تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

دانه قهوه

دانه قهوه و طعم های بدست آمده از نوع عصاره گیری آن

مسلما همه تابحال یک فنجان لیوان قهوه نوشیده اید و درکتان از طعم و عطر و حستان از نوشیدنش با هم متفاوت بوده است، نوشیدنی قهوه مثلا قهوه اسپرسو اینگونه پدید می آید که وقتی قهوه و آب را با هم مخلوط می کنید در واقع اتفاقاتی مثل این می افتد که آب بسیاری از طعم های قهوه را حل می کند، این طعم های حل شده هر چیزی را که هنگام نوشیدن یک فنجان قهوه میل می کنید، تشکیل می دهند و بقیه مواد حل نشده است.

این را بدانید عمدتاً آسیاب های بسیار بسیار کوچک قهوه است که بر حس دهان یا همان افتر تیست تأثیر می گذارد ولی نمی تواند در مایعی که عصاره گیری می شود وجود داشته باشد چون آنها فقط در آب شناورند. در این مقاله قصد داریم درباره چگونگی تبدیل دانه قهوه به عصاره گیری و سرو در یک شات یا فنجان و طعم های آن صحبت کنیم. با پارس کافه بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کافه همراه باشید

یک دانه قهوه چطور به نوشیدنی تبدیل می شود؟

دانه های قهوه رست داده شده 28% (از نظر وزن) محلول در آب می باشند و این بدان یعنی که می توانید 28٪ از جرم دانه قهوه را در آب استخراج کنید، باقی ساختار دانه را سلولز و مواد گیاهی هستند که تشکیل می دهند. آب در حل کردن این مواد شیمیایی محلول بسیار کارامد است اما برای این کار نیاز به کمک دارد مثلا اگر یک مشت دانه قهوه را در آب داغ بیندازید، بیشتر از مواد لایه بیرونی آن بدست نمی آورید و این بخاطر ساختار فوق العاده متراکم و پیچیده دانه قهوه است.

آب نمی تواند فقط از آن عبور کند و تمام طعم را در مسیر خارج کند و برای کمک باید سطح دانه قهوه را افزایش دهیم یا به اصطلاح  باید آنها را باز کنیم تا آب به راحتی طعم آن را به خود بگیرد و این اتفاق با استفاده از آسیاب کردن قهوه به راحتی انجام می شود و این کار را خرد کردن لوبیاهای قهوه را بصورت پودر انجام می دهد و تصاعدی سطح آنها را افزایش داده و به این ترتیب آب کار خود را بخوبی انجام می دهد.

معمولا در اکثر نقاط دنیا، دانه های قهوه را به پودری بسیار ریز خرد می کنیم، به آن آب اضافه می کنیم و تمام طعم های خوشمزه آن را حل می کنیم و این عمل متاسفانه منجر به یک فنجان قهوه بسیار تلخ و بدمزه تبدیل می کند بخاطر اینکه تمامی طعم‌های قهوه خوب نیستند، پس باید میزان طعمی را که استخراج می شود کنترل کنیم تا یک فنجان قهوه خوش طعم درست کنیم.

همچنین نمی‌توانیم از آسیاب‌ کردن دانه قهوه بیشتر استفاده کنیم و کمتر آنها را استخراج نماییم تا شاید بتوانیم از طعم‌های بیش از حد استخراج شده جلوگیری کنیم چون که طعم کم استخراج نیز بسیار آبکی و بی مزه می باشد. باید سعی کنیم آنقدر حرفه ای شویم تا طعم و عطر قهوه در حد وسط بماند نه زیاد استخراج و نه کم استخراج. مطالعه محتوای بررسی ترکیبات و عناصر قهوه را در سایت کافی پارس بهتان پیشنهاد می کنیم.

دانه قهوه کم استخراج شده

دانه قهوه کم استخراج شده:

استخراج کم از دانه های قهوه وقتی اتفاق می‌افتد که طعم کافی را از آسیاب قهوه حذف نکرده باشید و هنوز چیزهای زیادی باقی مانده است که می تواند موارد نامطلوب زیر را درست کند. یک شات اسپرسو را در خاطر داشته باشید که خیلی سریع آماده می شود، حالا یک فنجان رستتو که از برشته کردن قهوه اسپرسو اسپرسو مخصوص بدست می آید، طعمش ترش است، بدون شیرینی، خیلی خیلی شور و خیلی سریع آماده می شود، این چهار مورد بارزترین شاخص های یک دانه قهوه کم استخراج می باشد. درباره جزئیات آن در ذیل صحبت می کنیم:

1-طعم ترش دانه قهوه:

طعم ترش بخصوص با تمایل ما به وجود اسیدیته در قهوه در واقع یک مشکل است،  آیا ترشی و اسیدیته یکسانند؟ و این یک سوال بسیار متداول می باشد، در بسیاری از زبان ها ترشی همان کلمه اسیدیته می باشد اما طعم ترش به سرعت و به شدت به شما ضربه می زند، این یک واکنش فیزیولوژیکی فوری ایجاد می کند یعنی ممکن است لب هاتان تکان بخورد یا ممکن است در طرفین زبانتان احساس تند یا تیزی داشته باشد، ترشی در هر حال برای خیلی ها طعم ترش قهوه نامطلوب است و برای برخی خوشایند.

اسیدیته قهوه نیز می تواند خوب یا بد باشد، بیشتر یک دسته از طعم است تا یک ویژگی مثبت یا منفیمثلا اسیدیته این قهوه لذت بخش است یا اسیدیته این یکی قهوه بسیار ترش است، واقعیت این است که اسیدیته  همه چیزهای ترش، آبدار، روشن و ترش در آن پنهان است. می توانید در مجله کافی پارس مقاله قهوه ترش را سرچ کنید و درباره آن اطلاعات مورد نظرتان را بدانید.

2-نداشتن طعم شیرین دانه قهوه:

یکی از وجوه طعم یک قهوه شیرینی آن می باشد، شیرینی بهترین است، شیرینی در دانه قهوه چیزی می باشد که یافتن آن واقعاً سخت است و وقتی به آن دست پیدا کنید بسیار دلچسب می شود زیرا عصاره گیری قهوه شیرین نیست، خوبی عدم شیرینی این است که ترشی قهوه را نیز برجسته تر می کند و کم استخراج شدن آن را بسیار واضح تر.

طعم ترش دانه قهوه

3-طعم  شور از دانه قهوه:

این یک حقیقت است که قهوه‌ی کم ‌استخراج ‌شده طعم شوری دارد چون اسیدها و نمک ها بیشتر از قندها محلول می باشند و به همین خاطر است که دانه قهوه‌ که کم استخراج شده باشد، ترش و شور است و قندها هنوز وقت کافی برای حل شدن پیدا نکرده اند. محتوای جالب قهوه طعم دار با افزودنی های طبیعی را بخوانید و به دوستانتان نیز پیشنهاد دهید.

در پایان این محتوا که بطور مختصر به دانه قهوه و استخراج آن بصورت کم یا زیاد و طعمی که بر این اساس به ما می دهد گفتیم، نمی توان قطعا گفت یک شات قهوه اسپرسو باید شود باشد یا ترش، باید آنقدر تجربه کنید و حرفه ای شوید تا بتوانید یک قهوه بین این دو طعم بوجود بیاورید؛ اگر هم تمایل دارید می توانید به آن مواد افزودنی شیرین اضافه نمایید یا آن رابا شیرینی و شکلات میل نمایید چون از استخراج دانه قهوه طعم شیرینی هیچ وقت بدست نخواهید آورد.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام