قهوه قجری

اتفاقات غم انگیز و ناعادلانه با نوشیدن قهوه قجری:

برای طرفداران قهوه واقعا غم انگیز و عجیب است که بدانند با یک فنجان قهوه مسموم چه انسان هایی از تاریخ ایران حذف شده اند و می توان مفهوم این جمله که هر چیزی با توجه به نوع استفاده اش می تواند خوب باشد یا بد را در این قضیه کاملا متوجه شد.

مشیرالملک یکی از مشهورترین افرادی بود که توسط نوشیدنی قهوه قجری به قتل رسید، او وزیر اعظم دربار ضل السلطان بود و روز به روز به محبوبیتش افزوده می شد و همه به باکفایتی و لیاقت ایشان پی برده بودند و در ماجراهایی مانند تحریم تنباکو به مخالفت با این شاه قاجار پرداخته بود.

ماجرا اینگونه بود که ظل السلطان جهت رسیدن به هدفش نقشه ای چید و خود را به بیماری زد و بستری شد، وقتی خبر بیماری او پخش شد مشیر را متقاعد کردند که به عیادت شاهزاده برود؛ میرزا علی خان مستوفی خزانه، میرزا محمد خان امین الدوله، حاج میرزا محمد حسن شیخ الاسلام و میرزا حبیب‌الله مشیر الملک از جمله مهمترین افراد حاضر در این عیادت مرگبار بودند که هر 4 نفر هم با نوشیدن قهوه قجری مسموم پس از 3 روز در منازلشان کشته شدند.

حتما این سوال برایتان پیش می آید که مگر آنها از داستان قهوه قجری و نوشیدن آن خبر نداشتند؟ درست است که همه افراد از این موضوع اطلاع داشتند اما راه انتخابی نبود و در صورت عدم نوشیدن قهوه، اینکار به اجبار انجام می شد و در هر حال قهوه را به آنها می خوراندند.

به قتل رسیدگان توسط قهوه قجری:

افرادی که در ذیل نام برده می شود جزو افرادی بودند که با این شیوه ناعادلانه و یک فنجان قهوه قجری تلخ و مسموم کشته شدند، ناگفته نماند که تمامی این بزرگان، در زمینه کاری خود، لایق و با کفایت بودند و چون شاه آن دوران بسیار بی کفایت و تحت تأثیر گفته های اطرافیان بود و برای پیشبرد اعمال ناپسندی که برای کشور و دربار و مردم ضرر و خطر داشت اینکار را انجام می داد و ایشان را از روزگار و سلطنتش حذف می کرد تا بتواند به امور ناعادلانه خود ادامه دهد و از افشاگری و سرکشی توسط این افراد جلوگیری نماید، بعضی ازین افراد شامل:

1-آقا رضا خان اقبال‌السلطنه

2-میرزا آقاخان نوری

3-منصور نظام

4-ابوالفتح خان

5-میرزا محمدخان سپهسالار

6-حسین‌قلی‌خان ایلخانی

7-میرزا حبیب‌الله خان مشیرالملک

8-میرزا علی خان مستوفی خزانه

9-میرزا محمد خان امین الدوله

10-حاج میرزا محمدحسن شیخ‌الاسلام

قهوه قجری

در انتهای مقاله باید گفت که شاید در زمانی خاص در گذشته قهوه بعنوان وسیله ای برای کشتن افراد استفاده می شد اما همان موقع هم طرفداران خود را داشت و هر روز بر مصرف کنندگانش اضافه می گردد، شاید بد هم نباشد منزل کسی رفتید که دل خوشی از شما ندارد بجای نوشیدن قهوه خوراکی دیگری را انتخاب کنید، البته این یک شوخی بود چون چیزی عزیزتر از جان انسان وجود ندارد و کسی به سنگدلی پادشاهان سابق وجود ندارد که مهمان خود را بکشد! برای چگونگی دریافت نمایندگی از کافی پارس به سایت کافی پارس مراجعه نمایید و فرم مورد نظر را پر کنید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام