تهران: 09202775857-09962028030/کرج:09941176993

قهوه شنی ترک

قهوه شنی ترک چیست؟

مسلما همه شما حتی یکبار هم که شده قهوه ترک را نوشیده اید و از خوردن آن لذت برده اید، بادی غلیظ، عطر ناب و رنگ عالی آن همه را به خود جذب می کند، البته هستند کسانی که طعم قهوه ترک را بخاطر قوی بودن  علطت زیاد بودن آن دوست داشته باشند.

اما برای گرفتن یک فال قهوه آن هم برای تفریح حاضرند که آن را نوش جان نمایند، در این مقاله می خواهیم به نوعی قهوه ترک بپردازیم که به آن قهوه شنی ترک می گویند، تفاوت خاصی در موادش با قهوه ترک ندارد و فقط روی شعله درست نمی شود. کافه پارس از شما دعوت می کن تا این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

تاریخچه قهوه شنی ترک:

این قهوه در اصل همان قهوه ترک می باشد که از گذشته بیشتر در بین مردم کشورهای غرب دریای سیاه رواج دارد و محبوب است و یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین روش های درست کردن قهوه ترک می باشد، قهوه ترکی که بر روی شن داغ درست می شود روشی بسیار سنتی و جذاب است که حتماً باید آن را امتحان کنید؛.

جوش آمدن قهوه بر روی شن داغ باعث می شود کیفیت و عطر و طعم قهوه ترک بسیار بهتر شود. در این روش حرارت از طریق شن به طور کاملا یکسان به قهوه انتقال پیدا کند و یک فنجان قهوه ترک فوق العاده به شما بدهد. در حقیقت داغ بودن بیش از حد شن ها در دورو بر جذوه یا قهوه جوش در طعم و عطر و بادی قهوه شنی ترک تأثیر دارد.

 

کمی کوتاه درباره قهوه ترک:

بهترین نوع قهوه با باکیفیت ترین دانه قهوه هم اگر به درستی تهیه نشود طعم و عطر مطلوبی را نخواهد داشت. روش ها و تجهیزات گوناگونی برای دم آوری قهوه ترک وجود دارد مثل جذوه یا ایبریک که باعث بهتر دم کشیدن قهوه می گردد و نوشیدنی با کیفیت ‌تری به ما خواهد داد. محتوای درباره قهوه ترک و طرز تهیه آن را می توانید بصورا مفصل در مجله کافی پارس ببینید و بخوانید.

عطر و طعم قهوه شنی ترک

 

تأثیر انتخاب جذوه برای قهوه ترک با کیفیت:

در واقع جذوه قهوه جوشی است که دارای کفی پهن، دهانه‌ای باریک و دسته‌ای چوبی است و حرارت را یکنواخت به تمام سطح آن انتقال می دهد، جذوه بیشتر از جنس آلومینیوم، استیل، مس، برنج یا فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود؛ هرچه دمایی که از آن برای دم کردن قهوه ترک استفاده می‌شود یکنواخت تر باشد نتیجه کار هم قهوه ای خوش عطر با کرمای قهوه ضخیم تر و طعمی دلپذیتر می گردد، همچنین انتخاب جذوه مناسب با تعداد فنجان‌ ها می‌تواند در تهیه قهوه ی ترک ایده آل تر موثر باشد.

روش تهیه قهوه شنی ترک:

1شن را روی ظرفی مس می ریزیم و آن را کف ظرف پهن می نماییم. (معمولا این ظرف در ماهیتابه ای مسی می باشد)

2- تابه را روی شعله ملایم میذاریم تا شن کاملا داغ داغ شود.

3-برای هر نفر یک فنجان آب سرد (دلیل استفاده از آب سرد این است که باعث طولانی تر شدن دم کشیدن قهوه می شود حتی می توانید یک قطعه یخ هم در آن بیندازید تا قهوه غلیظ تری داشته باشد) و یک تا دو قاشق چایخوری پودر قهوه تازه آسیاب شده لازم داریم، یک قاشق غذا خوری برای قهوه ترک عادی کافیست اما برای آنکه بخواهید قهوه تان تلخ تر شود از دو قاشق چایخوری استفاده نمایید.

4-برای اندازه گیری حجم آب از فنجان هایی با حجم 80 تا 90 میلی لیتری استفاده نمایید.

5-مخلوط پودر قهوه و آب را که در داخل جذوه هم می زنیم و آن را روی شن داغ قرار می دهیم.

6-شن های روی سینی مسی پر از شن را دور قهوه جوش و در قسمت پایین جمع تر می کنیم تا جذوه داغ تر شود.

7-صبوری می کنیم و اجازه می دهیم تا قهوه دم شود و کف کند و بالا بیاید.

8-یادتان باشد تا وقتی که قهوه دم می کشد شعله هم باید روشن باشد.

9- قبل از اینکه قهوه قل بخورد، جذوه را از روی حرارت بر دارید.

10-قهوه شنی ترک آماده سرو و نوشیدن است. برای دریافت نمایندگی از کافی پارس کافیست داخل سایت فرم مربوطه را با دقت پر کنید.

شن های مخصوص قهوه شنی ترک:

برای تهیه این قهوه می توانید از همان شن صحرا که شن نرمی می باشد استفاده نمایید، البته این شن های مخصوص دم آوری را در فروشگاه ها هم می توانید تهیه کنیر که جنسی بسیار لطیف و نرم دارند و از شن اکریلیک سیلیس دار درست شده اند.

دستگاه قهوه ساز قهوه شنی ترک چیست؟

همانطور که گفته شد این قهوه همان قهوه ترک می باشد ولی به جای آنکه روی حرارت مستقیم دم شود، آن را روی شن های بسیار داغ به علت طعم لذیذ و متفاوتش دم می کنند، طرز تهیه قهوه شنی ترک متفاوت با تهیه قهوه ترک عادی می باشد؛ قهوه ساز شنی ابتدا در کشور ترکیه مورد استفاده قرار گرفت و پس از استقبال مردم، این دستگاه به سرعت وارد بازارهای جهانی شد و چند سالی هم هست که وارد کشور ایران شده است.

این دستگاه خاص قابل استفاده در انواع کافی شاپ ها، قهوه خانه ها، چایخانه ها، انواع رستوران های سنتی، تالار های سنتی و اماکن توریستی و تفریحی و حتی در منزل می باشد. در مغازه هایی که ارائه دهنده قهوه شنی ترک هستند از تابه ی شعله دار مخصوص استفاده می شود که باز هم نحوه انتقال حرارت به تابه و در نهایت شن بسیار مهم است.

یکی از بهترین راه ها برای انتقال حرارت برق می‌باشد که از طریق ترموستات و المنت انجام می گیرد و دما را در حد مشخصی نگه می دارد و از گرم شدن بیشتر و یا افت دما و انتقال به شن جلوگیری می کند. در هر حال قهوه ساز شنی وسیله ای بسیار کاربردی و شیک و در عین حال مقرون به صرفه برای کافی شاپ ها و قهوه فروشی های سیار برای دم کردن قهوه شنی ترک و ارائه آن به مشتری می باشد.

پیشنهاد می گردد مقاله مربوط به هدگروپ را در سایت کافی پارس برای افزودن به اطلاعات عمومی تان مطالعه فرمایید.

روش تهیه قهوه شنی ترک

دستگاه قهوه شنی ترک ساز چطور کار می کند؟

از این دستگاه برای تهیه قهوه ترک و یا عربی استفاده می گردد و با برق کار می‌کند، در قسمت زیرین این قهوه ساز، هیتر یا منبع حرارتی وجود دارد و روی آن شن مخصوص با دانه های ریز داخل تابه قرار داده‌ می گیردو حرارت را به سرعت جذب کرده و گرم می‌شود و این گرما را در خود نگه می دارد.

پس از گرم شدن شن باید جذوه‌ را روی آن قرار دهید و پس از مدتی قهوه شنی ترک آماده خواهد شد، دم آوری قهوه در این دستگاه نسبت به دم آوری بر روی شعله، سرعت بیشتری دارد و به دلیل انتقال حرارت یک دست از تمام جهات، کیفیت قهوه نیز بهتر خواهد گشت.

از مزایای دستگاه قهوه ساز شنی قابل حمل و نقل راحت آن و طراحی و ظاهر زیبای آن و جنس مسی اش می باشد. در ضمن دستگاه قهوه ساز کمک می کند تا بتوانید حتی در خانه هایتان قهوه ترک شنی درست نمایید و لذت ببرید.

عطر و طعم قهوه شنی ترک چگونه است؟

دم کردن قهوه ترک روی شن داغ باعث می شود که حرارت بهتر و یکنواخت ‌تر به قهوه برسد و در نتیجه قهوه بهتر دم می کشد، بهتر دم کشیدن قهوه هم یعنی اینکه قهوه ای غلیظ‌تر، مخملی‌تر و خوش عطر و طعم‌تری را نوش جان می کنیم و اما نکته نهایی برای سرو قهوه شنی ترک این است که به علت تلخ بودن این قهوه بهتر است کنار آن یک شات آب سرد داشته باشید چون بعد از خوردنش دهانتان گس می شود.

اگر می خواهید که این قهوه شنی ترک را شیرین میل کنید، سعی کنید به جای شکر از قند استفاده نمایید چون طعم بهتری به قهوه می دهد، بهترین زمان هم برای اضافه کردن قند موقع ترکیب آب سرد و قهوه است. محتوای قهوه طعم دار با افزودنی های طبیعی را از دست ندهید و به دوستانتان نیز پیشنهاد دهید.

شن های مخصوص قهوه شنی ترک

در انتهای مقاله امیدواریم با قهوه شنی ترک کاملا آشنا شده باشد و طرز تهیه آن را فرا گرفته باشید و اگر خیلی تمایل به درست کردن آن دارید حتما یک دستگاه قهوه ساز پرتابل شنی برای منزل تهیه فرمایید. کافه پارس با داشتن مدرن ترین تجهیزات کافه در شعب کافی پارس از شما برای همراهیتان در مطالعه این مقاله تشکر می نماید.

به نوشته امتیاز دهید

5/5
جدیدترین مقالات

جدید ترین مقالات کافی پارس

نژاد های اصلی قهوه
مقالات

نژاد های اصلی قهوه

قهوه عربیکا و قهوه روبوستا نژاد های اصلی قهوه هستند هر یک از این دو گونه، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند که در زیر

ادامه مطلب
اکسسوری‌ های باریستا
مقالات

اکسسوری‌ های باریستا و کافه

اکسسوری‌ های باریستا به مجموعه‌ای از ابزارها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای تهیه و سرو قهوه به کار می‌روند.اکسسوری‌ های باریستا به او کمک

ادامه مطلب
فواید قهوه
آموزش‌ها

فواید قهوه چیست؟

قهوه، از گذشته‌های دور تا به امروز جزء محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلایل متعددی مورد توجه افراد قرار گرفته است. علاوه بر طعمی

ادامه مطلب
زیرگونه‌های قهوه
مقالات

منظور از زیرگونه‌های قهوه چیست؟

زیرگونه‌های قهوه تنوع زیادی در دنیای قهوه ایجاد کرده‌اند و هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، تجربیات متفاوتی را برای علاقه‌مندان به قهوه فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب
تفاوت لاته و کاپوچینو
مقالات

تفاوت لاته و کاپوچینو

لاته و کاپوچینو دو نوع محبوب قهوه هستند که هر کدام با ترکیب‌های مختلفی از قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شوند. با این حال، این

ادامه مطلب

هر سوالی دارید بپرسید تا مشاوران با شما تماس بگیرند

جشنواره 55% تخفیف (از 1 الی 12 مرداد ماه )

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مشاوره رایگان و ثبت نام